Barn iFokus

Barn

Etikett: 20-tips-råd
Läst 2949 ggr
MiiM
0

En rådfråga angående om krämer till barn.

Som förhindrar förfrysningsskador i ansiktet, händer och fötterna.

(Krämer som hjälper huden att förstärka sig mot kylan som kan bli påfrestande av ute vistelsen.)

Vad för krämer/in smörnings medel använder ni för att förhindra detta?

Ge tips på namnet och vart man kan köpa det alla är lika välkomna oavsett om dom är billiga eller dyrare så länge dom fungerar mot det dom ska användas för.

(Jag vet att krämerna ska vara rikligt feta och inte innehålla vatten då det kan ge mer skada en nytta.

Även parfymerade och andra onödiga ämnen i krämerna bör undvikas.)

Bara rätta mig om något av ovanstående anses vara helt fel, man lär sig så länge man lever.

//M

Åsa S
0

Fett mot frostskador är inte det typ råd man hade för 30-50år sedan?? Numera säger man väl att fett hindrar fukten från huden att andas så att man lättare får frostkristaller i ansiktet. Numera rekommenderar man att inte tvätta huden så ofta på vintern speciellt inte på morgonen.

Här hittas fler råd

http://www.viforaldrar.se/artiklar/2009/02/02/skydda-barnet-mot-vinterky/index.xml

johan
0

Precis som #1 skriver så är det bäst att inte tvätta ansiktet på morgonen. Då skyddar hudens eget fett bäst.

Undvik även vattenbaserade salvor då de helt enkelt fryser på huden när det är kallt ute.

Mvh // Johan

elyse
0

Har jag aldrig hört talas om. Var bor du nånstans? ::nyfiken::

Det är inte så att ditt barn har torr hud och reagerar på kylan genom att bli torr (så är det ju för många på vintern)?

MiiM
0

Hej tack alla som svarar och meningen är att man kan här ge tips och råd kring detta.

Oavsett hur "gammal" frågorna känns så finns det säkert fler som undrar men som jag nu kan förstå inte direkt frågar.

Nej jag bor inte högt upp i Sverige om det du undrar:)

Och ingen av mina barn har eksem eller liknande.

Jag är som andra föräldrar förmodar jag och är mån om barna och det kan alltid vara bra att få olika tips och råd.

//M

elyse
0

#4 I så fall måste jag säga att det känns överflödigt. Jag har träffat på ett 100-tal barn genom arbete i skola och förskola och aldrig stött på en kräm som ska hjälpa mot kyla.