Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 8970 ggr
lisette
2010-01-19 16:49
0

sluta med välling

nappen fick tomtenissarna och det har verkligen gått jättebra efter julafton utan nappen.

idag är vällingen slut och vi har bestämt att han ska sluta med vällingen med.

lite nyfiken, när slutade era barn med välling? och hur gick det?

AnnaLundin
2010-01-19 17:33
0

Jag blir lite nyfiken på varför du har bestämt dig för att sluta med vällingen?

Våra barn har fått välling morgon och kväll länge. Kvällsvällingen tog vi bort när det var dags för dem att bli torra nattetid medan morgonvällingen fick vara kvar ända tills den äldsta dottern började skolan - då var det inte längre praktiskt att ge dem morgonvälling.

Jag vet att jag är lite okonventionell i mitt tänkande om detta, men jag tycker att välling är ett utmärkt näringstillskott även för barn som passerat 2 års ålder. Jag kan egentligen inte se någon anledning alls att de ska sluta med välling…  Sen kan man ju, om man vill, ge vällingen i mugg/pipmugg, om man tycker att det är barnsligt med nappflaska. Vi valde att ha kvar flaskorna, men de fick drickpip i stället för plasknapp.

lisette
2010-01-19 17:54
0

det finns väl egentligen ingen anledning till det.vi kände bara att vi skulle prova, går det inte så går det ju inte.

JMax
2010-01-19 22:41
0

Dottern är 4½ och hon dricker sin välling på morgonen fortfarande. På kvällen slutade hon med för ganska längesen men morgonvällingen behåller vi nog ett tag till för frukost är hon dålig på att äta.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Zahara
2010-01-19 23:20
0

välling är super nyttigt så var glad åt att han vill ha den :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

magma
2010-01-20 00:55
0

Jag är inte lika övertygad om att välling är så supernyttigt, men det är ju tillåtet med olika åsikter.Flört

Sonen, som blir 8 i april, han drack välling tills han var nästan 4 år om jag kommer ihåg rätt. Dottern, som blir 5 i juni, hon började aldrig överhuvudtaget! Hon har aldrig druckit en droppe välling. Hon ammades "på deltid" tills hon själv valde bort amningen när hon var ca 1 år och 9 månader, därefter så åt hon gröt till sista kvällsmålet och så sov hon på det sedan.

lisette
2010-01-20 11:02
0

loke har bara fått välling på kvällen, morgonvällingen tog vi bort för längesedan eftersom han inte åt frukost på dagis då.

vet faktiskt inte hur det gick igår vid nattning, jag var ute hos hästarna och gubben somnade med loke.

Zahara
2010-01-22 10:44
0

#5 vad skönt att det är fler än jag som ammat länge. ammar nu min 17mån på kvällen enbart, dells för hon tycker det är så mysigt och det gör jag med! Men alla runt om tycker jag ska sluta och att hon är för stor och bla bla. Blir så arg! Är det inte mitt val? Är ju inte så att hon helammas och att hon inte själv vill! Bara till natten och inte ens var dag då hon i bland väljer pappa med flaskan! grrrr

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

magma
2010-01-22 12:31
0

Vad tröttsamt! Så småningom så brukar det lösa sig automatiskt, det där när amningen ska avslutas.

Med mitt första barn så strulade amningen något hemskt, jag pumpade, ammade och tog hormonspray för att kunna amma sonen men när han var nästan 4 månader så sinade mjölken för gott.

