Barn iFokus

Barn

Etikett: 13-barn-med-funktionshinder
Läst 9225 ggr
martdat
0

Brutet ben, hur går man med sitt jobb?

Hej alla, Tänkte höra om ni ville dela med mig om hur ni gjort när barn brutit benet elr annat som gör att de behöver massa hjälp,

Min dotter är gippsad från tårna till låret, ska va i minst 8 veckor, hon behöver hjälp att gå på toa, ducha , ja det messta, hon är 12, men då hon har asbergers så är hon lite extra gnällig,

Man kan ju inte vara hemma från jobbet i två månadder om man vill ha ett jobb att gå tillbaka till (är inte fastanställd)

Men det finns ju ingen hjälp att få verkar det som, hon vaknar offta mitt i natten o behöver hjälp te toa o jag måsste ju sova om jag ska orka jobba, hon har svårt att ta sig in i bilar, så komma te skolan har inte funkat, jag går innan henne på morgonen, HUr gör man, Sjukhuset säger bara att släkten ska ställa upp, men hennes morfar kan inte hjälpa henne, hon är för gammal för det tycker jag, hygienbiten o nån annan finns inte? denna veckan ska hans tjej hjälpa till så jag kan jobba lite, men hon är iväg med farmor oxå emellanåt för hon är på canserstrålning , så det går inte att planera,,,

känns så hopplöst,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

AnnaLundin
0

oj, det är ingen enkel sits du har hamnat i…

spontan fråga bara, finns hennes pappa och farföräldrar med i bilden?

Jag tror att jag hade kontaktat skolans kurator, för det är kuratorns jobb att hjälpa till. Kanske kan ni gemensamt hitta någon bra lösning?

martdat
0

tyvärr vägrar hennes pappa ha henne mer än varannan helg, jag har försökt, far föräldrarana är inte tillgängliga, bor långt bort o har inte körkort, min egen mamma bor 10 mil härifrån o har eget jobb, det finns verkligen ingen mer än pappa o hans tjej men det är ju bara vissa dagar de kan o det går aldrig räkna med 100, för min farmors canser måsste gå först,

skolan har ingen kurator.

har ringt omsorgsförvaltningen i dag men hon ska tänka o återkomma, hon verkar inte tyckla det går via lss,,,

om man får höra hur andra löser det så får man kanske lite ideeer, tänkte jag,,,

elyse
0

Gällande skolan, kan hon inte få tillfällig skolskjuts? Det finns ju små bussar speciellt för de i rullstol. Hur det sedan ska fungera praktiskt i skolan har jag ingen lösning på, men det låter konstigt att behöva missa två månader av skolan pga detta.

AnnaLundin
0

#2 - Eftersom vi har skolplikt i landet så är det väl helt enkelt så att du får kontakta skolan och fråga DEM hur ni ska lösa det på bästa sätt, eftersom din dotter måste till skolan hur krångligt det än är. Har de ingen kurator så kontakta rektorn.

Finns det inte släktingar som kan ställa upp så finns det inte.

Att jag sen kan tycka att pappan kunde få loss tummen och finnas för sin dotter när hon behöver hans hjälp. det är en helt annan sak… Och jag förstår om du inte orkar strida om det, men varför inte ställa frågan? Kanske han kan hjälpa henne till skolan någon dag i veckan och kanske hon kan bo några extra dagar där bara för att det har kört ihop sig?

martdat
0

#4 på skolan löser det sig om hon bara tar sig dit, finns kvinnlig personal alltid, det är hemma problemen är, hon har skolsjuts då hon går på resursskola, så de kan nog lösa det, dit i allafall, hem vetesjutton, då är de för många i bilen,,men här hemma,,,, inatt vaknade hon vid två o skulle kissa, jättebra,, om det inte vore för att hon väcker mig, o är på ett attans humör, tre kunde jag somna om o sov skitdåligt, o på morgonen funkar det inte eftersom jag måsste åka innan hon ska te skolan, hon kan ju inte ta sig ut själv, ducha,,,

Jag har verkligen försökt få hennes pappa att ha henne men han vägrar, o köra hit o hjälpa till går inte då det är ca 7 mil enkel resa o sen ska han till sitt jobb,,,

ja jag kanske bara tycker synd om mig själv,, finns kanske inget att göra, är så jobigt jusst nu bara, samhället är inte uppbyggt för att föräldrara ska ta hand om sina barn,,,

AusaBausa
0

Ja det finns kanske inget annat att göra än att ta vård av barn eller iallafall del av dag tills din tjej kommit till skolan!?!

Jonna75
0

Jag tycker du borde ringa till familjeenheten  (familjerätten) i din kommun och höra ang att hennes apa vägrar att ställa upp. När ett barn är sjuk på något sätt, då andtar jag att det gäller deta oå så lyder ltie andra regler än avtalen man skrivit. Att du ska behöva ta vård av barn i 2 månader låter ju itne riktigt klokt. Det tycker jag personligen att ni skulle kunna dela upp på något sätt.

Iof så gör ju avståndet mellan er föräldrar lite svårare. Hoppas det löser sig till det bästa för er iaf.

Jag känner igen mig ang det du skriver om att samhället itne är uppbyggt för att föräldrarna ska ta hand om sina barn, är ganska patetiskt när man tänker på det…

martdat
0

"7 Ha Ha!! Apa,, hihi, tack för ett gott skratt,vi har aldrig skrivit något avtal, varannan helg punkt slut var det enda, orkar inte bråka med någon som inte vill, men visst borde man kunna tvinga föräldrar att ta ansvar när de promt vill ha vårdnad,, jag frågade vad han gör om hennes lille halvbror hon har där  har bryter benet, ja då får det ju lösa sig sa han, jaha,, men XXXX är oxå ditt barn, det måsste lösa sig det med sa jag, ja, men jag kan INTE sa han, o end of diskution,

ja vi får se, i dag har jag jobbat i allafall då pappa plus tjej var här, chefen la lite fint fram att hon inte tycker att man kan vara hemma  så länge, så det var ju som jag trodde,,

jag är lite gladare i dag då jag kom iväg o träffade folk, var väll lite deppig när jag skrev, ser allt lite positivare i dag,, det löser väll sig,

Jonna75
0

#8 Oups Skäms. Ja ja tur att du såg det humoristiska i min felskrivning. Såg det inte själv. men men man är ju iten mer än människa Glad. Menade ju självfallet pappa och inget annat, tänkte bara så ingen blir stött eller så Glad.

Låter ju bra att du är gladare idag, det gör mkt att bara få komma hemifrån å få vara social ett tag

martdat
0

#9 ) Ha Ha, förstod att du menade pappan, men inte att de var en felskrivning,Obestämd ganska passande tyckte jag,,,