Frågor om tygblöjor?
Någon här som har koll på tygböjor?
För och nackdelar?
Var kan man köpa dem och vilka fabrikat och modeller är det som gäller?
Är det värt allt extra jobb för pengarna man tjänar mot att köpa engångs?
Hur mycket pengar tjänar man? Köra en tvättmaskin är ju inte helt gratis det heller.
Jag vet inget om tygblöjer mer än att jag aldrig skulle vilja använda mig av dom…!
tänk vad många man måste ha…. om barnet kissar ofta en dag eller är dålig i magen så har man ingen ren kanske så står man där utan bjöja helt, och va jobbigt när barnet bajsar…. ska amn då ta i bajset i toaletten…. sen göra rent den, är de kletigt bajs är de svårt att få rent… vi lever liksom på 2000 tal inte 1940 tal….
, jag tror att tygblöjer behövs bytas ut efter några kiss/bajs i dom… ändå så.. man måsta nog ha 10 - 20 st…(per unge), minnst, plus sen byta ut lite då o då. Tänk så bajsar ens bebis under natten o man märker inget då fräts de nog i rätt bra i bjöjan osv, och jag tror att dagis personal föredrar vanliga.
sen tror jag man måste byta betydligt oftare än en vanlig bjöja vi säger om ett barn kan ha samam blöja i 4 -5 timar kanske den kan ha en tygblöja 1 - 3 timmar kan jag tro, men jag vet ej, och tänker inte ta reda på det i heller.. 
Tanken var nog inte att köra 110% tygblöjor utan mest vid de tillfällen det kan tänkas gå bra. Men jag gillar inte att såga en idé förän jag är ordentligt påläst eller har testat själv.
Du kom med en bra poäng ang. dagis som jag inte tänkt på tidigare.

Vi gjorde det halvtid förut.
Det värsta är att en tygblöja är aldrig lika bekväm som en engångsblöja så det är lätt att de får röda märken osv från den.
Sedan lukten, du måste verkligen tvätta blöjorna ganska direkt.
Eftersom blöjorna är ganska dyra isig tjänade vi nog inte så mycke.
Jag gillade imsevimse blöjorna bäst.
mvh Linda
#2, ah okej, ne bärja me dom helt är kanske inte så bra.. 
#1 - vi använde tygblöjor (vikblöjor med ytterbyxa) ett tag till vår äldsta dotter och faktum är att dem kan man använda tills de är så utnötta att de är genomskinliga eller ramlar sönder. Man kör dem i tvättmaskinen och hängtorkar dem, det sliter inte särskilt mycket på dem.
Vi tvingades sluta med dem då dottern var en "sovare" som liten och det blev för långa intervaller mellan blöjbytena - jag väcker inte ett sovande barn för att byta blöjan… Hon tålde helt enkelt inte fukten som blev när hon hade kissat i dem.
Sen - vaddå lever i 2000-talet??
Det finns två väldigt bra argument till att använda tygblöjor:
1. Det blir MYCKET billigare i längden än engångsblöjor!
2. Det är miljövänligt, resurssnålt och återanvändningsbart.
Jag är ledsen att det inte funkade med tygisar till ettan, det gjorde att man blev bekväm så de andra har bara använt tygisar sporadiskt.
(skulle någon vara intresserad av ett lass begagnade vikblöjor med välanvända ytterbyxor till, hör av er så ska jag räkna hur många det är…)
sen är de ju lite upp till var och en vad man är beräddatt ge för blöjor, jag är heldre bekväm så jag köper heldre en gångsblöjer köper libero ca 3 -4 st i månaden inte så dyrt kan jag tycka, bara 350-450 kr i månaden, Max. kanske till och med bara 300 i månaden me lite tur…
, För mig är de inte så mycket, som sagt jag gillar vara bekväm… 

Jag var först intresserad av att ha tygblöjjor till tvåan men ändrade mig. Med byte av storlekar samt att de inte kan användas hos dagmamman gjorde att det blev dyrare än vanliga blöjjor sen tillkom tvätt på det. Bekvämligheten påverkade valet mycket med.
Kan man få tag i begagnade billigt kanske det kan vara ett alternativ.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Vi har tygblöjor och tycker det är toppen. Vi fick tag på begagnade tygblöjor på blocket som är one-size och de fungerar från nyfödd. Våran dotter är dryga 1,5 år och blöjorna passar fortfarande. De enda som man behöver köpa i takt med att barnet växer är blöjbyxorna. Vi använder oss av Imsevimses formsydda blöjor.
Fördelen som vi ser det med tygblöja är att de inte är lika täta som vanliga blöjor vilket minskar risken för röd stjärt. Våran dotter var jättekänslig fram till för ett halvår sedan och blev nästan alltid röd av vanlig blöjor men inte av tygblöjorna. Barnet känner snabbare när de är blöta vilket i sin tur gör att en fuktig blöja inte ligger lika länge mot den känsliga barnhuden som vanliga blöjor kan göra. Barn skall även bli torra snabbare när de använder tygblöjor, vet ej hur pass detta stämmer med verkligheten.
Har för mig att antalet som rekomenderas hos imsevimse är ca 24st men går att ha färre. Tror de räknar med att du då byter blöja mellan 6-8gg/dygn och de skall tvättas ca var tredje dag.Ibland dröjer det längre innan vi får in dem i maskinen samt att vi tumlar dem och än sålänge har de hållt riktigt bra. Vi försöker köra sådan tvätt som är kroppsnära tillsammans med blöjorna, dvs underkläder och handdukar, så oftast går det ingen extra maskin enbart för blöjorna. Vill man vara extra bekväm kan man köpa allt i ett blöja men då behövs det nog defintivt 24 blöjor plus att de är storleksanpassade så de måste köpas nya i takt med att barnet växer. Blöjbyxorna tättar vi när vi när de är skitiga, det är olika hur ofta och det finns ingen rekomendation. Men varför inte slänga in dem var tredje dag tillsammans med blöjorna. Se bara till att det finns minst ett par rena. Blöjbyxor rekomenderar jag minst två par. helst ett eller två par till ifall det skulle läcka från blöjan till dem
Tygblöjor kan användas dygnet runt, det finns extra inlägg att köpa och det räcker med fem st då blköjorna änd skall tättas innan dess. Det finns även en speciell blöjpåse som kan köpas som man kan lägga använda blöjorna i för att lättare kunna ha med dem på stan.
För mer info. om tygblöjor (främst Imsevimses) finns på: imsevimse