Så när amningen fungerade så problemfritt med nästa barn så var jag absolut INTE beredd att sluta amma henne p.g.a andras åsikter, och det var heller inga som direkt klagade på att hon var "för stor". Är barnet under två år så tycker jag inte att det finns någon orsak att ha den åsikten heller! Börjar man närma sig tre, fyra år så skulle dock jag också höja på ögonbrynen, om inte annat av förvåning.Tungan ute

lisette
2010-01-28 19:37
0

jag måste berätta att loke har slutat med vällingen och det går verkligen jättebra. =)

JMax
2010-01-28 20:35
0

#9 Skönt!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

bebbe
2010-02-06 20:56
0

#9 Jag är inte ett dugg förvånad, han är killen hela danGlad

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Bumsibum
2010-02-09 22:39
0

Jag tycker ens barn ska ha välling så länge dom själv vill det, dom behöver ju inte få de från nappflaska om amn tycker dom är för stora för det, men en mugg går ju bra in dotter får från en sån "pipmugg" som man kan ha uppo ner utan att de kommer något, ibland får hon de av glas ibland med sugrör, min dotter är då 2 år och 3 månader snart.

Jag tycker man inte är för gammal för välling, finns ju till och med vuxen välling.

bara till att byta ut nappflaskan om det är den man tycker barnet växtifrån.

AusaBausa
2010-02-10 20:56
1

mga barn äter dåligt med vanlig mat om de äter välling..slutar dem sen med välling så äter dem oftast mkt bättre..MEN inte sagt att alla gör så..

Barnen behöver ju ändå MER av vanlig maten än vällingen..välling är nyttigt men inget som får tarmarna att arbeta o fungera som dem ska vilket vanlig mat gör…

Har sett det så mga ggr på jobbet att dem barn som slutar med välling äter mkt bättre både t frukost o lunch.

MIN erfarenhet.. ;-)

Bumsibum
2010-02-11 12:36
0

Min dotter på 2 år och 3 månader får Välling då och då ens inte var dag… nån gång i veckan bara! :)
hon äter på bra med vanlig mat ändå! :)

även då när hon fick välling morgon/kväll..

så så är ju iaf inte alla fallen! ;) kanske bara vissa.

sandra1977
2010-02-11 16:50
0

Caspian 17 mån får välling på morgonen vid ca 6:30 när han vaknar,

äter frukost ca 8:30,halv smörgås,yoghurt o ägg,vatten..sova

middag 12:00 äter bra

brukar äta lite frukt,rån under dan.

14:30 välling,sova.

17:00 mat,äter bra även här.

19:30 välling

ca 20:00 sova,sover hela natten.

ja,så ser det ut hemma hos oss,är ganska hård med rutiner..kanske syns Flört

AusaBausa
2010-02-11 22:03
0

#14 "MEN inte sagt att alla gör så.." som sagt;-)

men måååånga som slutat med välling som jag träffat där har barnen ätit bättre av den vanliga maten efter det..

har jobbat inom fsk i 14 år så har träffat x antal föräldrar o barn under dem åren och där man hört detta mga ggr :-D

Kimpa
2010-02-11 22:44
0

Min första fick välling tills han var två år, sedan bytte den ut mot kvällsgröt innan han gick och la sig.
Tjejen som föddes med lkg har inte haft något annat val än att äta mjölkersättning och grötpulver i flytform ända upp till 9 månader.

Bumsibum
2010-02-11 22:45
0

jo, det kan jag tänka mig… nu när du säger det så om jag på en sak… att min dotter ville mest bara ha välling rätt länge, åt dålig med vanlig mat…. men när vi var i Italien i maj månad 2009 så var min dotter 1½ år.. och då blev de mest att hon åt vanlig mat där… nästan ingen välling alls, mest bara när hon skulle sova, inte annars, och sen des har hon börja äta mer mat… så vem vet hade det inte varigt för den resan kanske hon fortfarande velat ha välling betydlig ofare än vad hon vill nu. Så då var de ju ändå lite som du sa! :)

Verra
2010-02-12 01:08
0

Vår älsta valde bort vällingen helt när hon var drygt 2år.

