Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 4584 ggr
Tangotime
0

Låta bli kaminen? Långt...

Vi har kamin som vi eldar i varje dag när det är kallt ute. Ella som är 19månader har ALDRIG rört den innan och verkat förstå att den är varm och att man kan skada sig på den. Men NU! Hon har lärt sig att öppna den! Hon har aldrig öppnat när det brunnit i den, men det hälper ju inte. Jag vill inte att hon ska vara runt/vid kaminen överhuvudtaget! Här om dagen öppnade hon den (då var den kall) och började blocka med askan, hällde ut lite på golvet osv. Jag bestämde mig för att inte bry mig om henne (hon är inne i en period när hon skrattar mig rakt i ansiktet om jag säger ifrån för hon tycker det är roligt) så jag tog med mig alla hundarna och gick där ifrån in i ett annat rum. Hon brukar ALLTID bli ledsen om jag lämnar henne och går efter, men INTE denna gången. Hon stog kvar och grejjade en bra stund och jag ropade på henne men det lyssnade hon inte på. Så tillslut gick jag glatt och hämtade henne och sa att vi skulle gå och tvätta händerna och sen dammsög vi för det tycker hon är roligt. Efter det har hon inte rört kaminen. MEN efter som hon inteslutade pilla i askan när jag gick…gjorde jag rätt? Vad ska jag göra om hon går dit igen?? Att skälla på henne fungerar inte för det tycker hon är roligt och då blir det bara värre.

Så vad hade ni gjort?

Zahara
0

Min dotter i samma ålder gör exakt lika dant! jag skäller och tar bort henne hela tiden och hon rör den inte som kall…tror inte vi kan göra mycket mer än det…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Kimpa
0

Har både kakelugn, kamin och vedeldad spis och har haft turen att ingen av barnen har hållt på med dem.
Jag var så noga att alltid säga till dem att det är varmt och farligt att de höll sig på avstånd.
Sen har bägge inte tyckt om att bli smutsiga(!) vilket säkert också gjort sitt…

Men det är nog bara att "tjata" om att det är varmt och farligt och inget man leker med.

Tangotime
0

Ja nu i eftermiddag har hon varit på den när vi eldade och då fick jag tjata på henne. När jag skulle hämta mer ved satte jag henne i matstolen mot vilda protester och talade om för henne att hon fick sitta där för att hon inte lyssnade på mig och lät kaminen vara. När jag tog ner henne sen gick hon raka vägen till kaminen men då blev jag arg och lyfte bort henne. När hon skrattade åt mig satte jag mig ner på huk och tog henne i armarna och sa "_Titta på mamma… du FÅR inte röra den, det är VARMT och du kan bränna dig, det gör jätte ont!" Då gick det in! Hon flinade lite, men jag tittade allvarligt på henne och då fattade hon nog att jag inte tyckte det var kul att hon skrattade. Sen hämtade hon nåt att leka med och sen har hon inte rört kaminen. HOPPAS att det håller i sig nu!

Kimpa
0

#3 Med risk att det blir rama skri…
skulle det inte hålla i sig skulle du ju kunna låta kaminen kallna till den grad att man inte bränner sig, men fortfarande är ganska varm, ta hennes hand och snabbt lägga den på kaminen snabbt/kort och ta bort den igen fort samtidigt som du allvarligt säger att den är varm. Då blir hon rädd och låter bli.

Vet fler som gjort så då inget annat hjälpt.
Tycker det är bättre de blir rädda och respekterar kaminen än att de tar på den när den ÄR riktigt varm.
Har sett riktigt läskiga brännskador av kaminer på små barn på vårdavdelningen av plastik.

Tangotime
0

#4 Nja, hjälper inget annat så kanske det kan vara värt att testa. Hellre det än att hon bränner sig! Har fått höra från "barnexperter" att -låt henne bränna sig så går hon inte dit sen….

Fattar inte hur folk tänker! Men att skrämma henne lite när den inte är så varm så hon kan skada sig kan ju vara en idé att hålla i bakhuvudet!

Kimpa
0

#5 ja, nej gud! Inte skulle man ju låta dem bränna sig på en brännhet kamin inte!

