Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3383 ggr
Lunalia
0

Barnperspektiv. Svårt?

Jag undrar varför det, allt för ofta, verkar vara så svårt för vuxna att närma sig frågor ur ett barnperspektiv.

Exempel:

Vi är några föräldrar och pedagoger som driver en skola; 6-års till 9:an

Skolan ska fylla 10 år och detta ska firas med bla alkohol.

Som jag ser det, och har försökt lägga fram, så hör inte alkohol hemma på en fest där barn helt eller delvis är i fokus.

Alla (ingen i festgruppen som arrangerar detta förutom mig själv) ser det inte som jag ser det, de vill dricka alkohol på skofesten och därför blir det så. Så långt hänger jag med.

Men det konstiga i det hela är att ingen vågar ta i det ur ett barnperspektiv, hur än jag försöker lyfta fram det perspektivet.

Om jag pratar om vad som kommit fram i studier/ intervjustudier vad gäller barns syn på alkohol och/eller försöker väcka frågan hur barn kan uppleva att deras lärare och föräldrar dricker alkohol på en skolfest så svarar de endast ur SITT perspektiv ex "Det känns naturligt för MIG" elller "Nu har jag pratat med alla pedagoger och ingen har någonting emot det",  "det är faktiskt en fest för vuxna också" eller "vi ska ju inte vara i skoloans lokaler" (det är förbjudet att dricka alkohol i skolans lokaler, men det gör man också i den här skolan, man har sk. "pubkvällar")

Om och om igen vägrar de att ens diskutera barnperspektivet trots att det med stor sannolikhet kommer att närvara fler barn än vuxna på festen.

Vad är det som gör att människor inte ens klarar av att diskutera det ur barnens perspektiv?

Det är för mig en gåta hur man kan vara så nära barn som man är som förälder eller pedagog i en grundskola utan att intressera sig för deras perspektiv (oavsett om man tror det är bra eller dåligt för dem att föräldrar och pedagoger dricker på en skolfest).

Jag är inte nykterist men eftersom jag själv inte kan stödja att en skolfest där föräldrar och pedagoger dricker alkohol så kan jag inte närvara på festen. Så "löser" jag det.

Det är tråkigt för mig att mina tonåringar (14. 16 år) inte ska kunna närvara på deras skolas jubileumsfest utan att deras lärare och kompisars föräldrar dricker alkohol. Jag har svårt att se mig förbjuda dem att gå dit. Å ena sidan vill jag uppmana dem att inte göra det å andra sidan vill jag ju inte att de ska missa festen.

Men det var inte det som var frågan, frågan är varför tror ni att de är svårt för dessa vuxna människor (alla betydligt äldre än mig) att se och diskutera saker och ting ur barns/undomars perspektiv? (oavsett vad som är "rätt"/ "fel" i just denna fråga)

Jag skulle behöva förstå det för att slippa vara så arg.

ildiko

Förälder till Astrid 6år, Martin 14år, Anton 16 år

elyse
0

Det är alltså så att både barn och vuxna ska gå på den här festen och för de vuxna serveras alkohol?

AnnaLundin
0

#0 - rent spontant får jag en känsla av att det handlar om ren och skär egoism och att skolan inte ska lägga sig i vad de gör på sin fritid.

Jag förstår absolut din frustration och jag har dessutom aldrig förstått varför man måste dricka alkohol för att kunna fira saker eller ha fest i största allmänhet.

Det vore ju, om inte annat, ett gyllene tillfälle för de vuxna i skolan att föregå med gott exempel och visa att man visst kan både ha kul och fira något utan att behöva nyttja alkohol.

AusaBausa
0

Blir HELT förundrad över varför det måste finnas alkohol på ett 10-årsfirande av en skola!!! helt absurt ju. Vår privata förskola firade 15 år förra året och skulle ALDRIG äns komma på tanken att ha med alkohol där!  Vill man absolut dricka kan man göra det hemma en annan dag isåfall.

Håller helt o fullt med Anna, ett ypperligt tillfälle att visa att man kan ha kul UTAN sprit!!!

Lunalia
0

Tack alla för era reflektioner.

