Vilka overaller är bäst?
Jag sitter och letar efter annonser på lite begagnade overaller till mina barn. De har tidigare klarat sig med främst diverse begagnade overaller som vi fått från olika håll.
Jag har insett att det kanske är bättre att satsa på begagnade "högprisoveraller" än att köpa nya billigare.
Nu skulle jag vilja veta vilka märken det är som anses vara allra bäst på att hålla barnen torra?
Jag har ju flera syskon som kommer ärva det jag köper, så kvalité lönar sig absolut.
Nanook vinner ju nästan alltid testen dom är med som bästa produkt, men blir sällan bästa köp då de är dyra.
Det finns hyffsat gott om dem på Blocket, men jag tror de försvinner rätt snabbt så var på hugget.
Vi har haft Nanook EntrantV till vår dotter och den har varit kanon!
Jag är helnöjd med Nanook som märke. Vi har overall, flis, skalbyxor och skaljacka och allt är superbra, håller värmen och släpper inte in vatten. Flisen är underbart mjuk. Allt går att torktumla.
Företaget startades av två svenska mammor som tyckte det borde finnas barnkläder i bättre kvalitet och bättre miljötänk.
Mvh // Johan
#1 - tack för tips.
Jag kollade genast blocket och tradera och det fanns någon enstaka i tillräckligt stor storlek - då till i princip fullpris. Och de pengarna har jag inte just nu… 
Mm. Det är rätt bra andrahandsvärde på dom också. Njuter varje gång jag ser det, för andrahandsvärdet är ofta mer än vad vi köpt vår för på rea. :)
Mvh // Johan
Köpte en billig no name till lillan som hon har alltid i slask och regn, håller värme och är vatten tät ser ut som ny efter tvätt…tror jag gav 65:- på en marknad :)
h6m logg ska vara bra med har jag hört ryktas :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#4: HM fick absolut sämst i de test jag läst.
De är även de som tidigare innehållit mest miljögifter.
Mvh // Johan
Vi har Didriksons till yngsta tjejen och den har varit väldigt bra hittills.
Didriksson och Reima har jag förstått är "värstingar", Nanook också då.
Men finns det fler såna?
SOm jag skrev inledningsvis är det just begagnade värstingar jag är på jakt efter, inte nya "lågpris".
"Mini a ture" är ett annat märke, men jag vet inget om dom.
Mvh // Johan
Patagonia gör också bra och miljövänliga kläder, men jag har inte hört så mycket om deras overaller. Deras fliskläder är mycket bra dock.
Mvh // Johan

Ang om overaller så fick coop bäst i test på sina,dom håller både väta och vind/värme.kostar 399 kr..dom hade rabbat om man var medlem för 299 kr.
barnbarnet som är 1år och 4 mån har en sådan och vi har testat vätan och värmen den e helt kanon.
Kram Eva
#10 - för 399 kr kan man få en riktigt bra "värsting" begagnat.
Det är också lite skillnad på hur en 1½-åring leker jämfört med en 6-7-åring… Och frågan är ju hur den billigare håller vätan efter 10 tvättar? 40 tvättar?
Här ärvs kläderna eftersom jag har 4 barn och vi har en massa overaller som var bra när de var nya men som efter några tvättar inte alls håller barnen torra på samma sätt.
Det finns en anledning till varför de dyrare overallerna är så mycket dyrare.
#11: Precis. I testet där Coop vann (bästa köp för övrigt, inte bästa produkt) så testas vattentätheten efter två tvättar. Med tanke på att man ska tvätta den en gång innan man ens använder den för att få bort gifter så är det bara en vanlig tvätt som testet går på.
För hållbarheten tar man ett sandpapper och gnuggar på overallen. Allvarligt… Hur verklighetstroget blir det? Och eftersom inte smidighet testas så skulle man ju kunna göra en riddarrustning i helgjuten aluminium och få en otroligt vattentät och slitstark overall, men knappast speciellt bekväm.
Personligen tycker jag att miljöaspekten och andrahandsvärde också är viktig, men det är alldeles för få test som väger in det.
En dyr overall kan ju vara billigare än HM om andrahandsvärdet är bra. Jag har bäst koll på Nanook och där är nypriset runt 1800 kr, men efter ett år säljs de ofta begagnade för mellan 1000-1300 kr.
Mvh // Johan
på tal om tvättar så hittade jag en annons på tradera på en Reima som bara varit tvättad en gång - ehh, är den inte använd då?? Eller hur får man barnen att inte se ur som leriga monster så att man helt enkelt blir tvungen att tvätta overallerna - min senaste erfarenhet är "overall välrullad i halvförmultnad halm" - det krävdes två körningar 50 grader grovtvätt (med förtvätt) innan de ens fick lämna tvättstugan för tork 

