Barn iFokus

Barn

Etikett15-barnsjukdomar
Läst 1713 ggr
Elisabeth-J
2007-05-28 01:21
0

Allergi

Min yngsta son har varit allergisk mot mycket men det har vuxit bort nu vilket jag är glad för. Han hade också astma men slipper nu inhalera och smörjas in med salvor. Han tålde inget parfymerat och han var allergisk mot pollen, damm, djur och vissa födoämnen.

Har ni barn med astma och/eller allergi?

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
2007-05-28 01:35
0

än så länge verkar allergierna hålla sig borta, men min mellanflicka är nog en sån som kommer bli allergisk vad det lider… Hon är en "kyckling" i största allmänhet, känslig för det mesta. Har även haft en del böjveckseksem och allmänt torr hud.

Min bror var väldigt allergisk som barn (pollen o pälsdjur), själv har jag fått pollenallergi i vuxen ålder.

Elisabeth-J
2007-05-28 02:02
0

#1 Jag har också fått allergi i vuxen ålder. I min familj är vi 6 syskon varav en bror, han är den enda som hade allergi och astma som barn.

Elisabeth 

lisette
2007-05-28 02:15
0

kan allergier vara ärftligt?

tänker på min sambo som är allergisk mot katter och eventuellt hästar.

Elisabeth-J
2007-05-28 02:34
0

#3 Allergi är ärftligt så det finns risk att det förs vidare till era barn. När det finns i generna är det viktigt att inte låta barnen äta nötter innan 5-års-åldern.

Elisabeth 

lisette
2007-05-28 02:44
0

attans, gubben är ju allergiskt mot sådant med.

Elisabeth-J
2007-05-28 03:01
0

#5 Då bör sonen inte få något som innehåller nötter. Prata med Bvc om allergi. Vi får hoppas att han inte blir allergisk men det är bra att hämta information om risker och förebyggande.

Elisabeth 

charlie
2007-05-28 09:15
0

Våra barn har klarat sig undan allergi trots att jag är kraftigt allergisk mot hundar. Jag fullständigt övertygad om att det beror på att de vuxit upp i ett dragit gammal hus på landet. Med en rejäl gösselstack att leka på…

---

Annette
2007-05-28 09:31
0

Min man har både astma och allergi. Barnen är inte allergiska mot något. Dottern har blivit väldigt tät i luftrören vid förkylningar, men nu är hon 7 år och det har nästan försvunnit, behöver bara inhalera någon gång ibland.

[Anna-N]
2007-05-28 09:41
0

Hörde om barn - allergi på radion  och det var bevisat att barn som växte upp med djur på landet blev mindre eller inte alls allergiska. Det skulle inte vara så välstädat o kliniskt rent i dessa miljöer, då utvecklades inte allergi.

Man har ju alltid trott tvärtom.

Annette
2007-05-28 09:59
0

#9. Det tror jag stenhårt på! Min man är uppväxt i städer och han är allergisk mot mycket. Våra barn är födda på landet och har inte blivit det. Blev även rådd av barnmorska att amma länge och det gjorde jag.

Elisabeth-J
2007-05-28 10:02
0

Jag gjorde som med dem gamla beprövade metoderna, jag lät honom succesivt lite i taget komma i kontakt med det han var allergisk emot, vilket jag tror gjorde att han kunde tåla det igen. Att vara tillsammans med djur och inte i alltför kliniska miljöer är det bästa för våra barn.

Elisabeth 

lisette
2007-05-28 15:46
0

hum då borde inte loke bli allergisk mot pälsdjur. två hästar och två stora håriga hundar inomhus.

charlie
2007-05-28 16:18
0

Vad jag har lärt mig av allergiläkare, så är den absolut största faktorn att bostaden är välventilerad. Dvs. Hög energiräkning = friska barn.

---

AusaBausa
2007-05-28 17:28
0

Är själv allergisk mot mjölk(kliar i halsen om jag dricker för mkt ), alla pollensorter, nickel till o från…men peppar peppar så har inget av barnen varit allergiska…än så länge iallafall… däremot syrrans flickor har haft mjölkallergi i tidig ålder o hon har aldrig haft allergi själv.