Berättade detta för en ung människa (20 år) idag och hans reaktion var "Va taskigt att barnen inte får vara med och fira sin skola!"

Han trodde att eftersom föräldrar och pedagoger skulle dricka så var inte barnen med.

Han gav mig ett friskt perspektiv på det hela och det har ni också gjort.

S*K*Ö*N*T!

Elyse!

Ja det är en skolfest - ett 10årsfirande av skolan, för alla elever, pedagoger och föräldrar.

Det är en friskola och festgruppen bestod av mig, 2 föräldrar till och en pedagog. Där diskuterades huruvida man skulle låta folk ta med sig sin alkohol eller köpa den på plat. Det som bestämdes var att man skulle köpa den på plats. Man får ju sälja alkohol om det är till "slutna grupper".

Jag var den enda som deklarerade att jag inte tycker att skolfester och alkohol hörde ihop och försökte , vid upprepade tillfällen, få dem att se det ur barn/ ungdomsperspektivet. Men de vägrade att ens diskutera saken från det hållet eftersom "det är naturligt att ta ett glas vin till maten" osv. Barnen är i grundskoleåldern + förmodligen en hel del småsyskon (även gamla elever är inbjudna och får dricka alkohol om de fyllt 18)

AnnaLundin!

Ja, ren kanske ren egoism. Som Freud sade en gång "ibland är en cigarr bara en cigarr"

Ja det vore ju ett ypperligt tillfälle att visa barnen (och ungdomarna!) att det går att ha fest utan alkohol. Och det känns väldigt onödigt att ge dem bilden av att alkohol måste till så fort det rör sig om sociala sammanställningar av firande slag.

AusaBausa!

Absurt är min tanke också. Det är helt skruvat.

Om det är "trevligt" och "naturligt" med alkohol på en skolfest kan jag undra varför de under 18 inte får ha det trevligt och naturligt.

Jag SKÄMS inför mina tonåringar att deras lärare och kompisars föräldrar ska dricka alkohol i det sammanhanget.

Limelina
0

Jag tänkte faktiskt som 20-åringen här! "Skumt med en skolfest utan barnen!"

…tills jag läste vidare och förstod att eleverna skulle vara med.

Egoism heter det. Trevligt, naturligt…ja , men för VEM?

Vuxna människor som inte kan låta bli "bara ett glas vin" på ett skolfirande…och så förväntar de sig säkert respekt av barnen/ tonåringarnaFoten i munnen

Finns ju så många andra tillfällen man kan ta sig ett glas om man vill det. Men att täcka över sin egen sociala osäkerhet på bekostnad av att barn blir förvirrade och tonåringar förlorar den respekt de behöver känna för oss vuxna…det är EGOISM Rynkar på näsan

Det värsta är att de får lära sig att det är "de vuxnas sätt" att roa sig om det ska in alkohol så fort det blir fest (och ja, här t.o.m skolfest). En dag står de själva med en fot i vuxenvärlden och vill roa sig, ibland blir den dagen mååånga dagar förtidigt.

Det är inte du som ska skämmas, Lunaria. Var stolt över att du står upp för barnens skull, eleverna borde kunna gå på en skolfest med föräldar och lärare som vill vara närvarande i sig själv.

När jag var gravid så nästan vägrade jag att gå på fetser eftersom det var så jobbigt att vara nykter när andra var druckna. De själva tycker ju sällan att de är på pickalurven, bara ovanligt smarta, snygga och självsäkra. Men som nykter märker man direkt hur folk börjar tala osammanhängande, blir klumpiga osv. och barn är väldigt signalkänsliga, det borde man tänka på. Jag själv kan t.o.m bli bakfull om jag vart på en fest där alkohol ingår, även de gånger jag själv inte har druckit.

JMax
0

Under vilken tid ska detta firande vara? Det är ju så pass små barn somk ska vara med att det vore konstigt om det var för sent o isf varför ska de dricka alkohol på dagen?

En ren personalfest tycker jag är ok med alkohol men inte en tillställning där det ska firas tillsammans med barnen på skolan på detta sätt. Skolan har ju ett ansvar o ett rykte att värna om.

