Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 6248 ggr
Bumsibum
0

när är de dax för pure?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När gav ni era bebisar pure första gången, Jag kom och tänka på det att i morgon (den 3 mars 2010) så var det exakt 2 årsedan jag gav min dotter pure. Morots/potatis pure var det! Glad Och då var hon 3 månader, 2 veckor och 3 dagar ca något sånt. Det sägs ju att man ska vänta till 4 månader, men ja, förr när jag var bebis tex så var de från 3 månader. Min dotter älskade det! Glad

När fick er bebis smaka första gången ?
och vad tyckte h*n om det?
vad var de h*n fick smaka första gången!?

osv osv, även skoj med nån bild på de små närde äter sin pure.

Lenore
0

Vi gav vår dotter puré när hon var knappt 6 månader. Vi ville följa Livsmedelsverkets och WHO:s rekommendationer, dom är ju experterna.

Ronja var redan från början glad för mat men det tog ett tag innan hon accepterade frukt. Vi började med potatis utblandat med bröstmjölk och så gjorde vi med det mesta och började efterhand minska på mjölken.

Bumsibum
0

okioki… Glad

aha okej.. Glad

ja, det är ju så olika, min dotter har aldrig varigt kräsen, gillat frukt o allt, grönsaker med mer.. men vem vet hon kanske blir kräsenb sen hon är dock bara dryga 2 år.. Glad

Anna-Helga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat vid ca 3 månader med mina! Cool

WHOs rekommendationer gäller ffa länder där man inte har rent vatten att blanda gröten med eller så. Där mår barnen bäst av att hel-ammas till åtminstone ett halvårs ålder! Här behöver vi inte vara så försiktiga!

På bilden är det Zippo 4 månader som äter morotspuré! Tungan ute

Bumsibum
0

Precis, här behöver vi ju inte vara så petiga, me vårt rena vatten osv! Glad (sen köper man borkmat är de ju ingen fara) de gjorde jag första tiden, men sen fixade jag de själv mixa.. sen efter ett kort tag ville hon ha bitar då mosade jag de bara me en gaffel! Glad

söt bild! Glad

AnnaLundin
0

Alla våra barn har börjat med smakportioner vid 4 månaders ålder, med skiftande resultat. Två av dem åt glatt direkt. Ettan höll jag på att truga i mat länge, det gick jättetrögt. Och lillpojken visade samma tendens som ettan, så jag avbröt smakisarna och fortsatte nån månad senare igen.

Bumsibum
0

aha, jo så får man ju göra då ju! Glad det är som min dotetr hon älskade alla form av purer men just babygröt gillade ho inte alls! Tungan ute

Lenore
0

#3 Jag tror även att rekommendationerna kommer sig av att barnens magar inte är helt mogna för fast föda innan 6 månaders ålder, och inte bara av risken för att utsättas för dåligt vatten.

Bumsibum
0

Isåfall tycker jag det är konstigt att de på BVC säger att man kan de vid 4 månader, och att dom säljer barnmat i livsmedelsbutiker från just 4 månader.. Glad

Lenore
0

#4 Det tycker jag också är konstigt! Livsmedelsverket tar fram rekommendationer för oss i VÅRT land och inte för u-länder och jag tycker det är konstigt att livsmedelstillverkarna inte lyssnar på råden. Men men, jag vet inte hur det ser ut i andra i-länder, dom kanske har en lägre rekommenderad ålder än oss i Sverige.
Jag föredrar iaf att lyssna på Livsmedelsverket mer än ett vinstdrivet företag.

Anna-Helga
0

#9 Nja, det finns lite olika uppfattning om vad som är bra och vad som gäller. Men man får ju göra som man tycker är bäst helt enkelt… Cool

AnnaLundin
0

Det är först de senaste åren man har börjat rekommendera att vänta med smakportioner till bortåt 6 månader och det går väl egentligen hand i hand med WHOs rekommendation om helamning till just den tidpunkten. Och det är DÄR man nog kan ana att WHOs rekommendation är mest riktad till u-länderna, för det är ju vansinne att inte ge "perfekt" bröstmjölk så länge som möjligt om alternativet är mjölkersättning eller annan mat gjord på otjänligt vatten.

När min äldsta dotter var liten rekommenderades det fortfarande att börja med smakisar vid 4 månader - och hon är inte mer än 8 år… När tvåan kom hade man ändrat dessa rekommendatoner, fast min BVC-tant tycker att man kan börja prova vid 4 månader om man vill. VIssa barn vill ha mat då, andra inte.

Anna-Helga
0

#11 Det är helt min erfarenhet också. Mina första barn fick jag 98 och 99 och då skulle man börja vid 3-4 månaders ålder. Medan med min 07a var det ändrat till 6 månader. Och då förklarade min BVC sköterska just detta med smutsigt vatten som anledning till att helamma och att vi i Sverige (mfl) egentligen kunde köra på som vanligt. Hon upplevde snarare att fler fick problem med att vänta med smakportioner, då mindre bebisar ofta är mer öppna för nya smaker och att 6 månaders barn börjar bli lite mer kräsna…

[veralera]
0

Rekommendationerna är väl ändå inte 6 månader, rekommendationerna är mellan 4 och 6 månader?