must???
jag har en 15 mån kille som kräks o har gjort i ca 1 dygn..han dricker bra o allmäntilståndet är det inget större fel på men han får inte behålla något..
nu till min fråga: man kan ju ge barn vispad sockerdricka alt cola..har tyvärr inget av dt hemma..finns det nån möjlighet att det funkar med julmust..det är det enda jag har hemma?? nån som vet????
MVH: Sandra
prova! det lär nog inte skada i alla fall…
Det går att koka ihop egen vätskeersättning som man ger teskedsvis, alltså kanske 1 tsk och vänta tio minuter, sedan om igen osv. Hör med sjukvårdsupplysningen, de vet proportionerna gissar jag- för det var av dem jag fick info när jag var i samma sits:)

jag har vätskeersättning på tablett hemma…tänkte bara om nån visste om det funkar med must..
tack för att ni tog er tid att svara.

Ge du julmust, det är bättre än ingenting. När jag ringde en gång då min ena dotter hade kräkts länge och började bli riktigt slö och apatisk så sa sköterskan att ge vad för vätska som helst, teskedsvis var femte minut och cocacola eller sockerdricka eller glass eller vadsom, bara det gick ner och strunt samma om det kräktes upp, bara det var vätska om inte vätskeersättningen accepterades.
Vätskeersättning: 1 lit vatten, ½tsk salt, 2-3msk socker, ev saft att smaksätta med.
Mina barn gillar inte detta, så jag brukar ge dem ett salt kex och dricka till när magsjukan börjar klinga av, eller så ställer jag ett glas med cola en stund med någnon nypa salt i så att det löser upp sig och ger dem det vilket enligt min erfarenhet funkar lika bra. När de blir lite medtagna så dricker de en mun av vadsomhelst bara det är något, så då går det bra med saltlösningen.
Om du åker in akut med magsjukt barn så är den första åtgärden att ge teskedsvis med ersättning var 5emin. om barnet inte är alltför påverkat.
Ja det är ju viktigt att barnet får i sig något så att den inte blir för slö. Jag hade nog testat med julmusten.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!