Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 6545 ggr
AlbaStiffler
0

När används nappen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är mamma till en liten knodd på 3 veckor som igår fick smaka på nappen för första gången och han älskade den. Sög jättefint och verkade mycket nöjd. Amningen har funkat finfint så vi tyckte det var lugnt att introducera honom till napp nu eftersom han verkar ha stort sugbehov. Han vill gärna ligga och tutta hela dagarna även fast han är mätt så jag höll på att bli lite galen då jag suttit "fastkedjad" i soffan hela dagarna utan mer än 30 min paus nån enstaka stund per dag.

Men nu är frågan, när ska man låta en bäbis ha nappen? Finns det någon anledning att inte låda dem suga på den "hela tiden"? Hur tänker ni angående nappvanor?

Målet är iaf att sluta med napp när han är 9-12 månader, dvs när sugbehovet avtar, så vi får hoppas att det funkar. Måste säga att det var en lite dubbel känsla att introducera nappen, den har ju massor med fördelar, men det känns ändå lite läskig att ge honom en vana/ovana. *gulp*

Gasoline
0

Det ända jag kan säga är att de bör avvänjas när de fått sinna tänder. Jag snodde min 3 år yngre systers nappar tills hon slutade med den och de resulterade i att jag fick ha tandställning i några år pga utåtstånde tänder, tandläkaren sa iaf att det va nappens fel, och det kan jag mycket väl tänka mig.

AlbaStiffler
0

hehe, snodde syrrans napp… hehe, barn är roliga. ;-)

Gasoline
0

#2 Jag gjorde faktiskt det, brukade smyga in i hennes rum och sno den för henne när hon sov.

JMax
0

#3 Hehe! Hyggligt!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Gasoline
0

#4 Haha, inte spec. Men jag va nappoman och min syster brydde sig inte direkt.

Susanne
0

Skruttan får "bara" ha nappen när det är dags att sova.
Den hänger med när vi åker och handlar men används bara när hon är på riktigt dåligt humör och inget rån eller kex finns tillhands på sekunden.
Hon är snart 11 månader och jag har inte bestämt när vi ska försöka sluta med den, den dagen den sorgen.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

AnnaLundin
0

Jag har ju inte ens lyckats amma mina barn och flaskmatningen ger inte alls något tillfredsställt sugbehov, så mina barn har haft fri tillgång till napp medan de varit små.

När de börjat ägna tid åt att leka (krypa, gå, använda leksaker mer medvetet etc) så har jag begränsat nappanvändandet till i sängen och i bilen. Det finns ju liksom ingen anledning att de ska ha en plugg i munnen medan de leker. Däremot har de haft sina nappar som en trygghet ffa i sängen ända till 3-årsdagen.

Enligt både BVC och tandläkare är det okej att använda napp upp till 3 års ålder, men efter det bör man sluta med den för att förhindra att det blir ett stort överbett av det.

Jag hade själv napp alldeles för länge (till jag var typ 5½) och har också haft ett stort överbett. Inget av våra barn har problem av den karaktären, trots alltså nappanvändande till 3-årsdagen.

Vi har i god tid före treårsdagen förberett nappavslut på olika sätt.
Ettan skulle ge bort sina nappar till tomten, men det blev inte så utan hon "glömde" sista napparna hos farmor två veckor senare… (dvs det var vad vi sa, att vi hade glömt dem där)
Tvåan gav bort sina nappar till en kompis bäbis, vi åkte dit och hade en liten "ceremoni" när de lämnades över dit (och givetvis hamnade i spotunnan sen).
Trean bestämde sig själv för att ge bort napparna till grodorna (grodyngel i en vattenhåla på grannens mark), så maken gjorde en utflykt dit med barnen på hand födelsedag och lämnade napparna på marken bredvid dammen.

Gasoline
0

#7 Vilka gulliga små "cermonier". Då jag hade en lillasyster med napp när jag skulle sluta vart det svårare för mor.

Vi gav bort napparna till tomten i tomteland (de hade ett nappträd), men jag snodde min syrras, mamma klipte ett jack i nappen så den inget gick att suga på, men snodde iaf syrrans. De prövade allt, det ända som fungerade va att ta bort alla nappar ifrån hemmet, permanent! För första tiden la de napparna i ett skåp så det kunde ta fram till syrran, men de kom jag snabbt på.. Efter nappen så drack jag faktiskt välling till (jag gissar) jag gick i 2an ur nappflaska. "Hur man förstör sitt barns tänder"

AnnaLundin
0

#8 - faktum är att både ettan och tvåan har haft nappanvändande småsyskon när de slutat och här var det aldrig några problem med det. De hade dock haft napp endast när de skulle sova de sista två åren eller nåt, så det var inget problem med att de lånaden syskonets nappar.

