Barn iFokus

Barn

Etikett05-barn-6-12-år
Läst 14177 ggr
Agoran
2009-09-21 12:36
58

Sömnproblem

Min son, 12 år har de sista två åren haft problem att somna. Har sökt här och på nätet men sömnproblem verkar mest röra små barn eller vuxna…

Har testat allt vi kan komma på, men inget fungerar i längden 2-4 kvällar i veckan somnar han mellan 23-01. Han gråter, sparkar och skriker. Springer upp och ner i trappan och klampar, går på toaletten och ställer sig i dörröppningen till vårt sovrum och tittar på oss.

Det enda som fungerat är att någon av oss sover i hans sovrum (går man efter 1-2 timmar vaknar han) eller han i vårt. Men det löser bara problemet just den natten och så orkar jag inte ha det. Som längst sov han två veckor i vårt sovrum, hoppades att det skulle bryta den onda trenden. Men icke.

Vi har testat avslappnande musik med och utan "röst" - han blir stressad. Vi har försökt med musik som han tycker om - samma sak. Vi har suttit med massegaboll och masserat ryggen… Vi försöker få honom att läsa en bok, skriva eller rita i stället när han inte kan sova… Kommer inte på allt.

Vi har kontakt med skolkuratorn och har haft under hela tiden hon kan inte tillföra något. Vi har haft kontakt med BUP samma sak där, vi hade redan testat allt de kunde föreslå…

Jag har själv ett stort sömnbehov och behöver gå och lägga mig senast 22.00 efter 22.30 kan inte jag sova utan ligger själv vaken frammåt 2-3- Så han har ju att brås på.

Jo, han lägger sig ca 21.00 vi har testat både att lägga honom tidigare och senare. Senare funkar definitivt inte. Läser nattesaga varje kväll…

Hoppas någon här kan komma med något vi inte tänkt på!

AnnaLundin
2009-09-21 12:47
0

Har ni tittat något på hur magen fungerar på honom? Matsmältning och sånt, menar jag. Om jag inte minns alldeles galet så kan man ha problem med sömnen om magen är i olag. Det jag främst tänker på är eventuell laktos- eller glutenintolerans. (fast jag kan minnas galet också, men det kan ju ändå vara värt att kolla upp…)

Jag hade själv väldigt svårt för att somna när jag var ung, men jag brukade sova gott när jag väl hade somnat.

Agoran
2009-09-21 13:27
0

Tack för tipset. Rent spontant tycker jag inte att han uppvisar några tecken på att ha problem med matsmältningen. Men det är helt klart värt att  forska vidare på det spåret och se vad jag kan hitta.

[Cevdet]
2009-09-21 14:08
0

Hej!

Vad jobbigt ni har det. Sömn som är så viktigt. Vi har en 10 årig son som vi haft liknande problem men då ända sedan han var baby dock. Du skriver inget om hur han sovit innan detta startade. Kan det ha hänt något som startade detta för 2 år sedan?

Den lösningen som vi har för vår son är att vi helt enkelt har en gästsäng bredvid våran säng i vårt rum. Då blev det lugnt och alla sover gott. Han ville vara nära oss och har det behovet fortfarande. Förr sov ju hela familjer i samma rum pga trångboddhet, men nu ska barnen in i sina egna rum så snart som möjligt. Visst är det skönt men det passar inte alla barn, absolut inte vårt barn.

Vi läser saga för honom och sedan somnar han i sin gästsäng snabbt och fort. Så har det inte varit tidigare ….  Vi har haft så här i två år nu. Och vi kommer fortsätta tills han är redo att sova i sitt rum. Vi återgår inte till som det var förut. Får man inte sova (barn som vuxen) så har man ju inget liv.   Tips att man kan ha en madrass bredvid den vuxnas säng också. Det hade vi först.  

Vi har ju också haft honom sovande i vår säng men det blev ohållbart och kändes inte bra. Så detta är en bra lösning för oss just nu.    Hoppas ni hittar en lösning. Lycka till!

Agoran
2009-09-21 17:42
1

Cevdet vi har också funderat över om det hände något speciellt. Nej, vi kan inte komma på något. Vi har även frågat honom, men han vet förstås inte.

Fram till dess för två år sedan har det aldrig varit några problem med sömnen. Vi läste (gör fortfarande) saga varannan kväll i hans rum och varannan i lillasysters och det fungerade jättebra att bara pussa godnatt och så sov han. Aldrig att han hade svårt att somna.

Lillasyster (9 år) har också svårt att sova ibland men hon ligger kvar i sin säng och läser eller pysslar med något senast 21.30 sover hon utan att ha klivit ur sin säng en enda gång. Så har han aldrig gjort.

Vårt sovrum är för trångt för att inrätta någon permanent sovplats, med lite vilja går det att klämma in en 90 madrass brevid sängen och då måste man kliva på madrassen för att komma ut och in ur sovrummet. Det fungerar en kort period… fast kommer vi inte på något annat så får det vara hur besvärligt som helst, vi får ju iaf sova då.

Skönt att ni har hittat ett sätt som fungerar för er. Lycka till du med!

Susanne
2009-09-21 22:10
2

Jag har så länge jag kan minnas haft väldigt svårt att somna och när jag väl somnat så vaknar jag av minsta lilla.
I tonåren hade jag cd´n i sängen med hörlurar och lyssnade på musik.
Har provat med ljudbok vilket fungerade så bra att jag hörde samma kapitel ( det första och i ca 5 minuter ) under ett halvår. Det blir ju trist i längden och när jag bytte till en annan bok så blev det för spännande, tyvärr.
Det som dock fungerat bäst för mig fungerar nog inte lika bra för er. Jag har tv'n på och sätter timern på 30 minuter. Jag hinner aldrig se första reklamavbrottet, så bra fungerar det på mig.
Under åren mellan barnen har jag även hunnit med att knapra i mig ett halvt apotek.

