Barn iFokus

Barn

Etikett: 15-barnsjukdomar
Läst 3419 ggr
TattooGirl
0

Hjärnskakning. 7 år och ta det lungt?!

Min son hoppade i sin säng och slog i pannan i väggen..

Det hände på kvällen och på natten så kräktes han..

Jag ringde sjukvårdrådgivningen och då skulle vi åka in till akuten.

Där konstaterades hjärnskakning, vi fick stanna under observation på sjukhuset hela dagen..

Sen fick vi åka hem, med råden att han var tvungen att ta det lungt och ingen tv, tvspel eller dator.

Ok. Nu min undan. Hur ihela h*lvete får man en 7 åring att ta det lungnt?!!

När han är sjuk brukar han titta på tv, vilket han inte får nu….

Det är som om han har myror i brallan, han kan inte sitta still! Inte rita eller nått sånt.

Far runt och är på väg att slå i huvudet igen…

Man blir ju ett nervvrak!

Och så har han en 5 årig lillasyster oxå som han kan bråka med hela tiden..

Ja, jag var bara tvungen att skriva av mig….

Blir gaen snart….

"Farmor tycker inte om att sola toppless. Det är för att hennes toppar har blivit lösaktiga." - Stina 6 år

Kram // Jessica

magma
0

Jaaa… Hmm. Sällskapsspel, alltså ett gammalt hederligt som man spelar på bordet?

Pussel? Läsa böcker och tidningar för honom? Bygga lego?

Gör en playdohdeg, det brukar alla ungar älska att greja med när den är så där varm, mjuk och nygjord!

Baka något tillsammans? Kanske göra några experiment ihop, lugna sådana? Finns säkert en del att hitta på nätet.

AnnaLundin
0

Ljudböcker? Astrid Lindgrens böcker finns på cd och många andra barnböcker också.

ta en sväng till biblioteket och rådfråga dem om lämpliga ljudböcker till 7-åringar

JohannaEkroth
0

Men TV- eller en film och ligga nerbäddad i soffan och titta. Är inte det lugnt? I sådana fall är det ju bara sova kvar som gäller. Skrikandes Jag skulle ha lagt honom i soffan framför en film, så han får ligga och titta. Det är bättre det än att bråka med syrran.

TV-spel och dator kan jag förstå. Då sitter man ju för det första upp och aktverar hjärnan, men en tecknad lugn film som man får somna till… Det kan ju inte vara sämre än att bråka med syrran? Rätta mig om jag har fel.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

TattooGirl
0

#1 & 2 Tack,d et var bra tips… Inte tänkt på… :-)

Nu ska vi införskaffa ljudböcker!

#3 Om man tittar på tv eller film så anstränger man hjärnan, det enda i kroppen som får jobba på högtryck då är hjärnan, tyvärr….

"Farmor tycker inte om att sola toppless. Det är för att hennes toppar har blivit lösaktiga." - Stina 6 år

Kram // Jessica

JohannaEkroth
0

#4 Okej, och hörseln har ingenting med hjärnan att göra? Eller sitter den helt i örat? Skäms

TattooGirl
0

#5 Hehe.. Jag vet inte, det borde den ju ha…

Men det är kanske mer ansträngande för hjärnan med massa intryck både från ögonen och öronen?

Äh jag vet inte, man skulle vara doktor! Tungan ute

Kram // Jessica

JohannaEkroth
0

#6 Ja, verkligen! Tungan ute

elyse
0

Hur har det gått? Jag tänkte att om man är 7 år så förstår man nog om någon på allvar talar om varför han måste vara stilla, att det är så han blir frisk. Kanske lillasyster också kan förstå att storebror är sjuk? Sedan att båda behöver bli påminda en massa ggr är självklart.

AnnaLundin
0

#8 - min 7-åring skulle kanske förstå vad jag menar om jag sa åt henne att vara stilla, men hon skulle nog ändå inte kunna hålla myrorna i arslet lugna… Man är inte så stor när man är 7 år…

elyse
0

#9 Jaha, förlåt, jag hade hela tiden i huvudet att 7-åringen var en pojke. Alla barn är olika; jag har mitt perspektiv av 7-åringar efter att ha jobbat i en lågstadieklass och på fritids så visst vet jag att man inte är så stor när man är 7 år. Men de brukar kunna märka när det är allvar. Madicken fick ju inte ens kliva ur sängen "på tre dagar, sa doktorn", eller hur? Dock är det väl så att de flesta barn testar  mamma och spräcker gränsen ganska många ggr… ;)

AnnaLundin
0

#10 - det är inte min 7-åring tråden handlar om, jag bara relaterar till vad jag har hemma och hur hon skulle fungera…

TattooGirl
0

Jo det har gått rätt bra…

Han var inte lugn men det har gått bra ändå..

Jag pratade med honom och han förstod men han kunde ändå inte vara still, men mer still än vanligt iaf…

I vanliga fall är han överallt samtidigt! Han är expert på att klättra i träd, hitta på massor av olika uppfinningar - helst farliga såna…

Jag kommer bli gråhårig i förtid…

Han påminner om madicken gånger 2….

Kram // Jessica

elyse
0

#11 Jaha, jag märkte inte att det var ett annat ID.

CarolaCarro
0

Jag har haft hjärnskakning 2gången och ja fick se på tv.. Men skulle ligga ner. men ha säkert hännt mycket på 15år