Barn iFokus

Barn

Etikett05-barn-6-12-år
Läst 5061 ggr
mollgan72
0

Problem med kisseriet

Min son blir snart 8 år och sen 3-årsåldern har han haft problem med magen. Han blir förstoppad och vi har legat inne för det eftersom det sätter sig en stor klump i magen. Vi har mediciner för detta och lyckas hindra det för det mesta men ibland blir han förstoppad ändå. Nu till problemet: han bryr sig inte om han kissar på sig eller bajsar på sig. Ibland går han på toa direkt och jag vet att han kan sköta det, och han gör det när vi åker nånstans. Vi har varit i kontakt med BUP och det blev bättre ett tag, men det känns hopplöst. På en dag kan det gå åt 3-4 par byxor och jag tycker att jag inte gör nåt annat än att tvätta. Jag har pratat med honom och vi har rutiner, men ändå måste jag tjata på honom med jämna mellanrum. I skolan funkar det bra, men jag vet inte heller om han håller sig så att han inte bajsar där. Jag orkar helt enkelt inte längre och jag vet inte vad jag ska göra. Har följt både intuition och råd, men det känns hopplöst.

magma
0

Problem med kisseriet? Du menar bajseriet, gissar jag? Hjälper inget mot förstoppningen, förutom mediciner? Är det Lactulos han äter?

Det låter lite ovanligt att en åttaåring inte bryr sig om han bajsar på sig, men han har kanske varit inne i den onda cirkeln så länge att han blivit avtrubbad kring just den biten samtidigt som han drar sig för att gå på toan i rädsla för att det ska göra ont.

Jag vet inte riktigt vad du undrar eller vill ha råd om- förstoppningsbiten eller det att han inte går på toan när han behöver?

Vad gäller magen, så diskuteras just den biten väldigt mycket på mitt huvudsakliga tillhåll- dvs kolhydrater.ifokus:) Titta gärna in där också om du vill diskutera just kosten. Det många där skriver är att hårdost är stoppande, och likaså thé- men det antar jag att han inte dricker. *s*

Många på "mitt" forum äter ju lågkolhydratkost just för att de har haft stora problem med magen, antingen i form av IBS, Chrons, ulcerös colit o.dy, eller levt med förstoppning eller perioder med diarré utan att de haft någon specifik diagnos.

Det väldigt många där säger är att de blir förstoppade igen om de äter för mycket fibrer och spannmål eller för lite fett i kosten, alltså tvärtom mot vad man oftast får som råd- dvs "ät mycket fibrer och drick vatten!!".

Jag kan, efter att ha ätit lite kolhydrater i över tre år och hållit till på kolhydrater.ifokus nästan lika länge, säga att det rådet INTE är applicerbart på alla och att det inte går att ge generella råd och tro att de är rätt rakt över.

Möjligtvis att det kan hjälpa med fibrer och vätska om man äter mycket bröd, pasta osv men om det nu inte hjälper, så kan det vara en god idé att prova mer fett i kosten, dricka mycket vatten och även att äta kosttillskott i form av magnesium och tänka på detta att inte äta mycket ost.

Hoppas ni får rätsida på era problem- om hans mage rättar till sig så kanske det med tiden rättar till sig även vad gäller hans motstånd mot att vilja gå på toaletten? Lycka till!

mollgan72
0

Tack för råden! Han har inte ont längre när han bajsar tack vare medicinen, men jag menar att även kisseriet är det problem. Det har blivit samma sak där. Han bryr sig inte om det längre och det är säkert så att han är så trött på det och har blivit van vid att det är så. Ska pröva magnesium och se om det funkar. Han går inte upp heller särskilt mycket och jag har bett om att få utreda det. Under året som har gått, har han gått upp till 24 kg (2 kg mer än förra året). Det känns som sagt hopplöst hur man ska få honom att gå på toa även hemma. Det har funkat jättebra när vi har varit utomlands i några dagar. Han har sagt till direkt och det gör han även ibland, men sen är det precis som om han slappnar av för mycket.

trollet85
0

Hej ni har ingen anvdelning på sjukhuset som du kan ta kontakt med? Här i Linköping finns det en PNUT-enhet. Där dom håller på med barn/ungdomar med tarm och blåsproblem.

mollgan72
0

Hej!

Jo, vi har kontakt med en läkare som har utrett honom och hon tycker ju att det är bättre. Men han är ganska bekväm också så ibland håller han sig. Nu har jag gett honom en rejäl kur under några dagars tid och klumpen i magen har lossnat, men han kissar på sig ändå. Jag försöker att prata med honom om att han måste gå på toa så fort han känner nåt. Ikväll bad jag honom att gå och sätta sig på toa för att åtminstone försöka och pratade även med honom att det är viktigt att vi verkligen jobbar på med det här. Men han ville inte gå då och en stund senare kom han och sa att det hade hänt en olycka. Jag har pratat med honom om att det inte är något fel på honom eftersom han skäms, men han är ju väl medveten om att det inte ska vara så här när man ska bli 8 år. Just nu känns det hopplöst och han har haft de här problemen i 5 år.

elyse
0

Det som brukar fungera på mindre barn, det jag har erfarenhet av, är att helt enkelt bestämma rutiner för toabesök, t.ex. efter maten, innan man går ut, innan man ska sova och då ska barnet gå på toa, oavsett om det kommer något eller inte. Eftersom han inte verkar vara intresserad av att ta ansvar själv så får du och en ev. andra förälder påminna om toabesök. På fritids har jag fått påminna barn i skolåldern, så det är inget ovanligt att man glömmer bort. Men: kanske kan han få ett digital-ur som piper varannan eller var tredje timme, så att han blir påmind? Samt att skapa en rutin att gå på toaletten efter varje måltid? Efter ett tag fattar ju kroppen vinken (Ja, om allt fungerar inuti, hur det är med förstoppning vet jag inte) och är inställd på när man går på toa.