Om mina kompisar har en fest privat så bestämmer de ju reglerna själva och jag som förälder väljer om jag vill gå eller inte. Personligen har jag inget emot att ta med mina barn där det serveras alkohol så jag skulle inte undvika en fest för dens skull men om de gjorde så på en skola skulle jag däremot bli definitivt förvånad.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

magma
0

Jag tänkte också så, att det var konstigt att de vuxna skulle ha en egen fest, utan eleverna, för att fira skolan- tills jag fattade att barnen också skulle deltaga. Va?!? VA!? Naturligt med alkohol? Hur vet man att det inte finns vuxna- lärare eller föräldrar- som har problem med alkohol? Kan garantera att det bland alla vuxna finns minst en, men troligen flera, med alkoholproblem!

Det är ju i första hand barnens skola och en fest bör ske på deras villkor och med barnen i fokus. Vill de vuxna festa till det med alkohol så får de väl ordna en vuxenfest, alternativt ha en fest som pågår efter att barnen gått hem efter ett visst klockslag. Men jag kan inte se att det är nödvändigt överhuvudtaget. Om jag vore inblandad i det där, så skulle jag skriva en mycket kritisk insändare i lokalpressen om ingen inom skolan ville lyssna.

Jonna75
0

Jag kan inte förstå hur föräldrarna kan tänka på detta vis i huvudtaget. Alla föräldrar måste väl veta att det är vi som är barnens förebilder. Lär man barnen att det är ok att dricka på skolan…så kan man ju gissa vad dom gör sen.

Helt befängt att tänka tanken att ha festen i skolans lokaler! Är det ens lagligt?

En stor brist på omdömme verkar det vara och deffinetivt inte tänka på "barnens bästa" som alla pratar om i dagens läge!

Håller med #7!!

Bra iaf att du visar ditt ogillande på något sätt.

Lunalia
0

Tack för vidare reflektioner

Festen ska hållas från kl. 17 och framåt.

Den ska inte hållas i skolans lokaler, det var på tal dock. men man dricker alkohol i den här skolan (då barnen är med) på sk. Pubkvällar.

Jag är helt slut av att vara den enda (hittils) som står upp för att man på en SKOLfest bör skåla med samma innehåll i glasen som eleverna har. Eleverna är ju faktiskt de som gör att lärarna har sina arbeten och barnen är vår framtid, vårt ansvar. Och jag blir bokstavligen talat illamående av hur man kör över barnperspektivet.

Jag har skrivit till rektorn idag, även styrlesen. 6 dagar kvar och jag orkar försöka lite till.

blir det som det är bestämt idag, kommer jag vända mig till lokaltidningar, samtliga facktidningar som behandlar skolan och rädda barnen och deras tidning "barn".

Ildiko

JMax
0

Konstig fest… Hade den varit för barnen borde den ju ha börjat tidigare tycker jag…

Pubkvällar har vi här i byn med i bygdegården i bland där barnen får vara med men det arrangeras ju av bygdeföreningen eller nått. Det är väl inte skolan som arrangerar pubkvällarna utan någon som hyr lokalerna av skolan då?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Lunalia
0

Jo, det är skolan som arrangerar pubkvällarna, i skolans lokaler.

Lunalia
0

För några dagar sedan var jag, under 5 minuters tid, på väg att ge upp den här frågan.

Då hände det sig att vart jag än vände och vred mig så fick jag KLOCKRENA exempel på att barn och undomar verkligen respekterar oss och att de , av så många skäl, är så S*J*Ä*L*V*K*L*A*R*T värda att kämpa för!

Under en och samma dag fick jag bevittna exempelvis detta:

På tunnelbanan satt en tjej , 13-14 år, och pratade med sina kompisar om sina converse-skor. Hon sade: "Tänk att min mamma har fått jobba 7 timmar för att jag ska ha de här skorna. jag ska verkligen ta hand om dem! Och jag har flera dyra skor, mamma skulle aldrig köpa så här dyra skor åt sig själv". Jag blev berörd av hur hon tänkte, hur hon uppskattade sin mamma. Jag tackade henne innan jag gick av tunnelbanan.