Den yngre ammade jag tills han var 1 år, då började jag jobba så det blev väldigt opraktiskt att amma honom då. Medans jag ammade fick vi inte i honom någon välling alls, men när jag slutade amma tyckte han vällingen var helt ok. Nu äter han välling 6 på morgonen då han vaknar, sen somnar han om och jag väcker honom kl 8 och då äter vi frukost. Han äter två smörgåsar och yoghurt, ibland ägg och alltid några extra ost och skinkskivor! Sedan äter han frukt runt 10-tiden och till lunchen brukar han också äta bra. Mellanmål brukar han sällan vilja ha på em men när det vankas middag är han hungrig igen! Sedan när klockan är 19 hämtar han sin flaska och snutten och så säger han "natt natt". På Bvc tycker dom att vi ska sluta med vällingen för att han äter för mycket under dagarna..
Då blir jag arg, han är 1½ år och stor för sin ålder, både på längden och vikten men han ligger lika mycket över på båda kurvorna och är absolut inte överviktig. Han fortsätter med välling så länge han vill ha den!

Bumsibum
2010-02-12 01:13
0

håller med dig där om att han ska ha kvar den så länge han vill, spec.. om han äter dom andra målaen bra! :) och bara äter/driker välling 2 grr om dagen, han är ju som sagt bara 1 ½, tycer inte man kan säga så som barnskötare, men men.

Det är som en på bvc tyckte jag skulle  banta ner min 1 månaders bebis! min mamma var med mig den dagen hon blev sjukt arg. Jag med, men är för blyg och visa det, iaf då, det var lite mer än 2 årsedan… var bara 19, så ja då kanske man inte alltid vågar säga ifrån så mycket.

Verra
2010-02-12 01:24
0

Alla på BVC har inte alla hästar hemma, det visar dom tydligt ibland.. Vissa råd är jätte bra men en 1 månaders gammal bebis kan inte vara så överviktig att den ska bantas ner..
Tur att du hade din mamma med dig. Jag fick min första då jag var 19, inte för att jag nu tror åldern spelar så stor roll, som nybliven förälder är man osäker och vill bara göra allt som är bäst för barnet. Man lyssnar för mycket på andra och har kanske svårt att säga ifrån då man får vissa råd, speciellt om det kommer från en utbildad bvc sköterska. Man måste lyssna på vad ens instinkter säger och lita på att man faktiskt kan ta hand om sitt barn.
Men det tog ganska lång tid att lita på mig själv helt och fullt.. Jag visste ju inget i princip, man hade läst någon bok men det går inte att jämföra med verkligheten ;)
Jag är glad att jag hade min mamma till hjälp också!

Bumsibum
2010-02-12 01:28
0

Nej, dom har ju inte det, somtur det var hon här bara en som hoppa in när hon jag anars brukar ha var sjuk, så jag hade bara henne en gång, det var den gången, en tant som var 60plus, så ja.. det kanske var annat när hon var ung jag  vet inte.Nej jag håller med dig, man kan lysna på dom, men man behöver inte göra som dom säger bara för dom är utbildade, man känner sitt barn bäst ju.

Ja, är man ung mamam är de skönt att ha sin mamma som stöd! :)
sen tror jag iofs att en annan som blir mamma första gången vid 30 kanske med behöver sin mamma som stöd! :)
och de finns säkert en som blir mamma som 19, som inte behöver det.

AusaBausa
2010-02-12 08:34
0

Absolut ska välling ätas om det fungerar bra med dem andra målen..MEN äter dem dåligt är det värt att prova att låta bli vällingen..

:-D

Bvc vet tyvärr inte alltid vad dem pratar om:-(

Bumsibum
2010-02-12 15:23
0

23, precis, det kan jag hålla med om! Glad

nej, det värkar ju inte så.. tyvärr.. Obestämd.. men men.

AnnaLundin
2010-02-12 15:44
0

en liten undran - vad är det för eventuella problem ni förväntar er när ni slutar med vällingen?

Bumsibum
2010-02-12 15:57
0

inget?!

AusaBausa
2010-02-12 21:06
0

många barn somnar väl genom att äta välling kan jag tänka  mig så oron kan ju vara att dem ej somnar lika snabbt som innan..inte vet jag:-S

AnnaLundin
2010-02-12 21:47
0

#27 . ah, så kan det ju vara Glad. vi har alltit haft vällingstund i soffan med tandborstning efteråt, så den varianten tänkte jag inte ens på…