Jag fick min pollenallergi som tonåring, typ 15 år… lillebror fick sitt som barn o även pälsallergi, hans är nästan borta nu… Tur man aldrig fått pälsallargi..

Annette
2007-05-28 17:56
0

#13. Då kan ingen ha friskare barn än oss ;)

AusaBausa
2007-05-29 00:41
0

nog samma här…lite skit i hörnen har ingen dött av!

Elisabeth-J
2007-05-29 10:47
0

#16 Nej det mår man nog bäst av! När Robin fick astma så sade både läkaren och bvc att vi måste se till att allt är kliniskt och han fick inte komma i närheten av hundar och katter! Jag har aldrig trott på den filosofin så jag hade fortfarande skit i hörnen och han fick vara i närheten av djur, vilket gick bra. Min syster har hästar och när han var 2 år så skulle han med henne in i stallet för första gången, klart att jag oroade mig för om hästar eller hö kunde utlösa astman men oj så glad jag blev när det gick bra! Han verkligen älskar alla djur och det är ju så tråkigt när barnen inte kan vara med djur som är så viktigt för dem.

Elisabeth 

MarieK
2007-05-30 12:44
0

Två av mina barn har både allergi och astma, varav sonen även har eksem. De är främst allergiska mot pollen, pälsdjur, damm och mögel. För mig gäller det att inte ha något skit i hörnen. Men det är inga problem, jag är själv allergisk och astmatisk så jag är van att hålla efter.
En dotter har börjat visa tecken på allergi men vi vet inte än mot vad. Sista dottern har diabetes så nog finns det sjukdomar alltid.

TacoBelle
2007-05-30 22:05
0

Min dotter är extremt allergisk mot jordnötter, men inget annat tack och lov.

Tane
2009-10-20 20:10
0

Min pappa sa det samma bättre med lite skit i hörnet än ett rent helvete. själv har jag utvecklat allergier i vuxen ålder. t.o.m astma har jag fått. men astman är säsongsmässig dvs. då när pollen är som värst.

ClarasMamma
2009-10-21 12:18
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min dotter Clara som är två år nu va mkt sjuk i slutat av förra året och i början på detta året.. va förkyld hade feber jämnt, så han fick va hemma från dagis nästan 85% på en månad för han va så sjuk och vi fatta inte varför.. och varje gång när vi åkte hem till mamma och pappa som bor 50mil ifrån oss så blir hon mkt bättre..Jag vill tillägga att vi hade två katter då med.. Och efter en tid med mkt läkarbesök och dom sa hela tiden att hon bara va förkyld så krävde jag att dom skulle kolla henne för astma och djur.. och det stämnde att hon va allergisk mot katter och kaniner och hon hade utvecklat astma.. när vi fick reda på det så fick våra kära katter resa den långa resan till himlen där dom har det bra nu..och min lilla dotter har varit frisk nu i ett halvår, men hon får tyvärr ta astmamedicin varje gång hon är sjuk.. jag vill också tillägga att vi hade kollat henne för astma och pälsdjur när hon va runt året.. så det hade växt fram på henne…

Saknar katterna jätte mkt men dom har nog det bra nu och min dotter är frisk så jag ångar ingen..

Många kramar

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

Lenore
2009-10-22 15:50
0

Att min dotter ska få astma och allergi är jag ganska orolig för då jag själv är allergisk mot ganska mycket: pollen, pälsdjur, damm, kvalster, nötter, mögel, latex och har dessutom korsallergi mot äpple, päron, apelsin (och även andra citrusfrukter), banan, gurka, tomat, kiwi och jordgubb. Har säkert glömt något.
Sambon är inte allergisk mot något men ska nog snart utredas för laktosintolerans och min syster är allergisk mot gluten.
Både jag och min syster har astma och jag har även ansträngningsastma.
Jag var visst även allergisk mot ägg som liten men det har växt bort.

Jag hoppas innerligt för Ronjas skull att hon slipper en massa allergier och det hade varit hemskt att behöva omplacera våra djur. Jag har gjort valet att ta allergimedicin för att kunna ha pälsdjur men det valet kan jag inte göra åt min dotter så om hon skulle bli allergisk finns det inget annat val än att omplacera.