Under samma eftermiddag mötte jag under två tillfällen sammanlagt 4 st killar som gick ut 9:an i den här skolan förra året. De är också inbjudna till festen, alla som någongång haft något att göra med skolan (elever, föräldrar, pedagoger) är inbjudna.

Jag frågade dem alla 4 vad de tyckte om att vuxna ska dricka alkohol på den här festen och vad de tycker om att vuxna gör det för huvudtaget. Två av dem hade svaret att det är konstigt om vuxna begär att man (de, ungdomarna) inte ska dricka alkohol om de själva inte ens kan hålla sig för att dricka på en skolfest. En tredje kille sa: Det är bara jobbigt, de tror att de blir så smarta, de tror att vi inte märker att de är påverkade. Den fjärde killen; en kille som jag nog trodde skulle säja "Äh, jag skiter väl i dem" (mina förutfattade meningar av den här killen sedan tidigare) sa: "Det värsta är att man kan bli orolig för dem"

Detta och mycket annat fick mig att bestämma mig för att driva frågan rakt igenom.

Jag gjorde det tydligt för rektor, styrelsen och festgruppen att om det skulle bli alkohol på skolfesten så skulle jag kontakta tidningar. Jag hade också en dialog med en kvinna på skolverket och hade förberett en anmälan till skolinspektionen.

4 dagar innan festen så blåste man av alkoholen. Det blir ingen alkohol på den här festen. skönt!

Ildiko

Susanne
0

Jag är helt fascinerad av att du måste "hota" med löpsedeln innan de tog bort alkoholen från festen. Så ställd att jag är mållös.
BRA JOBBAT! du får 2 stjärnor på himlen av mig Flört och all min respekt.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Jonna75
0

Måste hålla med #13. Man ska inte behöva gå så långt för att nå ut till VUXNA människor. Bra jobbat iaf!!!

Du ska ha en stor eloge för din drivkraft för barnens bästa!!

Sånna människor älskar vi! eller hur? Skrattande

AnnaLundin
0

#12 - underbart!!

och vilka fantastiska ungdomar du träffade dessutom!

magma
0

Det fanns nog en mening med att du träffade på de där ungdomarna!

"Jag gjorde det tydligt för rektor, styrelsen och festgruppen att om det skulle bli alkohol på skolfesten så skulle jag kontakta tidningar. Jag hade också en dialog med en kvinna på skolverket och hade förberett en anmälan till skolinspektionen.

4 dagar innan festen så blåste man av alkoholen. Det blir ingen alkohol på den här festen. skönt!"

Hurra, hurra, superbra jobbat! Mindre superbra att det ska behövas, men trots allt gick det vägen.

regskylt
0

bra jobbat!

AusaBausa
0

Åh jag ryser av lycka!!!

Helt fantastiskt bra att du orkade driva igenom det, otroligt starkt!

Vilka fantastiska ungdommar du träffade…som ngn skrev, det var nog meningen att ni skulle ses..

Synd att du skulle behöva ta till att behöva hota dem för att dem skullle fatta.

Hoppas festen blev superlyckad!!!

Lunalia
0

Ja, nog var det meningen att jag skulle få höra dessa undomars röster…och era!

T*A*C*K!

Jag sydde en klänning kvällen till ära och gick på festen tillsammans med mina 3 barn.

Festen var superlyckad. Det fanns förstås de som vände sig och gick åt ett annat håll när de såg mig, men där fanns också över 100 pers som var glada. God mat och härlig stämmning. Ett superbra band med dansglad musik, jag dansade med min dotter. 

Uppträdande; en förälder som dansade orientalisk dans (magdans). fantastiskt vackert!

MASSA härliga ungar från småbarnsåldern och upp i tonåren och det var uppenbart att det var fel tillfälle för någon att dricka alkohol.

Det är konstigt och trist att man skulle behöva gå så långt, men det var det som krävdes och det var det värt!

TACK alla för stöd och kraft!

ildiko

AusaBausa
0

Låter som en helt underbar fest!