Hur länge amma på nätterna?
Jag helammar min dotter (som nu är 11 dagar). Hon får mat var 4 timma (det brukar bli oftare på dagarna).
Naturligtvis så får hon ju mat när hon vill och om hon vaknar och är hungrig, men hur länge behöver man väcka henne om hon inte skulle vakna av sig själv? På bb sa de att et inte var bra om det gick mer än 4 timmar eftersom blodsockret sjunker.
Hon går upp bra i vikt men var ganska liten vid födseln.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Tja, om jag säger så här.
Min första, son, snuttade jämt kändes det som. Han kunde sova 20-30 minuter på natten för att vakna och ammas, för att somna i en ½timme igen och vakna och vilja ammas.
Till slut fick han ligga i vår säng då det inte höll i längden då jag blev för trött. På så vis ammades han när jag låg kvar i min säng och han sov längre också.
Mitt andra barn sov i egen säng från kl19-06 från att hon var nyfödd tills hon blev 2år. Hon matades ordentligt innan hon somnade och när hon vaknade. Känndes absolut onödigt att väcka henne bara för att amma. Hade hon varit hungrig hade hon ju vaknat själv.
Däremot fick jag gå upp på natten och pumpa ur mjölk istället för att hålla igång mjölkproduktionen, vilket jag gjorde i tre månader.
Min dotter kunde inte ammas, utan fick bröstmjölk i flaska.

Ok. Julia sover i sängen hos oss för i vaggan vet jag att hon inte skulle sova länge.
Jag får väl bita ihop och hoppas att hon kommer kunna fortsätta sova ok på nätterna i alla fall. Om jag får sova 2-3 timmar i streck så är jag nöjd. Det går ju att sova i flera omgångar.
Med Vänliga hälsningar
Jag har faktiskt aldrig väckt mina barn för matning. Äter de bra på dagtid så vaknar de när de behöver det på nätterna också.
Två av mina fyra har börjat sova hela nätter (dvs mer än 8 timmar) vid drygt 2 månaders ålder…

Jag har aldrig ställt klockan för att mata Vendela på natten (och definitivt inte vaknat av mig själv heller). I början kunde hon sova 7 timmar på natten och på bvc sa de att jag bara skulle njuta så länge hon gick upp i vikt som hon skulle.
Nu sover hon dessvärre bara två timmar mellan varje Amning..
Men… Var din dotter väldigt liten, så det är därför hon behövde väckas för att äta? Föddes hon för tidgt- och vad vägde hon?
Sa de hur länge du skulle behöva väcka henne för att ge henne mat var 4:e timme?
Nu var mina barn normalstora när de föddes, så det kanske var därför jag aldrig fick höra att de inte fick sova för länge utan mat. Men hur som helst så har jag aldrig väckt dem för att amma dem, de har talat om själva när de ville äta:)

Min pojke föddes för 6 veckor sedan. Han vägde då 3070g. På bb sa de att han måste äta minst var tredje timma eftersom han var så liten, men att han inte behövde väckas på nätterna, utan sov så var det ok.
Han åt då var tredje timma på dagen och sov 4-5 timmar i sträck per natt.
På bvc fick jag helt nya råd, han skulla äta varannan timme dygnet runt. Jag fick då ställa klockan, för han vaknade inte självmant.
Detta skulle jag inte ha lyssnat på, det slutade med att han var vaken emellan 1-4 timmar i sträck varje natt. Så hade jag sovit 2 timmar per natt så var jag glad.
Han sover fortfarande inte bra, vi är uppe i två timmar i sträck nattetid nu. Han är vaken nästan hela dagarna, sover bara 1-2 timmar på eftermiddagen.
Vi fick ställa klocka här hemma på nätterna. Var tvunga att mata våran lille med 4 timmars mellanrum dom första veckorna.
Dock vägde han ca. 2,6 när han föddes och hade lågt blodsocker då. Så i början sondmatades han varannan timme.
Men det var stabilt när vi åkte hem, men dom sa samma sak att vi var tvunga att ställa klocka på nätterna så att det inte gick för lång tid så att blodsockert skulle sjunka på honom igen…
Vi ställde givetvis klockan, var livrädda av att han skulle få lågt blodsocker igen och bli inlagd med sond :/
Dock behövde vi inte klockan då han själv vaknade innan larmet.
-C

Nu har vi haft hembsök från bvcoch Julia har gått upp bra i vikt. Nu väger hon 3245g!
Med Vänliga hälsningar

Har aldrig väckt något av mina barn för matning på natten, min plutt 21 dagar idag, äter 1-2 ggr / natt. Dagtid äter han lite olika, men ca 2 timmar mellan ungefär.
Minns inte riktigt hur länge jag ammade nätter faktiskt… så fort man glömmer… minns däremot att barn nr 2 åt minst 1 gång i timmen natt som dag! Det var lite småjobbigt!
Kan säga att min grabb kom 2½ vecka för tidigt och vägde 2790g, men det sades inget om att han behövde ammas inom en viss tid på nätterna.

Det känns så väldigt olika vad man får för råd. Jag funderar på att börja låta henne sova nu. Hon väcker ju mig när hon är hungrig. Ofta vaknar man ju innan de börjar skrika.
Med Vänliga hälsningar
#11 det tycker jag du gör rätt i.
Hon går ju upp i vikt som hon ska, så varför störa både din och hennes nattsömn. För som sagt…De vaknar när de är hungriga.