Hoppas innerligt att det löser sig för honom, det är verkligen ingen rolig situation.

Långsökt kanske men ring en akupunktör där ni bor och prata med den. Det är nämligen inte omöjligt att akupunktur kan hjälpa.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Agoran
2009-09-22 10:08
0

Susanne, ljudbok har vi inte testat. Det låter som en riktigt bra idé, finns ju att låna på biblioteket online så det är ju bara att placera laptopen på en stol vid sängen. Tack, det ska vi testa ikväll.

Kan tillägga att han somnade igår kväll och vi har alla sovit gott inatt :)

*AnnaLundin jag har läst lite om laktos- och glutenintollerans och han har ju inga andra symtom så det är nog inte det. Tack i alla fall.

magma
2009-09-22 23:43
1

Jag har dels avslappningsband med naturljud och lite musik blandat, den går på repeat. Sonen har alltid haft svårt att somna, men detta hjälper hans hjärna att kanalisera energin till att lyssna, och då kan kroppen slappna av bättre. Ibland lyssnar han även på sagor på cd, är de korta går de om och om igen. Han har också bara mycket svag belysning, en liten svag lampa och ett låtsasakvarium som snurrar runt, runt med fiskar i. Han tycker det är skönt att ligga och titta på akvariet tills han somnar.

Andra förslag är att värma en riskudde som han kan ha i sängen, och att skaffa en "stressboll" som han kan ha i händerna och forma, klämma och känna på.

Det finns ju även vissa livsmedel som kan få en att somna och sova bättre, tex kall, kokt potatis, mjölk och om jag inte minns fel ägg. Att äta tillskott av magnesium hjälper mig att somna lättare, samt att inte titta på TV eller sitta vid datorn de närmaste timmarna innan läggdags.

magma
2009-09-22 23:45
0

PS: Den enda kvällen under hela veckan som sonen somnar direkt, det är kvällen då han haft fotbollsträning! Har er son någon fysiskt uttröttande aktivitet han ägnar sig åt? Kanske du/ni annars kunde ta det som vana att hitta på något kul men jobbigt ihop någon timme några dagar i veckan?

Agoran
2009-09-23 10:22
0

Fler bra tips! De flesta känner vi redan till och har provat men ett par var nya, toppen!

Ljudboken blev han själv intresserad att testa och det är första gången han tyckt att något är okej att testa. Det hjälper ju en hel del att han är med på det…Han ville inte igår kväll utan han vill ha en "redo" att testa ifall han inte kan somna.

Vi hade ett ganska långt samtal i förrgår om sömn och det var första gången jag kände att han förstod och tog till sig lite av det jag sa. Det är ju inte enkelt. Bla sa jag att han måste acceptera att det är läggdags 21.00. Då ska han gå och borsta tänderna och göra sig iordning utan att bråka. Blir vi osams så blir det ju svårare att somna för att man är arg och ledsen. Detta tog han till sig och det har fungerat jättebra de sista två kvällarna. Sen tror jag inte det kommer att räcka, men det kanske minskar ner lite på antalet kvällar som det är svårt att somna.

Ett steg i taget…

AnnaLundin
2009-09-23 10:34
0

Det finns ju också alternativet att ta till "piller". Jag vet egentligen inte hur det är, vad som gäller, med barn och naturmedel men i hälsokosten finns ett preparat som heter Valerina natt som kanske kan vara värt att prova.

Mymlan
2009-09-23 16:43
2

Har ni provat Bolltäcke? fråga BUP om ni kan få testa ett sådant? eller är det HAB som har hand om sådant tro?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

PillanN
2009-09-23 17:18
0

Har oxå barn som haft sömnproblem,man blir själv stressad när man ska sova då man vet att sömnen kommer att bli avbruten. Om han vaknar och som du säger kommer in till er och bara står o tittar,säger han inget när han kommer? Om han bara står där kan det ju vara bara för att se att ni "är kvar". Försök att säga bara "natt natt" och låtsas sova själv,oavsett om han går runt i huset osv.Efter ett par ggr inser han nog att det är ganska tråkigt när ingen vaknar. Det funkade för oss,då hade jag dessutom en son som stod o skrek argt för full hals bredvid sängen.Låtsades sova vidare…och det gav sig till slut.

Lycka till med vad ni än provar :)

Agoran
2009-09-23 23:01
0

Piller - det är absolut sista utvägen, när inget annat kvarstår. Där är jag inte riktigt riktigt än.

Vad är bolltäcke? Bolltäcke hittade denna länk, låter intressant, men oj kolla priset. Det är om man kan få låna då…

När han står och tittar på oss är han i regel tyst, snyftar lite. Vi låtsas inte om honom utan låtsas sova. Då går han upp på sitt rum och börjar gråta och sparka i sängen. Sen kan han komma ner igen storgråtandes för då har han väl jagat upp sig… Ibland funkar det ibland inte.

Nehej, nu ska han visst snart i säng! Får vi se hur det går ikväll.

Mymlan
2009-09-23 23:38
0

#13 Jag tror du ska ha is i magen inte ge dig.. Ska han sova i sin säng då är det där det gäller.

Ang täcket så kolla med Habiliteringen, BUP.. Jag vet barn med bokstavsdiagnoser 'de har oxå sömnstörningar* får låna såna här..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you