Barn iFokus

Barn

Etikett09-familjehem
Läst 4769 ggr
lskantz
2009-12-07 10:28
0

Stödfamilj

Hej,

Hm. jag vet inte hur jag ska skriva men jag ska göra ett försök.

Jag är en ensamstående mamma på 23 år, har fått ett natt jobb fram till Juni 2010.  Jag jobbar Måndag -torsdg natt och fredag kväll alla veckor.

När ja jobbar så har mina föräldrar min pojk på 2,5 år, jag hämtar honom på morgonen och lämnar han på dagis.

Tänkte ifall om någon vet om dom kan bli som en stödfamilj åt honom så man kanske kan få lite hjälp med någon helg också känns dumt att fråga dom efter som dom har han så mycket endå

trollet85
2009-12-08 13:30
0

Kolla med din kommun. kanske har dom möjlighet att hjälpa dig. =)

[Golgadoth]
2009-12-09 20:40
0

Har du inga vänner som kan ta hand om honom? Eller om du jobbar någonstans som inte kräver så mycket.. 'lugn' så kanske du kan ta med honom dit? Glad

magma
2009-12-10 01:23
0

OJ!!

Först fyra nätter på rad, sedan en kväll direkt när du vaknar på fredag lunch därefter och bara två dagar ledigt/vecka? Har du sovande natt? Jag skulle starva av annars.

Har jobbat natt i snart 16 år, med avbrott för studier och föräldraledighet, och de nätter när jag jobbar mån+tisdag natt samt fre+lör+söndag natt tycker jag är urjobbiga. Du måste jobba heltid natt, eller så gott som?

Har inga goda råd angående helghjälp, mer än att du kanske känner någon som du litar på som kan hjälpa till ibland? Förutom dina föräldrar?

JMax
2009-12-10 10:53
0

Kommunen ska väl ha dygnetrunt öppna dagis? Det finns i Linköping och en kompis som jobbar natt har sina barn där.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

lisette
2009-12-10 17:41
0

rätta mig om jag har fel. men en stödfamilj är väl till för barnets skull och inte föräldern?

regskylt
2009-12-10 19:00
0

#5 det är väl både och?

AnnaLundin
2009-12-10 19:00
0

#5 - det är nog för bådas skull skulle jag tro.

Bekanta till min hade en mulitihandikappad dotter, som bodde var tredje helg i stödfamilj, för att de skulle få chans till et "eget liv" också - det var dygnetruntvak på dottern.

lisette
2009-12-10 19:03
0

#6,7 tror ni inte det beror på? är det för arbetets skull så undrar jag. det är ju sin sak om man har ett barn som är handikappat.

AnnaLundin
2009-12-10 19:18
0

#8 - det är inte alls ovanligt att ensamstående mödrar (till friska barn) får avlastning, om pappan inte finns med i bilden. 

Jag har inte hört talas om någon som fått stödfamilj för barnets skull men det finns säkert det också. Jag känner inte till så många fall….

regskylt
2009-12-10 19:21
0

jag vet känner bara tillall där det är föräldrarna som har haft behov. och då har jag bott i hos en familj som har haft stödbarn och har svärföräldrar som har stödbarn. och alla är friska barn och det är föräldrarna som behöver avlastning

lisette
2009-12-10 19:37
0

39 min sons kusin har fått stödfamilj för hans skull. han behöver komma ifrån sin familj lite,

nuttan85
2010-01-05 23:42
0

#11 Jo men det är inte det normala. Stödfamiljer finns för att stötta upp familjer som inte klarar sin familjesituation helt ut. Jag som helt ensamstående mamma har rätt till en. Visst kan man ha vänner etc. Men jag ahr ex min familj 30 mil bort. De vänner jag har jobbar och har egna liv. Så jag går på 24 timmar om dygnet. Visst sover barn. Men man sover aldrig djupt om man är ensam med barn. Det funkar inte. Man måste alltid vara den som vaknar. Får aldrig sova ut. Får ta alla förkylningar, alla tårar allt. Sen får man ju allt det andra med;) Alla kramar och alla pussar. Fast dem brukar man få dela med sig av till vänner och bekanta.

Jag har ansökt om stödfamilj då jag studerar heltid och känner att jag börjar gå på knäna nu efter 2 år helt ensam. Stödfamiljen är för oss båda. För sonen för att han ska ha en glad och pigg mamma som orkar och för mig för att jag sa hinna andas ibland.

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

trollet85
2010-01-06 12:19
0

På vår kommuns hemsida står det så här under familjehem :
"Ett barn eller en tonåring kan ibland behöva bo en kortare eller längre tid i ett annat hem. Det kan bero på föräldrarnas oförmåga att klara av föräldrarollen eller den unges egna beteende."

Tycker det lät elakt! Vet dock inte om det är skillnad på familjehem och stödfamilj. hittade inget om stödfamilj på kommunens hemsida.

nuttan85
2010-01-06 15:46
0

#13 hm… det har jag aldrig tänkt på… det kanske det är…!

Ylva_87
2010-01-06 18:42
0

#13 Familjehem och stödfamilj är inte samma sak.

Familjehem kan ett barn placeras på antingen genom frivillig placering via socialtjänst lagen eller med tvång och då med hjälpa av lagen om vård av unga. Familjehem så bor barnet i en annan familj. Stödfamilj kan användas som avlastning till föräldrar som inte känner att de räcker till.

AusaBausa
2010-01-08 19:39
0

kolla om din kommun erbjuder "nattis". Inte ett måste men mga kommuner har det.

nuttan85
2010-01-08 22:18
0

Ibland finns det även dagmammor som tar barnen nattetid och sedan lämnar dem på dagis… Sånna finns här…

exitingsvillemo
2010-01-09 09:17
0

Finns inga fel med stödfamiljer. Är man ensam förälder så blir det naturligtvis jobbigt, man måste kunna få "ledigt" ibland, annars orkar man inte.

För vissa kan det räcka med ngn timme ett par dagar i veckan, bara för att få chans att varva ner, kanske ta en stödvila i lugn och ro =) Medans vissa behöver ett dygn, eller mer av olika anledningar.

En glad och pigg förälder behövs, för att familjen ska må bra. Så indirekt så vill jag påstå att en stödfamilj finns till för hela familjen, både barnet och den vuxna.

Det betyder inte att man älskar sitt barn mindre, bara för att man erkänner att man är mänsklig och behöver avlastning då och då.