Filmtips: Min granne Totoro
I vår familj har vi en favoritfilm. Det som är så fantastiskt är att vi alla, från Meja 10 månader till mamma och pappa 32 år älskar filmen.
Filmen heter Min granne Totoro och är en japansk tecknad film skapade av Hayao Miyasaki som också skapat Kikis expressbud och Spirited Away. Jag vet inte vad det är med hans filmer som gör att de fungerar precis lika bra för små och stora barn som för vuxna, men det är något med att det är en riktig handling om vänliga personer.
I Totoro finns det inte en enda elak person, även om man inte riktigt vet var man har Tororo själv.
Det är helt annorlunda mot allt crap som visas på Disney Channel. Detta är så bra att man knappt får dåligt samvete att låta ens bäbis titta lite på film för att varva ned lite inför sängdags. Det är mjukt, varmt, snällt, spännande, roligt och gulligt.
Vi tittar alltid på den japanska versionen, men den finns även dubbad till svenska.
Rekommenderas!
Mvh // Johan

Jag är såld på Spirited Away. Anime är väldigt bra. Men det som är väldigt dåligt är att i sverige så har man inte fattat att bara för att det är animerat så är det inte barnfilm. Om ni kommer ihåg Sailor moon tillexempel, så är det inte barnvänligt alls men det visas som serier för barn. Inte ens med allt som är omgjort. Om jag får gå lite OT.
Men totoro är barnvänlig. Har sett den 1 gång.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Ja, Toronto är verkligen bra. När jag var liten tittade jag på den varje gång jag var hemma hos mormor och morfar. (är 15/16 nu och tycxker fortfarande att den är bra!)
Ja! Och jag älskar lilla Mei! ^v^

tycker oxå den är jätte bra!
Låter som något värt att utforska.
Själv tyckte jag att Barbapapafilmerna var kanon när barnen var små. Nu verkar de själva tycka att de har vuxit ifrån dem, för de väljs aldrig ur filmskåpet längre. Men lillebror får väl ärva dem när han blir så stor…