Jo Anna jag förstår vad du menar,men oftast har man kankse fler overaller än 1 att byta med också.jag kan inte än säga hur den håller efter 10 tvättar,men återkommer om det
Och visst är det skillnad som du säger på åldern. ja har man tur så kanske man hittar en "värsting" för det priset. Annars får man ha en god ekonomi för att ens ha råd med en reima,didrikson you name it. ..Johan: jag är också miljömedveten men inte till vilket pris som helst,då försöker jag att göra annat för miljön ist. och kan äta något annat än nudlar resten av mån.=)
När min dotter var liten så var det bävernylon overaller som var bäst iaf ang väta och värme.
För många år sen köpte vi en overall från Polarn & Pyret. Den var mycket välgjord och såg i stort sett ny ut efter flera års användande.
Jag har förut haft bara REIMA men jag tycker inte att de är så bra. Tyget nöttes väldigt fort på knäna och blev bleka i färgen. Jag har nu Gneis, didriksson och POP kläder.
Hur är Gneis kläder? Har varit nyfiken på dem, men aldrig vågat eftersom man inte kan känna och klämma på kläderna innan man köper då det är en webbutik.
Mvh // Johan
kicki80: Jag är nyfiken på vilken av Reimamodellerna har du haft?
#18 Overallen heter Reima TEC sen har jag haft flera 2 delade set och vår/höst jackor och overaller. Men just vinterkläderna tycker jag slets väldigt fort.
#17 Gneis är helt okej många modeller är väldigt snygga och tuffa Dem har en butik i Luleå där man kan titta på kläderna men dit är väl långt för många här.. Barnen har gillat deras kläder.
#19: Jag har aldig köpt Reima förut, men provade i år.
Den modellen mina knoddar har är Reima TEC +, pluset skulle enligt tanten i affären innebära en högre slitstyrka än de modeller utan "plus" bakom namnet eftersom de är förstärkta. Får väl se hur de ser ut efter vintern:) Dottern (4 år) har ju haft sin overall i ett tag nu och krupit runt på sandig asfalt ett antal gånger, hasat ned på rumpan från stora stenar osv men än så länge syns inget på ytan. Hoppas de håller!
#21 Hoppas att dem har förstärkt dem för vi var flera som gnällde på dem vet jag
Jobbar på en förskola och mitt tipps är att det ska gå att torka overallen i torkskåp då de ofta blir blöta. Hur bra de än är Reima, polarn mfl. så blir ytan blöt/fuktig och det tar sin tid att torka i rumstemperatur. Everests ytterkläder är bra och de kan vara i torkskåp.
Nanook och nya PoP kan också torkas i torkskåp, men helst på låg temperatur runt 40 grader.
Mvh // Johan
Reima Tec + kan också torkas i torkskåp, men jag vet inte på hur höga temperaturer.
Min erfarenhet från dagis, är att alla kläder proppas in så skåpet blir överfullt (utrymmesbrist, jag vet) och så brassar man på skåpet som bara attan. Förra veckan hittade jag dotterns overall i torkskåpet, och den var så brännhet att jag fick slänga den ifrån mig på golvet! Dottern kom och skulle ta upp den och brände sig så hon blev ledsen.
#25: Samma här. Kläderna blir nästan krispiga.
Mvh // Johan
Det är bra att de dyrare märkena börjar kunna torkas i torkskåp. Det är inte alltid så lätt att få 20 overaller att torka samtidigt, då kan det vara bra att det finns en extra overall att ta till.
Just det där med torkskåp är ett bra tips, men inget som jag själv behöver fundera på - våra barn går inte på dagis och vi har inget torkskåp…
#26: Läste ikväll i overallen att den kan torkas i torkskåp/tumlare på låga temperaturer. Så imorgon ska de få sätta upp en lapp på torkskåpet att hennes overall inte får hängas in där, jag skickar hellre med ett extra ombyte ytterkläder.
Puttar upp min gamla tråd eftersom det blev lite akut behov just nu - sonen lyckades fastna i något och hans Reima gick sönder… (jag är jättenöjd med de begagnade Reimor jag har köpt, de håller sig verkligen torra i dem!)
Är det någon som har erfarenhet av Lassie (ingår i reima group) overaller? Det finns såna på tradera, men det vore ju intressant att veta vad som gör att de är billigare än original reima… Jag begriper ju att de inte är lika bra, men VAD är sämre? (länk till en av annonserna)
*botaniserar vidare bland annonserna*

