Barn iFokus

Barn

Etikett12-uppfostran
Läst 4707 ggr
Lenore
2

Barnets rätt att säga nej

En tanke dök upp i huvudet på mig efter att ha läst inlägg #12 i tråden "Pussa sina barn?", där h*n skriver att dom inte tvingar till sig pussar från barnet/barnen.
Hur gör ni andra? Om tex mormor vill ha en puss men barnet inte vill, säger ni då "Men var nu ine snål, ge mormor en puss!" eller säger ni till mormor att "Vill h*n inet pussas behöver h*n inte", och hur gör ni inom familjen?

Vi vill lära våra barn att kroppskontakt aldrig ska kännas påvingat utan vara helt frivilligt. Det känns som en viktig lärdom att ha senare i livet, jag tänker speciellt på när barnet kommer i tonåren och man kanske låter pojkvännen/flickvännen göra lite mer än vad som egentligen känns bra.
Visst känns det tufft att ibland inte få någon puss eller kram när man tex ska lämna bort dottern över natten men det är värt det för att inte kränka hennes vilja.
Vi säger även till släkt och vänner att dom inte får tvinga till sig pussar, kramar, bära på henne om hon inte vill osv, dom ska respektera hennes nej. Varför ska det vara okej att tvinga barn till kroppskontakt när det räknas som ett brott när det är mot vuxna?

Visst finns det tillfällen då det inte går att respektera barnets nej, ibland måste man tvinga barnet till saker för deras egen skull men överlag tycker jag att det är en bra inställning att låta barnet själv bestämma vad som känns bra och dåligt.

Skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker och tänker om saken.

Bumsibum
0

Jag tycker mormor själv kan förstå att barnet ej vill, så gör min mamma iaf me min dotter, vill min dotter ej pussar min mamma inte, men skulle någon försöka pussa min dotter ändå, och min dotter inte vill så hade jag nog lagt mig i och sagt vill hon inte så villl hon inte, visst jag kan pussa mitt barn utan att "fråga" men vill hon inte så låter jag ju bli, tjuvpuss har jag gjort, men märker jaga tt hon inet vill så tjuvar jag ju inte en till.

[iurochskur]
0

Ja, man ska aldrig tvinga barn att göra nåt dom inte vill. Beror lite på vad det är givetvis:

Tandläkarbesök kanske behövs trots att barnet inte vill, klä på sig inför dagis och skola trots att det inte vill.

Sen får man ju ha i åtanke att när det kommer till kramar och pussar så är det barnets "eget space" och där ska man lyssna. Men här finns det med undantag…man kan tjuva en puss på kinden om man är mitt uppe i ett bus ex.

Jag menade inte att jag tjuvar en puss eller kram mot hennes vilja…hon brukar skratta och torka kinden. Man märker av stämningen.

Bumsibum
0

#2 precis så går de till när jag me tjuvar puss/kram.. :)

[kvasthilda1972]
0

Skulle aldrig tvinga min dotter att pussa någon hon inte vill…

Min pappa har skägg och min flicka tycker han ser otäck ut så hon får alltid vara i min famn tills hon vant sig med honnom och vill gå fram själv…

Jag vet att min pappa blir sårad av hennes avståndstagande för när hon träffar andra män med skägg så håller hon för ögonen…

Men jag respekterar hennes vilja där.

Bumsibum
0

Lte gulligt ändå kan jag tycka alltså att hon håller för ögonen, men kan förstå att de ser mysko ut för ett litet barn med en man me fullt med hår  ansiktet!

Anna-Helga
0

Våra barn har lärt sig att "min kropp är min", de bestämmer själva. Undantag för måste-saker, som man behöver för liv och hälsa,tandläkare och doktor mm.

[kvasthilda1972]
0

#5 jo det är gulligt men jag skulle aldrig tvinga henne att gå till någon och ge en kram om hon inte vill, jag litar mycket på min dotters intuition och skulle hon inte tycka om någon så lyssnar jag på det…

Barns intuition är välutveklad det är med åldern som vi lär oss att undertrycka den och det är då vi går på nitar….

Bumsibum
0

#7 det kan jag förstå, jag tvingar heller inte min dotter till det, Jag tycker ens inte om när okännda håller på och gulla och sånt för mycket med henne, (en viss ålder kanju inte barnet själv säga om h*n vill eller ej)

precis,.

Lenore
0

Härligt att fler har samma inställning!

Viss släkt här har sagt några gånger att hon "är snål som inte vill ge pussen/kramen" och man har sett hur vissa föräldrar tvingar barnen att ge någon en kram för att det är vad som förväntas av dom. Jag tycker att det är hemskt att se och blir alltid illa berörd hur liten respekt vissa vuxna har får barn, speciellt mindre. Deras vilja är lika viktig att respekera!

Jag läste någonstans i en tråd som handlade om uppfostran där en mamma skrev ungefär såhär "Mitt barn är inte olydigt, det har bara en annan vilja än jag!" och det tyckte jag verkligen var bra sagt!

willowpysen
0

Självklart bestämmer barnet själv vilken den vill dela ut puss o kram till, det måste de vuxna ALLTID respektera.

"En stund i taget - här & nu"

Bumsibum
0

#10, håller med dig! Glad Första gången min dotetr (och jag) träffade min dotetrs farfar (det var bara nån månadsean 1 -2 max) så dränkte han min 2 åriga dpotetr med kramar och pussar…. jag gillade det inte alls, tyckte så synd om min dotter hon ville inte det syntes, men snäll som hon är stod hon och "tog emot det" Men jag kallade på henne så då "räddade jag henne" från det. För henne (och för mig) var de ju en helt okänd ma.. iomet det var första gången vi träffades. Obehagligt både för mig och för henne.

Mainebusters
0

Trevligt att det blev en ny tråd på grund av mina åsikter.. Flört

Lenore
0

#12 Ja, jag tyckte att det var en viktig sak du tog upp, att man inte bör tvinga barnen. Som sagt har jag sett och upplevt att många gör det, inte för att vara egoistiska eller så men för att dom kanske inte tänker på vilken kränkning det faktiskt är även för ett barn att bli påtvingad kroppskontakt.