Sluta med napp !
Hejsan allihopa ! 
Nu vill jag att min 2-åring ska sluta med napp. Har försökt på dagarna. Men tar man den ifrån honom elr inte ger honom den när han frågar om nappen blir han skogstokig och tar i så han skakar !
Så nu är min fråga:
Hur ska jag göra ? 
//Sweetie 

När mina föräldrar skulle få mig att sluta med napp var jag ca 2-2½år gammal och då fick jag ge bort mina nappar till tomten i julklapp. Tydligen så var det vad tomten ville ha i julklapp och jag tyckte tydligen att det var en okej deal eftersom att jag trots allt fick julklappar av honom ;) Gav bort dem och sen var det tydligen inte mer med det :)

Har tänkt att vi ska åka till skansen sen när kattungarna kommer och lämna napparna där. Om han fortfarande har napp då !
//Sweetie 
Jag har plockat bort nappen på dagtid lite tidigare hos mina barn, har ansett att det inte finns någon anledning att de ska springa runt med napp i munnen när de leker. De har däremot haft en nattetid betydligt längre. (se den andra aktuella napptråden)
Jag förstår att ditt barn blir frustrerat, men du måste nog bestämma dig för en sak och stå fast vid det.
I ditt fall hade jag nog pratat med barnet vid ett lugnt tillfälle och sagt att vi tar bort nappen på dagarna men du får ha dem på kvällen. Och sen hade jag nog erbjudit någon form av morot, t.ex en stjärna på kylskåpet för varje dag utan napp och när t.ex 5 "rutor" fyllts med stjärnor (överskådligt även för en liten att se när rutorna blir fulla) så får han en liten belöning. (ny leksak eller liknande)
Mina har ju varit lite äldre när de har slutat = lättare att resonera med, då kan man vara utan moroten.
Vill du undvika moroten helt, så plocka bort nappen och ignorera ilskan. Man känner sig som en skurk, men barnen inser snabbt….
Min store son slutade med nappen bara för att jag och han skulle gå hem till min dåvarande pojkvän och vi råkade lämna nappen hemma. Så han fick sova utan nappen och det funkade jättebra. Efter det har han inte haft nappen. Han var ca 2,5 år gammal då.
Den lille började lämna ifrån sig nappan när han började på dagis. Sedan en kväll hittade vi ingen napp. Letade som en galning här hemma. Han somnade och sedan så småningom så ville han inte han nappen längre. Då var han ca 2 år.
Tror att det lättaste är om man vänjer av barnet först att inte ge han/henne nappen på dagtid. Korta stunder först och sedan kommer de glömma av nappen. Ingen ide göra någon stor sak om det eller att börja bråka med barnet. Man kan ju låta barnet lägga nappen tex. på morgonen på ett speciellt ställle och sedan hämta den när det är sova dags. Lära barnet att nappen är ok att ha tex. när man ska sova men inte annars. Kankse även att det är ok att ta nappen då man är extra lessen. Det tar kanske lite tid men sedan kommer barnet att lära sig detta.
jag har aldrig haft problem med min lilla att sluta med napp han är 1år och har vart utan napp redan i ca 2 månader, nu vägrar han ha napp i munen, så tyvärr jag har inga tips :(
Går han i förskola? I så fall kan du få hjälp att få rutiner på nappanvändandet genom att ni gör likadant hemma och där. Där jag ibland arbetar är nappen en del av sov-rutinen för de flesta barn, aldrig annars.

Han är kanske inte redo med att ge upp nappen ännu. Själv tycker jag inte man behöver vara så himla snabb med att få bort napp, snutte, sluta m blöja, sova i egen säng, välling m.m som många är. Allt har sin tid.
Jag har inte haft problem med någonting hos min dotter. Sova i egen säng gick/går strålande. Hon flyttade från vår säng när hon var 5 mån och visade sig redo för egen spjälsäng. Hon flyttade till eget rum när hon var ett år. Slutade med napp nu när hon var 3 år och ca 9 mån. Då var hon redo själv. Snutte har hon kvar, men den blir mer och mer mindre viktig i hennes liv. Hon är nu 4 år och 3 mån.
Visst kan man med napp begränsa användandet, men jag tycker det är fel att få dem att sluta helt om de uppenbarligen inte är redo. Tänderna tar inte skada av nappanvändandet.
#7 - nja, tandläkarna vi har varit hos har ansett att man bör sluta med napp vid 3 års ålder för att slippa överbett. Jag själv hade napp till jag var 5½ och jag har också fått ha tandställning pga ett stort överbett…
Sen ser jag egentligen ingen anledning att de ska ha napp i munnen ända upp till 6 års ålder, förklara gärna för mig! Tror inte heller att det blir lättare att sluta när man är 6 år jämfört med om man är 2 eller 3.