Jag köper alltid fleecefodrade overaller som är flecefodrade åtminstone hela vägen ner till knäna, blir mycket varmare åt den lilla rumpan att sitta i snön då :) + att jag fått för mig att dom är skönare o varmare över huvud taget :) Har endast hittat fleecefodrade på åhlens, eller bamses märke på kappahl, men bamse hade bara pojkarnas fleecefodrade, flickornas var vanligt foder!? ett år hittade jag en modell på coop som var fleecefodrad och den var riktigt bra faktiskt!
Åhlens är nog den bästa jag har haft, har köpt där i två år nu, Coops (just den modellen) var också bra, bamses gick sönder i sömmarna rätt fort tyvärr.

sorry, såg nu i efterhand att du bara ville bli tipsad om dyrare overaller!

Jag har till min 4½ åriga dotter de första åren köpt P.o.P overallerna och varit supernöjd. Nu kan jag ju inte jämföra slitaget på samma sätt då hon sina 3 första vintrar inte var lika aktiv som hon varit de 2 senaste. Men jag var jättenöjd med dem och priset låg på ca 700:- om jag inte minns fel.
När hon blev 3½ år och det var dags för ny overall så gick jag som vanligt till pop, men när hon kommit upp en storlek så gick priset upp till över 1100:- å jag kände inte för att betala detta så jag började leta efter likvärdig overall för billigare peng och fann Didriksson. De overallerna har jag köpt de senaste 2 åren och är jättenöjd! En liten detalj bara är att de är lite för stor skillnad mellan storlekarna. Så overallen är lite för stor än vad jag skulle önska, men det är inget som stört dotterns aktiviteter.
Fördelen med pop är att det är otroligt bra andrahandsvärde. Didriksson är också bra andra handsvärde men inte riktigt lika bra.
Nästa år ska jag kika på nannok, för vi min dotter fick en lillasyster för 8 mån sedan och nu känner jag att jag kan kosta på kläder och sånt lite extra då jag har en till liten tjej som kan ärva å då är det ju bra med kvalite som håller.
Både Pop och Didriksson gör förmodligen jättebra overaller. Är alltid nöjd med deras kläder, men just overallerna tycker jag känns lite hårda och klumpiga. Nanooks är mjuka och följsamma. Men detta är bara ett intryck jag fått i butik. De kanske är lika sköna.
Men barnen är så påpylsade på vinter att man vill attvarje plaggska vara så smidigt som möjligt.
Mvh // Johan