vill inte amma längre!
Elliot är nästan 7 veckor och jag har helammat honom tills jag gav upp i lördags och av han ersättning för första gången. Jag har inte så det räcker och känner en himla press över det och Elliot blir ju såklart rasande när han inte blir mätt. Min BM har sagt att så länge han går upp ok i vikt så tycker hob att vi ska fortsätta som vi gjort, dvs han äter det som finns och sen skriker han sig till sömns (kan ta timmar) och det gör ju inte mig lugn så jag kan producera mera..
i lördags så höll vi på hela kvällen och försökte få honom att somna på det han ammat från mig men de va omöjligt.. det va så tydligt hur hungrig han va stackarn.. jag "gav upp" och fixade till ersättning i flaska och han tig flaskan på en gång, åt 150ml och somnade på stört! Den natten sov han 7½ h.. när han tog flaskan brast jag i gråt och sa till sambon att jag inte ville amma mer, och jag blev nästan chokad över mina ord, men jag har väl helt enkelt försökt hålla skenet uppe tidigare och inte insett vilken press det varit..
Är jag heldum som inte vill längre?

nej! det är du verkligen inte. vill du inte så vill du inte.
du ska absolut inte känna press över det hela med amningen.. jag slutade efter fem v. även om jag velat fortsätta längre. jag fixade itne det heller.
tack för stödet lisette.. :)
han kommer få ersättnign i fortsättningen.. iallafall som tillägg.. men så småningom kommer jag nog trappa ner helt.. Känns det som nu..

du ska ju må bra över det hela!
det är alldeles för många som känner sig pressade över det där med amningen.
jooo så i onödan! kanske ine alltid så konstigt att de inte funkar sen också då…
här har elliot fått en flaska nu.. efter att vi försökt i nästan 2 h :)

Jag förstår precis hur du känner. Att amma är inte så lätt som man tror att det ska vara. Jag kämpade som en galning i fem veckor med en krabat som bara stretade emot. Min sambo var tvungen att gå med mig upp på nätterna för att hjälpa till att hålla henne samtidigt som jag skulle få henne att ta "rätt tag" osv.
Till slut orkade jag inte mer och pratade med BVC. Där sa dom att jag absolut inte skulle känna nån press (jag fick väldigt dåligt samvete gentemot Ella för att hon inte skulle få amma). Men hon fick ersättning och var hur nöjd som helst med det. Går det inte så går det inte. Det är ju viktigt att även du mår bra, annars gör inte bebisen det heller.
Hoppas det går bra 
Vill du inte och har stora problem med amningen så ska du förstås sluta, det ska du inte ha dåligt samvete av! Jag hade jättejobbigt med första barnet och slutade strax innan han blev 5 månader, innan dess delammade jag. Det är ju också en variant, att du ammar honom först och fyller på med ersättning tills han blir mätt. På så vis så får ni det mysiga med amningsstunden, han får ivarjefall en del bröstmjölk och du slipper pressen att han inte blir mätt. På så vis kanske du kan slappna av och få uppleva det där mysiga med amningen, som du kanske har missat pga trassel.
Andra barnet vi fick kunde jag helamma tills hon var ca 7 månader och delammade tills hon var över 1,5 år, så att det krånglade med första barnet (om det nu är ditt första???) behöver inte innebära att det blir likadant nästa gång. Lycka till!

kan inte mer än säga att jag förstår dig. har exakt samma problem men sonnen vägrar ta flaskan tyvärr

Det viktigaste är att man gör det som känns bäst för om man går emot sina känslor så blir det bara värre, barn har så lätt att känna av känslorna också. Att ge flaskan ger också barnet närhet så du ska inte tycka att du är dum som ger upp för du gör det du känner är bäst för både barnet och dig själv.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
tydligen så kan det vara bra att pumpa lite och blanda ut i ersättningen som man ger. har hört att det skall vara bra för barnets immunförsvar, iofs så vet jag inte hur sant det är :)

#9 jo det är sant. så medans man har mjölk kvar kan man pumpa ur och ge i flaska på kvällarna eller amma bara morgon och kväll.
OM jag vore du…
… så skulle jag ge ersättning i den utsträckning det behövs och sen "hobbyamma", så mycket som du och bäbis har lust med. Dv låt honom ta bröstet nån gång om dagen, kanske när du ändå sitter framför tvn på kvällarna.
Faktum är att din oro angående detta med amningen kan göra att det fungerar sämre och det blir en ond cirkel när BVC ställer krav på dig. Du ska självklart inte "nöja dig med" att han ska skrika tills han somnar, för att han är hungrig. Jag blir SÅ irriterad på amningshysterikerna som ger dåligt samvete till alla som inte fungerar enligt deras önskemål och kan helamma i 8 månader….

