Tvåspråkighet
Vi är utlandssvenskar som bor i USA, barnen är 7,5, 6 och 1 ,5 år.
Trodde verkligen inte att det skulle bli så svårt för barnen att hålla gång svenskan som det är.
Hur gör ni andra?
Hur bra är erat barns modermålsspråk VS landsspråket?
Mvh Linda

har man inte tillgång till hemspråk i skolan i usa?
det är ju viktigt för er att prata svenska med dem hemma, så de inte glömmer bort det.
hade jag varit i er situation så hade jag haft en regel att hemma pratar man bara svenska.

#1 Njääää hade vi haft det hade det varit toppen, hemspråk i plugget vilken lyx!!!
-Nä men de ska faktist börja en dag i veckan på kvällen i svenska skolan i Boston.
Jo vi försöker men barn är barn och de vill hällst göra som kompisarna…
Ingen med erfarenhet här?

Min faster flyttade till usa och fick en dotter där med en amerikansk pappa… Hon pratar svenska med henne hela tiden och engelska med gubben, även ett tag så sa hon allt först på svenska och sen allt på engelska, man måste träna träna och åter träna, upprepningar, mm mm lyssna på svensk musik, läsa svenska böcker, och att även förstå att om du pratar svenska och de svarar på engelska kan det vara okey, att förstå ett språk och att tala ett språk är olika…., finns det inga andra svenska familjer i området/staden… brukar finnas klubbar/föreningar med anknytningar till sverige.. Sedan så är det lite bekvämt med engelskan då den kanske kommer mer naturligare än svenskan då allt är å engelska där…
Mitt råd är då att fortasätta prata svenska hemma, kommer ni att åka till sverige något? annars är det en bra semester att åka dit där Språket pratas så det märker att det faktiskt finns någonstans som detta språk talas =)
Lycka till !!!
Mina barn är tvåspråkiga. Jag pratar svenska med barnen och mannen min pratar finska. Vi bor på Åland där ALLT skall vara på svenska. Jag försöker att uppmuntra barnen till att prata finska med varandra utöver pappan och hans släkt men det är ganska svårt eftersom jag och mannen pratar svenska med varandra och resten av samhället.

Åhh Ålandssvenska måste vara den vackraste av alla dialekter!!!
Vad duktiga ni är, tror att det är bra att kunna prata och göra sig förstådd samt faktist läsa, och skriva det andra Språket.
Mina barn går i första och andra klass här i USa och jag vill ig låte dem sköta och koncentrera sig på all läxa de redan har samtidigt som jag tycker att det är viktigt att de lär sig alla (Schee) ljud och alla stavningar på svenska (även om min egen är dålig
..
Mvh Linda
Ja det tycker jag att du skall lära dom. Lite är bättre än ingenting alls.

Vill understryka att min stavning ALLTID varit dålig haha ingen den just blivit :)
Jag ser inget fel i ditt inlägg. :D
#0: Pratar ni svenska med barnen hemma?

Mina barn är tvåspråkiga, pratar svenska och teckenspråk då jag är döv.

#10 Jo det gör vi men bara på två år är deras svenska väldigt försämrad och svarar nästan alltid på engelska.
Sedan är vi nästan alltid med vänner eller på aktiviteter och då pratar vi engelska för barnens skull.
jag undrar om man "får" korrekta dem när de säger: en bordet borta där.. osv.
Jag brukar säga efteråt: Det där bortet, där borta… men de ändrar sig inte automatiskt…
#11 Hur gamla är dina barn?
Pratade de tecken före tal?
Eftersom jag läst teckenspråk på folkhögskola och arbetat med människor med försämrat tal så brukar jag faktist använda tecken för mat, kom, nej, sen och vänta till min 16 månaders tös samtidigt som jag säger de svenska orden när vi är hemma och säger de eng. orden när vi är borta.
Mvh Linda
#12 - Man kan korrigera barnen utan att det uppfattas som ´korrigering". Säjer de att "något ligger på en bordet där borta" så kan du svara med att bekräfta att du har förstått - "ja, något ligger där borta på bordet". Det är så man uppmuntrar språkinlärningen hos de mindre barnen oavsett om de är en- eller tvåspråkiga. Hjälp dem genom att säja det som är korrekt, utan att göra det som en tillrättavisning. Om du "rättar" dem för tydligt så är risken att de inte vågar göra fel och därför slutar våga försöka säja rätt ens…