Jag kan väl också berätta att ettan hade en kvarts sorgestund när hon insåg att det var omöjligt att komma åt hennes nappar hos farmor (50 mil hemifrån), efter den kvarten somnaden hon och frågade aldrig mer efter sina nappar. Tvåan och trean gnydde litegrann när de skulle sova första veckan eller nåt, sen inga problem där heller.

Gasoline
0

#9 Oj, snacka om att ha tur =) Min lilla mamma kan inte ha haft det lätt med en napptjuv som avkomma! =P

Jossan86
0

Mina ungar har också haft/har fri tillgång, pojken slutade när han var 2 och Lily 7 månader anväder den mest bara när hon ska sova eller är ledsen

Chirak-96
0

Mina har haft fri tillgång till ca 1 år, sedan bara vid sov och tröst fram till 2, därefter bara vid sov till 3 års ålder sen har nappen åkt till napplandet/tomten. Har aldrig haft några problem med att ta bort den eller minska på användandet. Gör som du känner, lycka till.

mattiz73
0

Vi behöll nappen fram till vi åkte på semester när sonen var 3 år och 2 månader. Det är ju en hjälp vid start och landning när man flyger. Men vi pratade om att vi skulle sluta när vi kom hem och samma dag vi kom hem så kastade han alla utan 1. Den skulle ligga där napparna låg om det blev alltför jobbigt. men den låg till jul utan att han ens tittade åt den och när tomten kom så fick han den. Han var så gullig då!

Jossan86
0

#13 Så gjorde vi med, fast vi skickade den till tomten lite innan Jul så att man kanske fick lite extra klappar för att man varit så duktig att sluta Glad

Och vi hade aldrig heller några problem, det var liksom bara att sluta..

Mads
0

Min son har sedan dag 1 haft fri tillgång till napp annars hade jag fått amma en gång i kvarten med hans sugbehov, han har fortfarande nu som 15 månaders fri tillgång men har den bara när han sover och efter en stund trillar den oftast ut.

Amor Vincit Omnia

[Anna-N]
0

#0: Skulle absolut låta han ha nappen om han vill. Så länge amningen fungerar fastän han använder napp - så inte det ena slår ut det andra är det ju inga problem.

mtina
0

det har kommit ut en napp på marknaden som tydligen ska skona tänderna bättre… ska förska klura på var jag läste om det så jag kan säga vad den heter… om ingen annan kommer på…

AnnaLundin
0

#17 - generellt är det så att de anatomiskt formade napparna påverkar tänderna mindre än de runda.

mtina
0

ok, det var i tidningen föräldrar och barn,

så här står det:

nappen är tandvänlig tack vare sugdelarnas speciella utformnig.

den är hygienisk eftersom sugdel och sköld är gjutna i ett stycke. Sugdelen är solid altså kan inga bakterier samlas inuti den.

och de är återvinningsbara.

Denty finns i två modeller -

genuin med traditionell utformad sugdel och

futura som ska motverka korsbett.

båda ska vara tandvänliga 79kr/2st

www.denty.se

Mads
0

Tror det beror på hur mycket barnen använder napp som gör att det kan påverka tänderna.

Amor Vincit Omnia

AlbaStiffler
0

Tack för era tips och tankar… komiskt med alla ceremonier för att få dem att sluta. ;-)

Vad intressanta de där dentynapparna verkar. Dock fanns de inte för bäbisar under 4 månader än, men de kommer under året, fast då är ju min bäbbe större än 4 månader antagligen… hahaha.'

Ska nog ta och beställa de för 4+ månader, när han blivit så stor.

Nån som hunnit prova dentynapparna redan?

[BeautifulPink]
0

Min son är 1½ vecka och haft napp sen han var ett par dagar gammal. Han använder den mest när han är övertrött och behöver slappna av. Men han använder den inte när han har vakenperioder.

lisette
0

loke är lite mer än två och har nu fått begränsad napptid till sängen, bilen och om han är riktigt ledsen.

sandra1977
0

Caspian  är snart 9 mån o har nappen endast när han ska sova..har gjort så från början o kommer således att fortsätta så..

menhir
0

Dentynappen ser intressant ut, rent allmänt gäller dock att barnen (för tändernas skull) skall använda napp så korta stunder i taget som möjligt och sluta så tidigt som möjligt.

