Barn iFokus

Barn

Etikett: 01-allmänt-om-barn
Läst 10775 ggr
Bumsibum
0

Kallar mig för mitt namn, inte mamma.

Min dotter på Två år och Fyra månader har börjat säga mitt namn (Annica) och inte Mamma, till mig för det mesta när hon vill mig någonting.Tex "Annica jag vill ha lite drika" , "Jag älskar dig mycket Annica" osv osv.

Vissa går ju med på att barnet kallar en för namnet, vissa uppfustrar till och med sina barn så de säger namnet o inte mamma/pappa från början, men jag är en sån som vill att mitt barn kallar mig för mamma.

Asså jag tycker det är gulligt nu, men inte om de håller i sig lääänge läänge.

Ibland säger jag "mamma kan du kalla mig" men ibland så lysnar jag bara ändå till Annica när hon kallar mig det…

men..

har någon varogt med om samma eller liknade, ca vilken ålder började ert barn säga namn o inte mamma/pappa?

vara det länge?
eller dom kanske helt enkelt bestämde sig för att dom ville kalla er för ert namn.. och så fortsate det så i flera år?

hur vanligt är det att barn gör såhär?

ja, en massa frågor, skriv er erförenhet om ni har av just detta. Glad

Är det vanligt ?

JMax
0

Tråkigt, jag skulle inte uppskatta att bli kallad vid namn.

Varje gång hon sa mitt namn skulle jag inte lyssna, rätta henne o säga att man säger mamma till mig.

Sen svara, klart mamma ska fixa ett glas vatten åt dig om du är törstig, mamma älskar dig med osv.

Är det så att många runt i kring kallar dig vid namn? Kan ju vara så att hon tror att det ska vara så. Ex att pappan tilltalar dig vid namn ofta eller så.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

FerretCrow
0

Kan det vara så att hon nyss lärt sig ditt namn? Ibland kan barn vara bra gamla innan dom verkligen förstår vad deras föräldrars riktiga namn är och då tycker dom om att säga det riktiga namnet.

#1 Varför tycker du så? skulle ju hellre höra mitt namn är hörru eller du där…

Bumsibum
0

bra ie det ska jag göra… Glad iaf pröva, för jag vill att hon ska kalla mig för mamma.

asså hon vet att jag kallas för mamma när de gäller henne.. hon har ju kallat mig Mamma ända sen hon började prata ju, fram till 1 vecka ca. Så jag tror hon vet att jag är mamma för henne, men tycker bara det är kul att säga Annica. Men har hört av folk att det är vanligt att barn kan komma i en sån fas ibland.

Och ja hon hör andra runt omkring säga Annica till mig, men jag tror inte det hade spelat råll.. ändå, jag tror bara de är nån fixide hon har just nu.

Bumsibum
0

#2 ja de har hon precis lärt sig va mamma heter ja.. Glad

JMax
0

#2 Jag vill bli kallad mamma precis som de flesta andra mammor tror jag, andra vuxna och andras barn kallar mig vid namn men mina barn vill jag att de kallar mig mamma. Skulle de säga hörru eller du där så skulle jag oxå rätta dem.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Lenore
1

Jag tror definitivt att det är en fas hon går igenom. Jag vet att mamma har berättat för mig att jag och min syster också kallade henne för sitt namn en tid, sen gick vi över till att säga mamma igen.

Jag hade inte rättat henne men jag hade som #1 föreslår sagt att "mamma äskar dig också" och "mamma ska hämta ett glas vatten åt dig" osv. Om du själv benämner dig mamma för henne och inte gör någon sak av det hela kommer hon säkert snart att tröttna på att kalla dig vid namn. Det är säkert bara en kul grej nu när hon har "förstått" att du även är Annica och inte bara mamma.

Kimpa
0

Min dotter på tre år kan ibland säga "Linda", pga att när jag hämtar henne hos dagmamman är det en flicka där som alltid säger "Linda" till mig.
Tycker det är bra att hon vet att jag heter Linda och inte bara mamma. Men om hon säger mitt namn då hon vill något svarar jag helt enkelt inte, och genast säger hon då mamma istället och får gehör.
Någon gång kan jag ju svara på mitt namn, då jag ju faktiskt heter det, eller så kan jag svara till henne att hon får säga mamma.

