Barn iFokus

Barn

Etikett15-barnsjukdomar
Läst 2827 ggr
regskylt
0

Frisk som en nötkärna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 1 och ett halvtåring har nog bara varit sjuk en gång, då med hög feber och öroninflamation. Annars så har hon bar ahaft feber ett par timmar en handfull ggr och lite snorig och hosta. Annars så har hon aldrig varit sjuk.

Hur vanligt är detta?

både jag och min man har varit extremt friska som barn och som vuxna. Men vi hade väntat oss att hon ialla fall skulle bli sjuk när hon började förskolan i Augusti, men inte ens de bacillerna bet på henne Tungan ute

melia
0

Grattis! får jag säga då Skrattande 

Min minsta har varit sjuk ungefär varannan vecka sen hon föddes och hon är 3½ år nu… hon är aldrig på dagis mer än 1 vecka i sträck..

Min 9 åriga tjej däremot är frisk jämt! och har alltid varit! på sin höjd att hon får en förkylning om året o i så fall väldigt lindrigt. Ligger syskonen i hög feber o flunsa så är hon på sin höjd snorig ett par dagar!

Min son är också sjuk mycket men inte lika mycket som minsta systern. Hoppas att bebisen som kommer ut straxt blir som sin största syster! så man inte bara får sjuklingar Cool

Så visst finns det barn av båda sorter Glad Glädj dig åt att du har en frisk tjej med bra immunförsvar Skrattande

regskylt
0

vi är jätteglada lver det :) allt har gått så bra med Elva, förutom ögonen, så att man nästan är rädd för att skaffa syskon Tungan ute

MimmieM
0

alla barn ska ha en 40 olika virus de första 4 levnadsåren, detta för att de tidigt ska bygga upp ett bra imunförsvar - detta minskar också risken för allergier längre fram i livet.

Hört på "fråga doktorn" ;)

Carpe Diem

Bumsibum
0

min dotter är 27 månader (2 år o 3 mån) har heller aldrig varigt sjuk, feber nån enstaka gång bara som försvunnit efter max 24 timmar, sen de värsta hon haft hitils var öroninflamation för 1 årsedan, men de va bara på ena örat o hon led inte av det, sen nån små förkydning då o då, men inte mycket tror att hon huaft feber 3 gåner max. Hitils.

AnnaLundin
0

Jag har tre nötkärnor här, de är sällan eller aldrig sjuka. De har inte gått på dagis, men vi har ändå aldrig undvikit smittor. Visst, lite förkylda och en och annan magsjuka har hunnits med, men i det stora hela är de nästan alltid friska. Äldsta dottern har haft EN sjukdag sen hon började förskoleklass, går i ettan nu. Och den enda sjukdagen var hon hemmahållen pga att hennes syskon hade kräksjukan, hon var alltså inte ens sjuk själv…

Jag är övertygad om att vissa barn har ett starkt immunförsvar och lyckas ta kål på många av smittorna innan de ens bryter ut. Andra barn är alltid sjuka… Och jag tror inte att det är något man kan förebygga, utan man får ta det man får.

Bumsibum
0

#5 ja så är de nog, de är precis som en del barn får feber med mer etfer tex någon vaccin, men de har aldrig min dotter fått.

Sen blir vissa febriga med mer vid vattkoppor (vattenkoppor) men min dotter stördes inte alls av de, inte feber ingenting, så det är ju så olika. Skoj när ens barn håller sig friska Glad, sen vet man ju inte om de blir mer sjuka som äldre. ^^ det återstår ju att se, eller lever man ens inte då. (föreldern asså)

AnnaLundin
0

#6 - jag var ju själv ett väldigt friskt barn och det har hållit i sig upp i vuxen ålder…

Bumsibum
0

#7, ok men det är ju bra, men än är du ju inte gammal.

AnnaLundin
0

#8 - beror väl på vad man menar med gammal, jag har ju i alla fall hållit mig frisk i över 40 år…

Bumsibum
0

#9 Gammal menar jag iaf 60 - 70 plus. Glad
men et är ju bra att du har det, hoppas att du fortsätter med det, men sen tror jag när man kommer upp i en ålder är de nog beroende på hur man lever va man äter, om man röker, om man driker, om man bara sitter still eller inte osv osv.. de kan nog ha en stor betydelse i hur gammal eller inte gammal man blir med.

Mirjami-78
0

Mina barn är inte ofta friska. De åker på det mesta. Sedan när de går på dagis så kommer ju alla infektionerna med. Det går ju inte alltid att undvika.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool