Åka tåg med bebbe
Hej alla!
Jag och min lilla nyblivna famlij ska ge oss ut på tågresa om ett par veckor. Vi ska åka Göteborg-Eskilstuna, det tar ungefär 4 timmar. Bebisen är 6 veckor gammal nu, så ungefär två månader när vi ska åka. Jag känner mig lite nervös för hur det ska gå…
Finns det någon här som har erfarenhet av att åka tåg med en liten bebis och som har bra tips på vad man ska tänka på? Kan man ha bebben i knät hela vägen? Vad är lätt att glömma att ta med sig? Vi ska vara borta i fyra dagar.
Tacksam för svar!
Vill du bo i Sveriges största ekoby? www.ecovillage.se
Att åka tåg med bebis är inga problem vad jag har erfarat. om det är X2000 så kan amn ha bebisen i knät, men om det är vanliga reginaltåg så kan man ha kvar bebisen i vagnen om man vill och man inte måste ha platsbiljetter.
jag har rest flera ggr med massor med tågbyten från det att min var 3 månader. när hon var så liten var det inga problem, men nu vid 1 och et thalvt så är det full fart. små barn små problem, stora barn stora problem stämmer verligen in där :P
Jag hämtade hund i Härnösand och åkte tåg från Sala med min då två månader gamla son ensam. Det var snökaos men det gick bra ändå. Bebisen var minsta bekymret… :) Vi åkte sju på morgonen och var hemma elva på kvällen, fast resan egentligen skulle ha tagit 6 timmar.
Vad exakt är du orolig över?
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Det som jag tänker på är att man har med sig det man behöver ha med sig för bebissen. Som mjölk om man då inte ammar osv. Sedan tror jag att det kommer fungera bra. Vi åkte till Stockholm med minstingen när han ca ca 2 år gammal. Han fick sova i vagnen på vägen då han blev trött. Sedan ska det ju finnas vagnar på tåget som är mera anpassade för just att ha banvagn med sig osv. Fråga när du bokar biljetten. Jag tror det kommer gå bra!!
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Tack alla för era uppmuntrande svar! Nu känner jag mig lite lugnare.
#2 Ja, exakt vad är jag orolig för? jag vet inte riktigt, antagligen är det bara för att jag inte har befunnit mig i situationen innan och att jag fortfarande är lite ovan vid att vara förälder :) Men efter att ha läst era svar så känns det bättre. Mat har jag i tuttarna, sen har jag ju kläder och blöjor och så i packningen.
Det ska nog gå bra det här :)
Vill du bo i Sveriges största ekoby? www.ecovillage.se
#4 - jag är övertygad om att det kommer gå bra för er! När min äldsta var bäbis åkte vi tåg några gånger, mellan Kalmar-Stockholm. Och det var inga som helst problem - mer än att min platsbokning i familjevagn inte togs på allvar utan jag hamnade i en annan vagn så jag fick vingla genom hela tåget för att ta mig till den toalett där det fanns utrymme för blöjbyte….
Det här fixar du! :) Det är lite trångt, det är väl det som är det värsta kan jag tycka. Och på och av själv med barnvagn, bebis, packning och vovve var inte så lätt… Hehe, men annars så! :)
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
När jag skulle åka hem till några släktingar, var min dotter 1,5 och sonen skulle fylla 3. Hade vagnen för dottern, medans sonen fick gå, eller dela vagn med tjejen.
Var där en vecka, tog bara med mig lite kläder och blöjor för resan. Nappflaskor och blöjor fanns hos mina släktingar, och blöjor går att köpa på affären. 
Det enda jobbiga är en när man har en tjurig 3åring som bara vill springa runt på tåget och inte sitta still.. man kan ju inte lämna minstingen ensam medans man jagar sonen.