Tex bara använda napp vid sovdags eller om det är oroligt och inte om barnet verkar nöjt ändå.

Tyvärr kan man inte ge något råd "om barnet slutar med napp före den o den åldern får barnet inget bettfel" för det är ju som med allt annat individuellt.

Det vi, som tandläkare, ser som problem är inte överbett eller korsbett (överkäken blir för smal och gommen för hög) utan när man får ett öppet bett eller "nappbett" som det också kallas. Det är nämligen mycket svårt att åtgärda ens på vuxna och gör att det blir svårt att tex bita av en smörgås (eftersom framtänderna inte når varandra).

Pga att tänderna inte går ihop bibehåller barnet ett sväljningsmönster som "trycker" tillbaka tänderna oavsett hur tandställningen har placerat dem. Och att ändra sväljningsmönster är inte så lätt, tänk alla gånger man sväljer på ett dygn utan att vara medveten om det!

AlbaStiffler
0

#25> Intressant! Tack för infon! :-)

Bunn
0

Min systers barn föddes med napp i mun och yngsta dottern är nu tre år och kan inte leva utan sin napp. Hon skriker och gapar så fort hon inte är i närheten av nappen eller sin mamma, som också fungerar som snuttefillt.

Tussebus
0

Min föräldrar tog bort min napp när jag var tre år gammal, men då började jag suga på fingrarna istället Flört

Detta gjorde jag tills jag gick i femman eller nåt!

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Zebben
0

Min dotter slutade när hon var 3 år och 9 mån. Hade försökt med tomten, men det ville sig inte. Hon var inte redo att ge upp napparna då. Så vi började förbereda henne på att skansen snart skulle få djurungar som skulle vara i behov av nappar. Då blev hon lite mer villig och skulle tänka över det sa hon.

Sen när det började bli dags för att Lillskansen skulle få kattungar och andra små ungar så ritade jag upp en liten kalender med nedräkning av dagar. Så jag gjorde rutor och när hon sovit en natt utan napp så skulle vi åka och köpa en glass följande dag. Samtidigt fick hon sätta ett fint klistermärke i rutan för den natten hon klarat. På så sätt kunde hon själv ha koll på när det var dags för nästa belöning.

Sen krävdes att hon sov utan napp 2 nätter i rad innan nästa belöning kom i form av en liten leksak. Sen krävdes 3 nätter i rad och belöningen blev ett biobesök. Sen 4 nätter utan natt och så gjorde vi så till hon var utan napp i sammanlagt en vecka och då var belöningen ett skansenbesök med napplämning. Det gick väldigt bra och det blev inga problem alls med resterande nätter.

Lite spända var vi för att se hur det skulle bli då hon blev storasyster, men det var inga problem att se sin lillasyster med napp fast hon själv nyligen hade slutat.

Gasoline
0

#29 Låter som ett väldigt bra sätt för både er och er dotter att sluta med napp.

[BeautifulPink]
0

#8: Hur kunde din mamma tillåta att du drack ur nappflaska så länge? Okej att du snodde syrrans napp men nappflaska??

Gasoline
0

#31 Jadu, hur ska jag kunna veta det? Förmodligen lät hon mig göra det eftersom min yngre syster gjorde det och det va enklast så, för henne.

masssie
0

Dottern (3) använder napp när hon vill, sonen (4) använder bara när han ska sova men är också en napptjuv.

lisette
0

min son slutade använda nappen på julafton. vi var hos tandläkaren igår och hans bett är fortfarande lite öppet, men det kommer att rätta till sig.

Hannapanna
0

Elliot (två i Maj) har enbart när han sover!

Nelli (en månad) har den lite då och då.. varierar väldigt. ibland vill hon ha ibland inte. Vi kommer göra lika med henne som med stprebror att ju större hon blir ju mer ta bort den och målet är bara nattetid även för henne och de redan när hon är relativt liten..

AlbaStiffler
0

min son är nu lite mer än ett år och gillade sin napp hela första året. Han hade den när vi åkte bort som tröst, den verkade göra honom trygg när vi var borta. Hemma använde han den inte lika mycket dock.

Men en dag runt 1 år så slutade han plötsligt självmant använda napp. Praktiskt. Så även om han fortfarande ammade (han är ammningstokig) så slutade han med napparna… härligt.