Vantar
Vad har ni för vantar till era små? Jag tänker mest på mindre barn som går på förskola. Det är sällan barn har vantar de kan leka i och hålla i t.ex. en spade med när det är dags för vintervantarna. Finns det vantar som håller värmen, sitter kvar på handen och ändå är smidiga? Man får plocka vantar på marken hela tiden under vintern då barnen blir frustrerade när de inte kan leka med vantarna på.
Jag skulle vilja ha tips på bra vantar så att jag kan föra vidare till bekanta och ifall någon förälder på förskolan, där jag ibland arbetar, frågar.
Nu är det tunna, stickade fingervantar (dottern är fyra, när hon var yngre var det tunna tumvantar) när vädret är torrt. Annars fleecefodrade galonvantar. När det blir kallar blir det "vattentäta" (svårt att hitta helt täta!) tumvantar som är mer tjockfodrade. Ett måste enligt mig är att skaften är långa och vida, så de lätt går att dra upp ovanpå overallens ärmslut.
Funderar på att prova Reima i år, barnen har haft Lego tidigare år men de har inte varit täta- trots att de påstods vara det.
Det finns vanthållare- dels vantar som har snören, som man drar igenom ärmarna inuti så även om barnen tar av sig så hänger vantarna med. Dels finns det som ett litet resårband med ett "hängselspänne" i var ände där det ena sitter i vanten och den andra i overallen.
På det sättet var Leegooverallen+Legovantarna jättebra! De hade ett kardborreband i vanten och en plastögla på ärmen som man fäste kardborrebandet i.
Jag har köpt massor med vantar på Maxi som funkar rätt bra, jag har några ombyten så det finns resurser när de leker med vatten även på vintern… 
Långa skaft, som jag egentligen helst har under overallen (då sitter de kvar bäst), men annars som går lätt att dra utanpå overallärmen.
Jag fick någon gång ett tips om att en mamma hade sytt "hällor" i resårband på overallärmen, som sätts runt tummen på vanten. Det hade tydligen funkat bra mot avtrillade vantar,,,
Fodrade galonvantar är det som jag tycker funkar bäst både när det är blött och kallt.
Tack för tipsen!
#3 Vilka märken köper du då? Tyvärr har jag varit med om väldigt klumpiga galonvantar. De sitter på, men barnen kan inte göra något med händerna, t.ex. greppa en spade. Inte när de är 1-2 år i alla fall.

"senilsnören" är ju det bästa för både stora och små för att inte bli av med vantarna!
nu har grabben stickade fingervantar, senare är det fodrade tumvantar som gäller.
Ang fodrade galonvantar så tycker jag det funkat bäst med Abeko även nu när min dotter är äldre. Har prövat några olika märken men som sagt så är dom bäst å håller tätast hittills.
Lindex hade förra året Bamse-galonvantar, dom har funkat bra på mina tjejer (3 och 5 år).