#8 De tandläkare som jag träffat och även den som höll en föreläsning om just barns tänder säger att det inte är någon fara med att ha napp under flera år. Munnen växer till tonåren och har ca 10 år på sig att "återställa" sig efter nappanvändandet. Att överbett beror på napp/tumsugning sa dem är överdrivet. De som får överbett, hade allra troligast fått det med eller utan napp/tumme.
Behöver barnet en trygghet som en napp ger så ser jag ingen anledning till att inte låta dem ha det. Visst är idealet att försöka få barnet att sluta med napp, men visar barnet sig bli väldigt ledsna så låt det gå några månader till innan man försker få det att släppa nappen igen. Man har ju gott om tid att få barnet ha sluta med napp, så att många föräldrar får panik för att deras 3åring tex inte vill tycker jag är överdrivet.
Min yngsta son älskade tutte o snutte över allt annat. Eftersom han Jämt gick med napp i munnen och blev sjövild när man försökte förklara att nappen fick han ha när han skulle vila/sova vid avvänjningen.
Min lösning blev så här: Kastade alla tuttar utom en,den band jag fast i ett snöre som jag satte fast i benet till tv-rums soffan.Ville han ha nappen satte han sig en stund i soffan,men efter bara första dagen ledsnade han på detta och glömde bort den eftersom. Nattetid fick han ha den,förberedde även på att när tomten kom skulle vi byta nappen mot julklappar.
Funkade fantastiskt!…..trots att jag kände mig som en hemsk mamma emellanåt :)
När jag och min lillasyster skulle sluta med våra nappar gav vi dom till jultomten som skulle ge dom till andra små barn. Gick tydligen jättebra.
Vi har hela tiden försökt att begränsa dotterns nappanvändande. Hon får den när hon ska sova, i bilen (om det behövs) eller vid behov på dagen. Om hon leker eller har annat för sig får hon inte ha den, men det är sällan vi behöver ta den för hon spottar själv ut den om hon inte tycker att hon behöver "tröst". Samma när hon sover, hon spottar ut den i sömnen ganska snart efter att hon somnat.
När vi ska ta bort nappen vet jag inte. Blir när det känns lagom och att nappen mest är en vana och inte tröst.
Vi kommer nog att försöka minska ner på användandet och sen sluta helt om det går eller så blir det väl att bara ta bort alla nappar helt. Blir kanske kaos i början men hon kommer säkert att vänja sig efter ett par dagar. Jag tror att det bästa är att vara stenhårt och inte ge efter även fast barnet blir jättearg eller ledsen.

Min tvillingsyster slutande med napp när on var 5. Dealen var att hon skulle sluta med napp och mamma skulle sluta med snus. Gissa vem som fortfarande lever med sitt missbruk? Detdär användes emot stackars mamma som fick godta allsköns piercingar när min syster var 14.
Går det inte att klura ut något roligt? Göra en gubbe av nappen och sätta upp på väggen? …eller som tandfen…lägga den i ett glas med vatten och låta den förvandlas till något annat?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

#10 Skrattar så jag gråter! Men vilken smart lösning!! Då har Du ju bara begränsat användandet av nappen och "gjort" den lite tråkig då han blir så väldigt "låst" vid vart han kan befinna sig om han ska få snutta på napp.
Detta ska jag absolut ha i bakhuvudet då det är dags för nästa nappslutande om några år.
#13 Ha ha,jo det är en lite annorlunda lösning =)
Funkade mkt bra utan att behöva ha ett ledset barn,när de är extremt fästa vid nappen blir det jobbigt för alla vid avvänjningen.
Rekomenderar det starkt 
#9 men de KAN även drabbas av andra problem av länge flitigt användande av tummen iaf.
Min lill-syrra sög flitigt på tummen som liten vilket resulterade i att hennes gomtak trycktes uppåt och hon fick problem med talet då hon te x inte kunde "rulla" tungan i gomtaket när hon skulle säga R
Men jag har oxå hört det Anna nämnde om att tänderna blir fula och man får ett överbett med framåtvinklade tänder.
Tycker personligen inte att barn i två års åldern behöver gå runt med en napp i munnen halva dagarna. Ha den på natten okej. Men efter 3 år hade mina fått sluta med det med.
Min grabb har aldrig haft napp el tumme, och min dotter som sög på tummen slutade automatiskt då hennes hårda gom opererades.
Så jag har aldrig haft dom bekymrena

#15 Nej, en två-åring behöver inte springa med napp på dagtid. Man måste så klart begränsa nappanvändandet. Det är nattetid, vid tröst, i bilen/vagnen tex.
Nattetid när barnen somnat går jag och tar ut napparna i munnen och lägger de på kudden istället.
#6 Nej han går hos mig som dagbarn vägrar att ha napp i munen hellre vill han ha nappflaska. Ser inte det som ngt problem precis, han kan ju somna utan nappen, Min mamma berättade däremot att jag också vägrade att ha napp när jag var liten så jag hade också kastat min napp väldigt tidigt redan som 6mån gammal.
Min son vill gärna snutta på nappen när han sitter vid tv:n men så fort han skall leka gå ut bland folk så åker nappen ut. Han ber inte ens om den.. Han somnar med napp i munnen sen plockar ja ut den och han sover hela natten utan napp.. Stoppar in den på morronen när han vaknar och snuttar lite annars är de rätt bra.. Han blir 2år på fredag
Jag hade napp till jag var 5, jag var tydligen fullkomligt galen och vägrade sluta. Min lillebror som är 3 år yngre hann ju sluta före mig. Tillslut mutade mamma mig med en vit kattunge ifall jag kunde sluta och jag gick med på den dealen. Kastade alla napparna och döpte naturligtvis kattungen till "Nappe". Hehe. Jag fick dock stå mitt kast för allt nappsugande i tonåring - då jag fick använda tandställning. Vad jag förstår så blir gommen "rund", men överbett sitter ju snarare i käken än i tänderna.
Jag tyckte att tipset om att ge den till tandfeen var superbra! Eller nappfeen snarare
#19 Med överbettet menas mer att TÄNDERNA "lutar/vinklas" framåt mer än rakt ner, vilket gör att det ser ut som ett överbett.