Barn iFokus

Barn

Etikett: 25-off-topic
Läst 5485 ggr
exitingsvillemo
0

Skänka pngar till olika barnfonder...

Det är väldigt mkt reklam på TV nu om att bidra med en slant till alla dessa fattiga barn runt om i världen.

Jag tycker reklamfilmerna är hemska och jag känner så starkt för dessa småttingar som får leva hungriga och oskyddade.

Men jag kan inte låta bli att vara lite paranoid, när det kommer till att skänka pengar.

Visste jag säkert att pengarna verkligen kommer till lilla "Erik" så skulle jag utan problem kunna skänka halva min lön till just honom, grejen är den, KAN vi verkligen vara säker på att pengarna verkligen når hela vägen fram?

Vem är det som förvaltar dessa pengar åt Erik? Hans föräldrar? Hur vet jag att hans föräldrar verkligen ser till att det blir just Erik (med syskon) som får ta del av dessa pengar?

Jag kan inte låta bli att tänka i dom banorna. Jag vill ju inte skänka en tusenlapp till, någon svensk som tar 50% för att sen skicka resterande 500 till en förälder som kanske inte alls använder pengarna till att göra barnens liv bättre utan kanske köper droger för dom istället…

Nu finns det ju insamling till flickor, i de länder där flickorna inte är lika mkt värd som pojkarna. Vem ser till att det är just dottern i familjen som får denna hjälp? Hur vet vi att det inte är sonen som får allt?

Inte för att det gör mig ngt om sonen får hälften, inte alls, det är bara bra.

Ja konstiga funderingar från mig här in på småtimmarna.

Men hur tänker Ni?

AnnaLundin
0

Det finns en liten trygghet i de organisationer som har ett s.k 90-konto, de kontrolleras (stiftelsen för insamlingskontroll, kan det möjligen heta, om jag inte är alldeles vimsig så här missinassen…) och det finns krav på en viss minsta andel /insamlad krona som måste gå till bistånd.

lisette
0

jag har tänkt samma sak med haitibarnen.

jag vill skänka pengar till en organisation där ALLA pengar jag skänker går DIREKT till barnen. pengarna ska inte hamna i någon chefs löneficka.

vet inte om det finns någon sån organsation, har tom frågat rix fm om de kan ta reda på det. me nhar inte hört någpt.

exitingsvillemo
0

#2 eller hur, jag vill också att hela summan jag skänker, ska till just dessa drabbade barn. Inte att ngn "mellanhand" ska tjäna pengar på det. Det är ju inte alls det det handlar om, att ngn ska bli rik på andras slantar.

I dagsläget så känns det som att det säkraste sättet är att åka till det drabbadelandet och köpa mat och annat dom behöver och ge ut till drabbade familjer.

lisette
0

jag hörde faktiskt talas om en kvinna i hässleholm som hade anordnat loppisar och sedan åker hon ner till något afrikaland (som jag inte kommer ihåg just nu) och köper själv saker för pengarna och skänker till ett barnhem. resan ner står hon för själv.

det tycker jag verkligen är beundransvärt. jag har slängt en del kläder och andra barnsaker i de här insamlingstunnorna som står vid ÅV centraler. men hade jag vetat om att denna tjejen fanns så hade jag skänkt det till henne istället.

JMax
0

Jag är inte så insatt men de flesta organisationer jag hört talas om på sistone så får man ju ett fadderbarn men hjälper en hel by typ? Hur mycket av pengarna som går fram vet jag inte men jag tycker att det verkar vara ett bra sätt att hjälpa hela byn. Risken är ju annars att ett barn blir "bortskämt" och en massa andra barn har inget o så stjäl de från den "bortskämda" och så…Lite funderingar bara…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

lisette
0

jag personligen vill inte skänka till ett specifikt barn, utan till barnen.

AnnaLundin
0

Fast det finns ju ingen organisation som inte har några som helst omkostnader. En viss del av de pengar de får in går till administration, oavsett vilken organisation man skänker pengar till.

Läs om insamlingskontroll: http://www.insamlingskontroll.se/

Efter en stunds letande på den sidan hittade jag det jag sökte - för att få ha 90-konto måste minst 75% av insamlade medel delas ut till ändamålet.

exitingsvillemo
0

#7 ja det hörde jag något om på radion, att det enligt svensk lag får gå MAX 25% till dministrativa avgifter.

Men det är ju inte bara inom Sverige pengarna kan försvinna, det finns säkerligen rötägg i dessa andra länder också. Finns det ngn ur organisationen på plats som följer upp att pengarna verkligen används till det som var meningen?

Misstror jag världens befolkning? Ja, lite faktisktOskyldig

AnnaLundin
0

#8 - man får nog läsa på hos respektive organisation hur de använder pengarna och om de finns på plats.

Visst finns det rötägg men jag tror nog ändå att de flesta funkar som de ska.

lisette
0

#7 nej en organisation kanske. men en tillförligtlig privatperson skulle jag med kunna skänka pengar till.

AnnaLundin
0

#10 - men hur ska en privatpersom administrera pengar till behövande utan att ha kostnader för det?

lisette
0

som jag har nämt lite längre upp. det finns ju folk som gör saker för andra och inte tar av de pengarna de får in utan lägger till själv för sina egna kostnader.

exitingsvillemo
0

Min undran var ju egentligen hur man vet att pengarna hamnar hos rätt person/personer.

Om vi struntar i de svenska organisationerna, vi säger att dom är hel-ylle och verkligen skickar pengarna til "Erik". Men vem eller vad tar emot pengarna när dom kommer till Eriks land? Och är Den personen att lita på? Vem tar hand om Eriks pengar? Portioneras dom ut eller får Erik hela summan direkt?

AnnaLundin
0

#13 - jag tvivlar på att det är någonstans som "Erik" får pengarna själv, det är nog på de allra flesta ställena så att det kommer någon organisation tillgodo som gör bra saker för en större grupp människor, t.ex barnbyar, läkare utan gränser etc.