#11 håller med dig, man mår jättedåligt psykist=(
Du kan väl kanske pumpa ur mjölk om du har mycke?? Så får han din mjölk iställe för ersättning???
Jag ga upp efter 2-3v och då hade man haft mjölkstockning och legat inne på sjukan med dropp och allt.. Han hade aldrig tagit rätt tag när jag amma även om ja hade en ammningsnapp så va de inte heller bra.. så min beba är en ersättnings barn..
De du skall tänka på nu när han får ersättning är att han kan bli hård i magen..
Du gör helt rätt i att ge ersättning! DU ÄR EN BRA MAMMA!
Om knyttet får ont/blir "hård" i magen kan du ge Bifidus. En ersättning som är snällare mot magen. Finns i pulverform BARA på Apoteket. En förpackning ger totalt 2,5L och kostar 99:-
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Tack alla för stöd!
#14 Tack för bra tips! Ska skriva upp på stört! 
#15, det är Semper som gör den ersättningen också. Så du inte blir orolig när förpackningen hämtas.
Susanne 
Susanne 

#16 varför finns denna då bara på apoteket?
Du ska göra som DU känner inte som BM tycker. jag hel ammade typ i 2 veckor o min dotter vart inte mätt så då började jag med ersättning. visst bm tjata flera gånger att jag skulle försöka men hon stöttade mig. du ska abdolut inte känna dig dig dum.
vi gav våran dotter sempers lemolac. det e oxå för känsliga magar. kommer inte ihåg vad den kostar tyvärr. men den e inte så dyr.

Tycker att #11 kom med ett bra förslag annars. Varför inte göra båda sakerna? Om du vill så klart! Då slipper du pressen att han får för lite i sig. Och du kan amma bara för mysets skull.
#17, ingen aning.
Susanne 
Susanne 
#17, nu har jag åter läst på förpackningen och den som bara finns på Apoteket är om babyn har förstoppning, vilket kan inträffa när man byter från amma till flaska.
Susanne 
Susanne 
Med mitt första barn så kom inte amningen igång som de skulle. På BB så envisdes de jag skulle bara amma, och titta vad bar det går sa det varje gång. Pojken skrek och vände och vred på sig för han var så hungrig, tills en kväll då det jobbade en barnmorska som sa till sina kollegor, denna pojke är hungrig. Hon gav han ersättning, och helt plötsligt så sov min son hur bar som helst.
Jag tycker inte att du gör fell med att ge ersättning åt ditt barn. Du kan ju inte heller gå runt och känna denna press på dig hela tiden att mjölken ska räcka.
Bara för man ger ersättning är man ingen sämre mamma!!!!
Du ska absolut inte känna dej dum. över att du lägger ner ammningen. har själv två fina pojkar som jag alldrig lyckades amma. Båda har mått strålande av ersättningen, gått upp i vikten som de skulle. Sovit hela nätterna, det måste ju bara betyda en sak, att de båda var mätta och belåtna. Det är väl det som är det viktigaste eller hur?? Men även kan bvc ha sina synpugter gällande ammning, men sådant har jag alldrig riktigt brytt mej om. Det viktigaste är väl att de mår bra de små änglarna Eller hur.
Lycka till tjejen.
Du ska absolut sluta om det är så du känner.
Men håller med ngnlängre upp i tråden att (om det känns bra) "hobby-amma" då behöver du inte känna krav på dig att han är hungrig och måste ha mat, utan se det mer som en napp-stund =)
Förmodligen är det just det som är problemet, du känner press och mjölken rinner inte till.
Själv var jg som en hel mjölk-bar hur mycket som helst, sprutade hej vilt och sonen fick drunkningsupplevelser. Oftast var han blöt överallt efter Amning eftersom det "fria" bröstet läckte (läs sprutade) och duschade hela honom.
Ingen hit det heller kan jag säga ;o) Jag var faktiskt påväg att sluta bara för det, men mitt samvete sa ifrån… HAR du mjölk, klart att du ska amma… Detta blev inte bättre förän efter kanske 4-5 månader och då kunde jag verkligen njuta av amningen =)

Jag har inte ammat något av mina barn pga för dålig mjölk, ville verkligen försöka den här gången, men det var bara som vatten som kom och hur mycket hon än åt så vart hon inte mätt…
Vår BM tyckte jag skulle köra ersättning på tösen också, de ersättningar som finns nu är jätte bra och både mina små troll mår prima och har inte sämre imunförsvar än något annat barn..
Nu när det gått magsjuka och influensa på dagis varje vinter i 4 år har vi klarat oss vartenda år..
Jag vet precis hur utpekad man känner sig då man inte kan eller vill amma..
Men man är inte en sämre mamma för det, barnen mår minst lika bra som ammande barn och får minst lika mycket närhet, man har ju oftast samma mat-ställning som när man ammar..
Dessutom kan pappan hjälpa till mer och få en bättre kontakt med sitt barn..

