hjälm vid pulka/snowracer åkning?
Har era barn hjälm när dom åker pulka eller snowracer?
Min styv son är 12 år. Han bör protestera att han ska ha hjälm när han åker snowracer.
Jag är 13 och jag använder inte det. Vet inte riktigt varför men oftast hänger jag på någon annan som inte har hjälm och då har jag inte det heller. Sen åker jag pulka/snowracer såpass sällan att hjälmen är för liten.
det beror på hur de åker
våra har inte haft hjälm när de har åkt i vår minimala pulkabacke - 1-1½ m nivåskillnad… Skulle vi åka i större backe så det blir mer fart så skulle vi nog klä på dem hjälm
det bästa argumentet för hjälm på ett större barn är att de kan göra sig lika illa i huvidet oavsett om de är 5 eller 15 år. Men jag inser ju att det inte är ballt att ha hjälm, likadant som på cykeln…
#2 precis, här har vi knappt backar och vid de få som finns åker man oftast på knäna och då tycker jag det inte spelar någon roll.
Mina 3år och 4år har alltid hjälm om de åker. Men som Anna säger; är det en liten backe med en marknivås skillnad på en meter, struntar vi i det.
Resonerar som övriga om att det beror på farten och även på om jag åker med och kan kontrollera fart och riktning eller ej.
Det förvånar mig lite att det ses som ocoolt att ha hjälm. I de sporter jag utöver/har utövat är det ofta en självklarhet med hjälm och hjälmen är lite synonymt med att man är duktig och laddar lite mer. Det är både klättring, skateboard, inlines, skidåkning och cykling.
Nu för tiden finns det ju även så snygga hjälmar.
Mvh // Johan
Här hemma på gården behöver inte ungarna ha hjälm men på dagis är ett måste. Samma sak med Cykelhjälm fast ungarna är duktiga på att ha sina hjälmar ändå.

Mina har inte haft hjälm vid pulkaåkning, fast vi har iof inte åkt i någon brant hårt packad backe heller. Vi åker (bogserar
) pulka efter ponnyn eller åker i vår lilla backe hemma, och det går inte speciellt fort, och (rid/cykel)hjälmarna vi har hemma passar inte över vintermössorna, och jag har inte köpt några hockeyhjälmar. Åker de i skolans stora backe så har de skolans hjälmar.
Grabben & 4 hans kompisar har åkt pulka & snowracer hela dagen idag.
När grabben kom hem till lunchen. Sa han att han skulle ha hjälm när han åkte snowracer pga att backen var isig.
Vår dotter är för liten än för att åka pulka men nästa år blir det definitivt att använda hjälm om backen inte är väldigt låg. Jag ser det som en självklarhet att hjälm ska användas när det finns risk för skada. Jag kommer att kräva att hon använder hjälm sen när hon blir äldre också och mer medveten om hur "ocoolt" det kan tyckas vara av vissa. Säkerheten går före fåfängan, annars får hon hitta på något annat, punkt slut.
Jag hjälpte till på en pulka/snowracer dag, början av jullovet.
Barnen var mellan 6-12 år.
Konstigt nog var det några barn i 11-12 års åldern som hade hjälm
när dom åkte snowracer.

Det är mera accepterat idag av barn/ungdom att ha hjälm vad de än håller på med har jag sett häromkring; utförsåkning, isåkning, mfl, och jag tror att utbredningen av de mer extrema sporterna har en bidragande orsak. Men hjälm vid vanlig pulka-/stjärtlapp-/bob-åkning kommer nog inte hamna överst på listan bland de barn som åker i backen alldeles hemma vid sin egna backe. Kan hända att hjälmen åker på om backen är mycket snabb och brant.
Nu under jullovet så har mina fyndiga barn rotat fram en billigluftmadrass som vi sen i somras glömt bort luftfylld i ett hörn, och de åker utför på den i vår lilla backe. Grymt kul! Jag var tvungen att testa!!
(utan hjälm - förlåt)
Jag tror att de flesta skolor har krav på hjälm vid pulkaåkning på skolgårdar- i de fall där det finns backar ivarjefall. Ssonens skola har ett "berg" de åker pulka utför, och har man inte hjälm så får man heller inte åka, punkt slut. Superbra, tycker jag!
Mina barn har hjälm då de åker utför backar som är högre än ett fåtal meter, tror att ju mer de är vana vid hjälm från början desto mindre protester.
#11: Haha, vilket bra tips, det ska vi prova här i backen utanför huset!! Backen är för liten med för svag lutning för att funka med pulka, men madrass borde gå bättre! 

Här är det absolut hjälm på vid all typ av pulkaåkning oavsett nivå. Inte för att risken kanske är så stor om backen är väldigt liten, men det är lättast att ha en regel att pulka = hjälm. Då blir det inget tjafs om vad som är brant /fort eller inte.
Dagis kräver också alltid hjälm på barnen.
Dottern är 4½ år och hjälmkrav har vi även vid ridning, cykling, sparkcykling.
En regel vi har, är att alla som åker på uppblåsbara pulkor/kälkar ska ha hjälm.