Tror det är en fas då de vill säga namnet, just för att de kommit på att mamma och pappa också har ett namn.

FerretCrow
0

#4 ja men då är det bog bara roligt för henne.

Tycker det är fel att säga att barnen att dom inte får säga föräldrarnas namn, barnen måste ha lite egen frihet. hellst när dom kommer på att dom lärt sig nya saker.

[Mova]
0

Detta kanske inte egentligen hör hit. Men barn kan vara smarta. Mina yngre kusiner tilltalade alltid sin mamma vid namn. Jag frågade varför det gjorde det och då sa dom såhär: "Ropar man mamma i en mataffär kommer det säkert framrusandes 10 mammor men ropar man Maria så kommer max två"

Det tyckte jag var lite gulligt och smart sagt. Men visst vill man ju just vara "mamma".

Bumsibum
0

jo, då är de ju smart när barnet ropar namn istället.. i en afär eller liknande.. Glad

ja, helst vill man ju bli kallad Mamma, men jag tror med det är en fas, så som det flesta här med tror. Glad

[veralera]
0

Aw jag tror bara hon vill vara duktig!

Hon har väl hört vad alla "stora" kallar dig för Annica så vill hon själv också leka stor. Så tror jag det går till.

[Golgadoth]
1

Jag är 16 och när jag var liten brukade jag säga min mammas namn bara för att höra hur det skulle låta och hur det skulle vara att kalla henne för namnet istället för mamma.

Nu säger jag bara hennes namn om hon inte lyssnar på mig. ;)

exitingsvillemo
0

Håller med övriga om att det bara är en fas. Låt henne hållas, hon har förmodligen just kommit på att även mamma har ett eget namn =)

Att inte svara på tilltal tycker jag låter som en dålig idé, vi uppfostrar ju våra barn att svara på tilltal, så att själv inte göra det känns väldigt fel.

Det är respektlöst att inte svara när barnet kallar än vid namn. Då får ju barnet uppfattningen att namnet är lika fult att säga som hörru eller du där…

Min son kallade mig för Anna ett tag och jag lät honom hållas, efter ett tag gick det över till Mamma Anna, vilket an fortfarande säger ibland, men mamma är det han använder spontant.

Barn på dagis pratar mycket om sina föräldrar och ibland uppstår riktiga konflikter: Min Mamma, Nej Min Mamma osv… Att istället säga Min mamma Anna underlättar för barnen att förstå att det finns många mammor men lägger man till namnet så blir det lättare att förstå.

Bumsibum
1

ja, de håller jag med om, men skönt att se att det är vanligt.. Glad, ska låta henne göra det, de går ju över.. Glad

tack för alla svaren.. Glad

Zahara
0

tror nog nästan alla barn går igenom det, vissa mer andra mindre. Min mamma berättade att jag kallade henne vid namn som liten vilket inte var gillat! Mamma gjorde så att hon inte reagerade eller svarade när jag kallade henne vid namn utan bara svarade om jag sa mamma. Kanske ett tipps som hjälper?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Bumsibum
0

ok, ja, tack ska du ha… men jag låter henne kalla mig Annica, tror de går över, o fortsätter de en längre tid så kommer jag till sist rätta henne, men när jag pratar om mig själv "nu ska mamma gå på toa" osv så säger jag mamma om mig själv. Jag tror hon snart kommer säga Mamma igen.. Glad

exitingsvillemo
0

#16 tycker du gör helt rätt =) fortsätt, att säga mamma om dig själv, så kommer hon snart att göra det också.

#15 jag tycker det låter hemskt, att ignorera sitt barn. Jag menar det är ju inget fel i att säga namnet istället för mamma, egentligen.

Om andra i barnets omgivning säger mammans namn vid tilltal, varför ska då barnet "straffas" med ignorans när h*n gör likadant?

Förstår inte alls den ekvationen.

Bumsibum
0

#17 tack Glad