jag tänker inte amma.det passar inte mig helt enkelt.Gör som du tycker känns rätt.Sluta ha dåligt samvete.
rätt gammal tråd.. ;)
Men jag gjorde som jag kände för! och allt gick superduper för oss! Vi mådde alla genast bättre!
Nu är jag gravid med syskonet och har sagt att jag INTE tänker pressa mig.. Jag kommer prova amma, men känner jag att de inte känns bra så skippar jag det även denna gången.. Min son har inte lidigt och inte fått mindre kärlek och närhet för att han fick flaskan rätt tidigt..
Ge ersättning om det behövs, det viktigaste är ju att bebisen blir mätt. Jag hade lite mjölk och min första dotter hade svårt att få tag och andra dottern sög för hårt så jag pumpade i 2 veckor sen var mjölken slut. Jag hade aldrig dåligt samvete för att ge flaska istället, ammningen ska vara något mysigt inte något stressfullt, är det det så är ersättning bättre.
Fy vilken barnmorska… Hade samma problem i början men fick hjälp direkt. Amma först och ge restenersättning så ska du se att det fixar sig. Det gjorde det för mig. Men vill du inte amma så är ju det helt ok också. Ersättningen är jättebra.
Känner så med dig, hade samma problem och sååå nära att ge upp men gjorde det inte och helt plötsligt så funkade det! lycka till!
Håller med alla andra! Om du känner att du mår dåligt och känner press med att amma så ska du ej göra det.
Sitt å ha era mys stunder när du känner för det. Det är mysigt att bara få ha den där närheten då å då. Min dotter vägrade ta bröstet efter hon hade haft en jätte förkylning. Var tyvärr tvungen att ge henne flaska då eftersom det var i stort sett omöjligt för henne att dricka från mig. Men vi fortsatte med mys stunder ett tag.. tills jag gav upp helt.
Det är inge skoj sånt där, men lyssna till ditt hjärta. Du är en bra mamma och vet vad som är bäst för er båda :)

Kapar en gammal tråd, även om de uppmuntrande råden inte var riktade till mig (utan till TS) så mår jag lite bättre efter att ha läst dem.
Sitter i en liknande sits med en 10v dotter som inte får tillräckligt mycket i sig (de senaste tre veckorna har hon planat ut kurvan). BVC förordar att jag dricker lite extra vatten på em. Tror aldrig jag druckit så mycket vatten i hela mitt liv som jag gjort de senaste veckorna. Ammar så fort hon skriker, och inte hjälper det. Jag har inte mer mjölk, brösten känns tomma och hon sprattlar och vrider sig vid ammningstillfällena. Har kännt mig som en jättedålig mamma eftersom mjölken uppebart är slut. Jag ville ju ge henne ett jättebra imunförsvar och skydd mot allergier.
Då känns det skönt att veta att andra har varit i liknande situationer och att barn som får ersättning inte får ett mindre bra imunförsvar/allergiskydd för det.
'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'
#31 - Du ÄR INGEN DÅLIG MAMMA!!
Vissa av oss sinar tidigt och visst är det toppen att det finns så bra ersättning att ge barnen idag, att de faktiskt växer upp till friska, starka individer ändå!
Nej de tycker jag ej, jag gav upp efter 1 vecka, men oumpade tills hon var 3 -4 veckor, men sen efter de fick hon bara ersettning.. nuär hon snart 2½ och pigg o kry…. 
Trådstartaren här ;)
Sitter med barn nummer två i famnen som är lite dryga 8 veckor som även hon äter HELT ur flaska! Dock va hennes resa dit lite mer annorlunda än storebrors. Nelli fick rs-virus och vi blev isolerade på sjukan i drtygt en vecka. Hon blev så pass dålig så hon fick c-pap (bilden) och med den på + att jag hamnade i ett väldigt strressat läge ocg inte producerade mjölk som jag skulle så fick hon först ersättning i sonden då ovch när hon var pigg nog fick hon flaska! Sen va de väldigt viktigt också när vi kom hem att vi visste hur mycket hon fick i sig så jag tänkte inte ens på att försöka få upp ammningen igen..
Min son som första inlägget handlade om är idag snart TVÅ år och han ocg jag mådde aldrig så bra som efter det att han fick ersättning! Mätt och nöjd bebis gör glad o pigg mamma!
Man kännert sitt barn bäst och även sig själv!