Barn iFokus

Barn

Etikett06-tonåring
Läst 6815 ggr
Anki62
0

Över16 år , inget v.a.b !!!!

Jag är väl inte enda föräldern som har barn över 16 som har ett funktionshinder ???

Min son ska göra en jätteop vi kommer att vara borta 1-3 veckor, enligt f-kassan finns det inget jag kan få i ersättning under sjukhusvistelsen, jag har för tillfället inget jobb, går på aktivitetsstöd, af kan inte ge mig "ledigt med lön" så lång tid …, ekonomin kommer att sluta med totalkatastrof !!

Kanske det kan finnas "nåt " annat att söka ….nån som vet ????

Anki

martdat
0

undrar jag med, min är bara 12 än men hon lär behöva hjälp o stöd vid 16 med,,, finns det inegt skyddsnät i detta land alls?

Har du hört med läkarna som ordnar med op? elr om han har någon annan läkare som är van vid barn med behov, de borde veta kanske,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Anki62
0

Ja jag har pratat med alla berörda läkare , men tyvärr så är dom väl inte så insatta i F- kassans regler , det finns att söka "vård av närstående", men då ska barnet ha en utvecklingsstörning…typ, ADHD, CP skada eller liknande …eller att barnet är "i livets slutskede", eller varit med om en allvarlig olycka där det är risk för dödsfall!!!..man kan även söka "v.a.b och hänvisa till Lss. men enligt försäkringskassan så är det ytterst få som får detta godkänt och för att få detta måste man "gå miste om inkomst", och eftersom Af ej kan ge ledigt så länge så är dom nog tvungna att avbryta mitt aktivitetsbidrag (så då har jag ju ingen inkomst )och jag kan ju inte söka a-kassa under tiden heller!!!!

Har även varit i kontakt med soc, där blev det kalla handen,  jag klarar väl ekonomin då jag är på sjukhuset, men räkningarna ska ju ändå betalas ., och jag vet ju inte hur länge" vårdtiden! blir hemma heller!!

Trodde att i vårat "välfärds sverige " skulle det inte bli nåt problem

Hade jag vetat hur detta skulle bli…så hade jag propsat på att op skulle bli innan han fyllde 16..( han fyllde förra veckan)

vinteralvan
0

Läkarna kan inget om sånt ring istället till klinikens kurator, dom brukar ha koll.

AnnaLundin
0

det kan finnas fonder att söka pengar ur för såna här ändamål, prova! kuratorn på kliniken kan ha koll, men mångaav fonderna kan du hitta här:

http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/SSearch.aspx

hoppas ni hittar någon bra lösning!

i värsta fall kan man alltid utnyttja tidningar, har man tur finns någon som kan hjälpa till på ena eller andra sättet.

martdat
0

adhd är inte utvecklingsstörning,, beteenderubbning skulle jag mer kalla det,,

hm, aj nä nått skyddsnät finns inte på riktigt i detta land,,,

har din son rätt till annan hjälp via lss så någon annan kan vara med honom de veckorna? klart man vill själv egentligen men man kan ju inte gå i personlig konkurs heller.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

trollet85
0

Kan man inte få läkarintyg? Det fick vi när vi låg inne med våran sån 60 dagar på sjukhus. Sonen var under 240 dagar, och då ska man heller inte få tillfälligföräldrapenning.

Tigerkakans
0

Om läkaren gör bedömningen att din son behöver dig hemma p g a eftervård så kan läkaren sjukskriva dig. Läkaren måste då ange hur stort behovet är och har du vårdbidrag så måste läkaren ange hur stort behovet är utöver det du får vårdbidrag för

Om du har ett vårdbidrag för din son så får man inte sjuk-/vård av barnersättning för det arbete som ditt vårdbidrag grundar sig på. Du kan ansöka om en höjning av vårdbidraget.

Om du inte får hjälp från försäkringskassan och du har ett läkarintyg som säger att du måste vara hemma med ditt barn så gör ialla fall en ansökan till soc. Du behöver inte vända dig till en biståndshandläggare. Du kan vända dig direkt till nämnden med en ansökan och du har då också rätt att dra ditt ärende personligen inför nämnden. Däremot har du inte rätt att vara med när de fattar sitt beslut.

Undersök även rättskyddet på din hemförsäkring om du vill gå vidare och du kan även tala direkt med politikerna i din kommun om din situation.

/Linnea

Mainebusters
0

TS, hur gick det? Hittade tråden nu, och det skulle vara intressant att veta om du fick någon ersättning..