Barn iFokus

Barn

Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 3300 ggr
Ninjisen
0

Syskonvagn eller ståbräda?

Vi har ett litet problem… Bor på andra våningen utan möjlighet att ställa vagnen i trapphuset då vi fick tillsägelse om detta (brandrisk).. Så vi måste ha dotterns buggy i lägenheten. Men måste alltid släpa den nerför trappan.
I maj kommer barn nummer 2 och min dotter är då 1 år och 9 månader..
Vad är bäst, köpa syskonvagn eller en ståbräda för henne? Jag bor mkt centralt och har 3 minuter gångväg till dagis och 10 minuter till bvc.
En syskonvagn i min boendesituation känns omöjligt just nu… Men orkar en 21 månaders stå på brädan utan att bli otålig?

Vad har ni för erfarenheter?

AnnaLundin
0

Jag köpte en ståbräda när vår tvåa föddes/var väldigt liten. Äldsta dottern var då 2 år och det lilla jag behövde använda den funkade det utmärkt redan från början. Senare när trean var liten var det snarast slagsmål mellan ettan o tvåan om vem som skulle åka på ståbrädan… Tungan ute

Syskonvagn har jag ingen erfarenhet av, men jag tror säkert att det kan funka med en ståbräda för dig. Att du inte har längre än 3 resp 10 minuter att gå dit du oftast går gör att jag tror ännu mer på det.

Susanne
0

Phil&Teds syskonvagnar är kompakta och lätta (vi har en Vibe som vi är jättenöjda med) men om man inte vill ha syskonvagn så fins det en "ståbräda" som man fäster på sidan av vagnen och som barnet kan sitta på. Jag ska se om jag kan hitta en bild.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

regskylt
0

ståbräda röstar jag på. och så en lättare sylky om både du och din man ska gå ut.

vinteralvan
0

Jag hade ståbräda till storasyster när lilltjejen kom, hon skulle just fylla 2 år då. Det funkade jättebra.

elyse
0

Nu har jag inga barn, men min impuls är att vänta och se hur redo din dotter verkar vara i februari-mars, eller i alla fall efter jul. Det är mycket som händer mellan 12-20 månader. En risk finns är att storasyster blir väldigt avundsjuk och låtsas gå tillbaka till att vara bebis och inte alls vill gå själv/stå på bräda utan bara åka vagn. Men jag tror att du märker hur pass mycket tålamod hon har - är hon generellt en tålig tjej så gäller det säkerligen på ståbrädan också.

Ninjisen
0

Tack för era svar! Ja jag tror också att syskonvagn blir lite överflödigt, för min del iaf.. Säkert bra för andra!
Jag ska testa o ha vanlig liggvagn med bräda och vägrar min stora tös gå en dag så tar jag sulkyn och packar ner bebisen i en sele eller sjal! :)

johan
0

Hur fungerar en ståbräda i snö och slask? De brukar ju inte ha direkt stora mjuka hjul.

Där vi bott precis utanför Stockholm har snöröjningen på trottoarerna varit helt värdelös.

Mvh // Johan

Ninjisen
0

Ah ja där sa du nått… Undrar hur det går.. Fast bebisen kommer i maj så jag slipper nog det, till nästa snö kommer får hon sitta och stora tjejen gå :)

johan
0

#8: Problem solved. :)

Vår bäbis kommer i januari och då är vår stora(huh) tjej precis 2 år. För vår del blir det nog tvillingvagn som gäller. Men vi ska få köpa en billigt av en kompis som tur är.

Mvh // Johan

vinteralvan
0

Jag hade inga problem med vår ståbräda, trots snö och slask. Jag har sett en som hade sittbräda som sattes fast över barnvagnen, det kanske vore nåt.

Ninjisen
0

#9 Jag kikade faktiskt lite priser på syskonvahn på blocket, trodde att dom skulle vara superdyra… Men hittade flera runt tusenlappen :) Ser så mysigt ut när barnen sitter breve varann..

#10 Ah okay, så det funkade? Ska ta och höra mig för om detta i affären!