trots trots trots...
Min dotter född November 2007, altså snart ca 2 år och 5 månader, har värdens trots, säger jag till henne när hon gör något hon inte får, o hon vet att hon inte får göra saken, så säger hon "nej fy dig mamma, inte säga till mig"
ibland kan hon bli så arg så hon skriker och slår händerna (händerna är helt öppnade) i vardagsrumsbordet, vägg eller i en dörr.
Jag är lugn i sitvationen när detta händer, men undra när det ska sluta… om jag ska vara ärliga.. (o de ska man ju) så ibland måste jag hålla mig för skratt för lite roligt är de allt, och gulligt, men sen så ska man ju inte skratta de gör ju bara saken värre, men man får hålla sig.
Hon kan även säga "mamma säg till mig mamma" när hon gör saker hon inte får o jag inte ser det, hon vill nog med ha uppmärksamhet.
men nu ska jag ej babla så mycket mer om det, nu kommer frågan, hur är/var ditt barn när han/hon var i 2-3års trotsen…? och va gjorde ni?!
Jag har envisats med att inte kalla det för trots, utan att se det som att de testar gränser. Kanske petitesser, men för mig har det då varit lättare att hantera och hitta vägar ut ur "eländet".
Jag har haft alla varianter av gränstestande, t.ex när äldsta sonen låg på köksgolvet i 2 timmar och 45 minuter med overallen på, bara för att han vägrade ställa sig upp så jag kunde hjälpa honom att klä av den. Tror han var knappt 3 år då och det finns nog någon gammal tråd om det här.
ah, okej. Jo det kan man ju kanske med kalla det.
Jo, de kanske de finns de vet jag ej, men man orkar ju inte gå i genom ALLA trådar för se om de redan finns en, när man vill starta en för att få svar på sina egna frågor…
Finns säkert 2 och till och med 3 - 4 trådar här inne om samma frågor osv osv… 
Det är helt okej att starta nya trådar, mindes bara att jag nog skrev en tråd om det då det begav sig.
Var kanske lite otydlig med det, var på väg in i ett migränanfall…
Gränstestaråldern är tuff när man är mitt i den, men det är väldigt skönt när man kommit igenom det. Det som är viktigt är att man är dödskonsekvent, att man inte ger upp halvvägs och "går halva vägen". utan har man sagt nej så är det nej oavsett om man inser hur korkad man var som sa nej den gången. Nästa gång kan man ge ett annat svar på samma sak, bara man står för det man sagt vid varje tillfälle. Ger man upp och ändrar ståndpunkt så lär man ju barnet att det går att tjura(bråka/tjata sig till det man vill… Och det vill man inte när de blir äldre!
ah, okej.. då förstår jag, ajjj då sånt är inte skoj, har med migrän (inte nu men ibland).
ja, de är de ju, ja de kan jag tänka mig sen kommer de väll nån ålder mer som är så kan jag tänka mig!
, Ja, ibland är det lätt för mig att ge mig…
men jag försöker inte göra det, nej de vill man inte! 
tack, för svaren! 
ah, okej.. då förstår jag, ajjj då sånt är inte skoj, har med migrän (inte nu men ibland).
ja, de är de ju, ja de kan jag tänka mig sen kommer de väll nån ålder mer som är så kan jag tänka mig!
, Ja, ibland är det lätt för mig att ge mig…
men jag försöker inte göra det, nej de vill man inte! 
tack, för svaren! 
Vi är också i början av detta. Mycket vuxna uttryck i en liten mun.
Även om det är jobbigt ser jag det som något bra. Tycker det är viktigt att min tjej lär sig att bestämt hävda vad som är viktigt för henne.
Hela livet går ut på att hitta en bra balans mellan att se till att man får sol man vill och vara lyhörd för andras viljor. Detta är ett träningsläger för det.
Jag skulle oroa mig mer om hon alltid gjorde som vi sa.
Mvh // Johan
hummm, ja, så har jag inte sätt på saken, men de låter ju bra! tack! för svaret, tyckte det var ett mycket bra svar!! 
välkommen till förtsta trotsen stå på dig var bestämd den går över .
sätt vilka regler och vad hon ej får och får göra ta det bara lungt annar
kan du
få henne som ovän.
men tänk på matt det är ej hon som bestämmer lycka till.
jag har en som är 8år en tjej som har kommit i trotsen med, det går
över jag har
6 barn och varit med om detta så många gånger.
tack ska du ha fisken-linu! 
jag gör mitt bästa!! 
Ett jätte bra bok tips är "Våga vara förälder" som är skriven av Alf B Svensson. Den ger en många olika perspektiv på vardags problemen! Även hans föreläsningar kan jag varmt rekomendera!
ok, tack den ska jag söka efter… 
Han har även skrivit en bok som heter "Håll kärleken levande" som är riktigt rolig och underhållande!
Har även skrivit "Hjälp vi har fått en tonåring" men den har jag inte läst än.
Sen har han skrivit en religiös bok som jag inte har namnet på just nu. Men den är ju inte så intressant om man behöver lite hjälp som förälder. Kan tillägga att det inte är en massa religiöst snack i dom andra böckerna! Däremot kan han inflika lite sånt på sina föreläsningar. Men då kan man slå till döv örat om man inte vill höra