Åkpåse eller sovsäck till barnvagn
Såg att Haglöfs och Ajungilak har fina små sovsäckar för de minsta och det står även att de passar barnvagnar.
Dessa går det nog inte trä igenom bälte i om barnet vill sitta upp i vagnen. Är det väldigt dumt att köra med sovsäck utan bälte? Eller hur tror ni det är tänkt att sovsäckarna ska användas i barnvagnen? Bara till liggvagn?
Vad har ni andra för erfarenhet av barnsovsäck i barnvagnen?

Jag vet att man iallafall i Everests små sovsäckar är hål så man kan använda selen i barnvagnen.
Jag vet inte vad det är för märke, men vi köpte för snart 5 år sedan en dunåkpåse, sovsäck, som det fanns små hål i både på baksidan för ryggen och mellan benen ifall barnet skulle sitta, just för bälte.
Bättre och varmare påse tror jag inte finns!
Hade barnet liggandes i den ute och han sov som en stock
t om vid -25grader.
Ahh, så det finns sovsäckar som är förberedda för bälte. Vad smart, dessa ska jag kolla upp.
Vi har precis en sådan Ajungilak som du länkar till. Precis som du skriver har den inte några hål i ryggen för bälte, men vi använder den ändå mest som åkpåse till vår tvååring.
Nu bör det väl sägas att vår dotter alltid suttit rätt stilla i vagnen och gillat att åka vagn, men för oss har det aldrig varit ett problem att inte kunna ha bältet.
Åkpåsen har som en flik högst upp så det går lätt att hänga åkpåsen på ryggstödet på vagnen. Den har även två elastiska remmar för att fästa fast åkpåsen där man inte kan hänga den på ryggstödet. Båda dessa funktioner är underbara! Har alltid annars haft problem med att åkpåsen kasar ned i vagnen.
En annan finess jag gillar med den är att den har som en keps, så det blir verkligen jättegosigt i den och ger skydd mot vind och snö.
Över lag är vi mycket nöjda med sovsäcken/åkpåsen.
En sak som jag dock saknar som vissa andra renodliga åkpåsar har är att de är lite gummibeklädda undertill så att de inte glider runt lika lätt. Men gummi leder kyla, så det är förmodligen inte enbart av godo.
Sovsäcken är lång och bred, så jag skulle nog inte rekommendera den för nyfödda bäbisar. De kommer försvinna i den.
Mvh // Johan
Kan tillägga att denna åkpåse flitigt används av barn som går på utedagis typ I ur och skur.
Mvh // Johan
Ohh ser ju kanon ut det där.
Pryltokig friluftsnörd som man är så tycker man ju att en redig sovsäck är bättre än nåt dyrt flecefodrat skräp från barnvagnstillverkaren. Kan ju även användas för annat kul också.
Snart dags att köpa barnvagn och klurar lite på vad man ska handla för liftar och åkpåsar till den. En Emmaljunga Cerox 2.0 blir det troligtvis då det är enda vagnen som går in i bagaget på bilen. BF är i mitten av maj så det är sen till hösten varma doningar behövs. Är väl i gränslandet då om det ska sittas eller liggas i början.
Jag har min dunsovsäck kvar om det är någon som är intresserad av att köpa den. Det är även med tillhörande duntossingar som man lätt drar åt lite runt vristerna .
Den är svart. Kan lägga ut bild på den om någon är intresserad.
#7 - kostar?
Använd till ett barn. Nypris 650:- Nu 350:-
I nyskick och tvättad. Finns i Fjärdhundra ( enköping)