Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3709 ggr
Trollhassel
0

Tvätt- och sköljmedel?

Möjligt att det finns en tråd om dethär redan, men jag hittade ingen när jag sökte.

Idag när jag skulle köpa tvättmedel slogs jag av att förpackningen jag köper nu kommer räcka till långt efter att bebis kommit. Har ju hört att vissa tvätt- och sköljmedel kan vara starka och irriterande för små färskingar.

Någon som har bra tips på ett klokt tvättmedelsval?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnnaLundin
0

hehe, mitt specialområde…

Först - glöm sköljmedel helt! Det är ju en massa kemikalier som lämnas kvar i tyget efter tvätt, det kan ju aldrig vara nyttigt… Sköljmedel behövs egentligen inte heller till bomullstyger utan bara till syntetmaterial.

Vad gäller tvättmedel så har jag själv valt Grummes "tvätt och skölj", som innehåller bomullsfröolja och som ger en viss mjuk-effekt efter tvätt trots att man inte har haft det i sista sköljvattnet. I like!

Till sist påminner jag om att de flesta nya kläder är indränkta i en massa läskiga kemikalier, antimögelmedel osv. Det tar upp till 10 tvättar innan man fått bort allt det Förvånad Och tvättar man det med andra kläder så "smittar" det av sig kemikalier till det andra också.

Min rekommendation är att du läser artikeln här om ÖkoTex (orkar inte leta efter den just nu, kan länka senare kanske…), som är en märkning på textil som inte innehåller några skadliga halter av kemikalier.

Trollhassel
0

Åh, tack för tipset! Köper man grummes tvättmedel på vanliga livsmedelsbutiker?

Slopar sköljmedlet då, i alla fall till bebisens kläder. :)

…jag googlar på ÖkoTex s slipper du länka.

Med Vänliga hälsningar

JMax
0

#2 Ja Grummes finns i vanliga butiker.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Trollhassel
0

#3 Åh, såg ju att jag har grumme diskmedel :P Köpt på ica ju.

Med Vänliga hälsningar

JMax
0

#4 Skrattande

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AnnaLundin
0

#2 - det finns en ökotexartikel HÄR på barn ifokus…

Öko-Tex - Trygg textil

Trollhassel
0

Åh, den lappen har jag på många av de barnkläder jag köpt. Handlade en hel del på Kappahl :P

Tack för länken!

Hoppsan! Inlägget hamnade visst i länken.

Med Vänliga hälsningar

MagArne
0

Någon som testat de indiska tvättnötterna? De sägs ju vara effektiva och skonsamma? Funderar lite på om man skulle testa men vet inte om jag orkar. Någon som kan övertala mig  Flört