Bästa köpen?
Vilka är de köp rörande era barn som ni är absolut mest nöjda med?
Jag har ett par, men det jag både suktat efter mest och tvekat mest om är en bra joggingvagn. Jag var orolig för hur mycket man skulle använda den. Till slut lyckades jag hitta en äldre modell begagnat för 1500:- och slog till direkt.
För det första är den helt fantastisk att spring och promenera med, men mer oväntat så har den varit helt ovärderlig nu i vinter när det varit så mycket snö och så dålig snöröjning. Den tar sig fram över allt, vägar knappt hälften av vad en vanlig sittvagn gör och dottern väljer alltid "båååa vagnen" när hon får välja själv.
Vagnen är en Baby Jogger II, vilket är den äldre varianten av Baby Jogger Performance. De begagnade är väldigt svåra att få tag på och försvinner från Blocket lika snabbt som de läggs upp.
Din tur - vilket är ditt bästa köp?
Mvh // Johan
Min är bara em månad gammal, men jag är sjukt nöjd med ett paket med begagnade kläder jag köpte på tradera. 21 plagg i stl 56 för 200 spänn inkl frakt. De var jättefina och med tanke på att han snart vuxit ur den storleken är jag väldigt nöjd över att ha fått det så billigt :)
Vill du bo i Sveriges största ekoby? www.ecovillage.se
Mitt bästa köp är utan tvekan springcykeln! Mina tre äldsta barn har använt den och alla tre har sen lärt sig cykla pedalcykel utan stödhjul på typ en kvart! Med springcykeln tar de sig fram så bra att man kan vänta något år extra med pedalcykeln, till de är mer mentalt mogna att cykla så fort och vara i trafiken.
Jag är helt sugen på en springcykel till min dotter. Hon är fysisk duktig redan nu. Tror du hon fixar en springcykel till sommaren när hon 2,5 år eller är det bättre med trehjuling först?
Mvh // Johan
#3 - jag tror att hon fixar springcykeln, men det är inte så dumt att ha gått igenom trehjulingen först så att hon lär sig tekniken med att trampa sig fram med pedalerna. Det är ju en lite osymmetrisk rörelse som kan ta ett tag att lära sig. När de kan både springcykel och pedaler är det en väldigt liten övergång till pedalcykeln.
En av fördelarna med springcykeln är att de inte får upp mer fart än de är redo att hantera. (en cykel på stödhjul kan de ofta få upp mer fart på och sen inte reda ut det..)
Och när ändå trehjulingen är på tal så är jag oerhört nöjd med den trehjuling jag köpte också. Vi köpte först en annan billigare variant, med en "gummirem" runt framhjulet - den gummiremmen var utsliten och blev för lång efter ett par dagar på vår grusväg. Den reklamerades, godkänt…
Sen hittade jag en Kettler trehjuling, som jag dels älskat pga dess frikopplade pedaler. Dvs pedalerna är STILLA även om trehjulingen rullar, så länge barnet inte trampar runt dem själv. Denna fiffiga konstruktion har gjort att vi har kunnat dra med oss barn på trehjuling ut på långa "cykelpromenader" längs grusvägarna. En lina fäst i fronten (precis ovanför hjulet) på trehjulingen gjorde det lätt att dra den och barnet kunde sitta och vila på den utan att riskera att få fotknölarna sönderslagna av snurrande pedaler. Ett ytterligare lus är slitstyrkan! Det är nog 6-7 år sedan den köptes och den är använd flitigt till tre barn. Den har rullat åtskilliga mil på våra grusvägar genom åren och den är fortfarande användbar! De stora barnen leker fortfarande med den! En ytterligare fördel är att sitsen är lågt placerad, så att även ett litet barn kan "gå" med den. Pedalerna sitter förhållandevis långt fram från sitsen.
Det är alltså helt enkelt en oerhört genomtänkt och funktionell konstruktion, väl värd sina pengar!
bästa köpet.. Det är svårt. Känner inte att jag har någonting sådär som verkligen sticker ut.. Men vagnen med svängbara framhjul ligger varmt om hjärtat, när det inte är snö ute, då hatar jag den
#5 tell me about it! våran barnvagn är helt fantastisk I affären, men med det väder som det är nu, så kommer man knappt dit! Längtar som attan efter att det ska töa så man äntligen kan ta lite promenader!
Vill du bo i Sveriges största ekoby? www.ecovillage.se
Så det är stora fasta hjul som gäller hör jag?
Ska ta och beställa en Emmaljunga Cerox 2.0 och en hårdlift nästa vecka, hoppas den passar oss.
Fasta hjul är oslagbart på promenaden och speciellt i snö och grus.
Svängbara hjul är oslagbart i trånga utrymmen som butiker.
Vissa vagnar med svängbara framhjul har möjligheten att låsa hjulen, så ibland måste man ju inte välja. Jag tror det är mer storleken på framhjulen som är viktigt. Har man en vagn med framhjul stora som en kundvagn kan man givetvis inte köra på ett bra sätt på lösa underlag.
Mvh // Johan
#7 jag bor inne i stan så min vagn passar oss bäst. hade en stor emd fasta hjul förut och den var jobbig till tusen..