Men är den lagom varm, och man gör det fort blir de mest rädda, samtidigt som man måste se riktigt allvarlig ut så de verkligen förstår att det ÄR FARLIGT.

magma
0

Hmm, samtidigt så finns risken att hon inte blir rädd för kaminen om den bara är varm och inte het- och istället tror att kaminer inte bränns eftersom de inte är heta så det gör ont? Bara en liten reservation att ha i bakhuvudet…

Kimpa
0

Jo det klart, men jag menade att man ska inte få brännskador, men fortfarande vara så pass varm att det är obehagligt.
Fast det klart, det är lättare att göra det på en kakelugn…
Och det bästa om man slipper alls.

Tangotime
0

Hon har ju sett hur vi gör när vi tänder i kaminen så nu klättrar hon efter tändstickorna! Snart får jag sätta galler och grindar i hela huset! Men hon har förstått när jag menar allvar i alla fall, även om det är svårt att göra det i den situationen. Jag lämnar henne och stänger dörren om hon beteer sig illa. Slutar hon inte efter en tillsägelse så säger jag till henne att jag går ifrån henne om hon gör så igen och gör hon det så går jag! (Gör hon det inte så berömmer jag henne.) Och nu när hon letar efter tändstickor osv så sätter jag mig på huk och säger till henne (med allvarlig men inte arg ton) att jag går i från henne så hon blir ensam om hon inte slutar med det hon håller på med. Och det har fungerat!! Skrattande Mamma-Barn 1-0!

Kimpa
0

Skönt att du hittat en lösningSkrattande!

AnnaLundin
0

Det finns små gallerstaket man kan sätta upp runt kaminer, just för att barnen inte ska komma nära dem och bränna sig på dem eller på annat sätt göra skada. Jag skulle inte våga elda i kamin eller liknande utan en sådan, så länge barnen var små och inte gick att resonera med. Ett 19-månadersbarn förstår inte resonemang, hur noga man än förklarar för dem. de kan liksom inte förstå hur farligt det är.

Tangotime
0

#11 På ett sätt kan jag hålla med. Men jag vill inte behöva sätta upp galler, grindar och en massa skydd hit och dit. Tror att barnen lär sig fortare utan. Man får hålla koll så dom inte skadar sig, men det här med att säkra hemmet som vissa gör SÅ överdrivet förstår inte jag. Självklart är man rädd om sina barn, men man kan inte skydda dom mot allt. Man har ju klarat sig i alla tider utan många av dom sakerna som företagen kommit på nu för att tjäna pengar.

Jag tror att man kan lära ett litet barn att inte röra kaminen trotts ringa ålder. Ella har inte rört kaminen sen jag pratade med henne.

Vi har petskydd i vissa kontakter, spärrar till lådor med köksknivar osv och så har vi satt upp alla kemikalier och mediciner så högt upp att hon inte kommer åt dom ens om hon skulle klättra upp på en stol. (Jag kommer knappt åt dom längre…) Det är allt vi gjort och mer tycker jag inte vi behöver göra :-)

lisette
0

vi har med en kamin och vår son har varit på den och öppnat, stängt, rört runt i den med spaden. oj vad arg jag har varit.

han vet att den är farlig och varm, nu låter han faktiskt den vara. tror det var en period som den var intressant.

Lenore
0

Precis som att man sätter lås på en låda med knivar eller sätter undan mediciner och kemikalier på säkra ställen hade jag satt galler runt kaminen då barnet kan bli riktigt illa skadat om olyckan skulle vara framme.
Jag tror inte heller att det är så bra att försöka skydda barnet mot all möjlig (och omöjlig) fara man bara kan men att minska riskerna för dom allvarligaste farorna tycker jag är självklart. Jag hade aldrig litat på att min uppmärsamhet räckte till eller på att barnet visste att det var farligt när det gäller en glödhet kamin.

AlbaStiffler
0

Vi har åxå galler runt kaminen. Skulle inte kunna leva med att ha orsakat en sån allvarlig brännskada, som de faktiskt kan få, av att inte ha haft galler. hur duktiga de än är så händer en olycka så lätt…

Vi har byggt gallret själva av kompostgaller med en träram i botten. Inte så snyggt men nödvändigt!