Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 4436 ggr
[Anunnaki]
0

Spädbarnskolik i norsk rapport

Man har i Norge gjort en studie över hur olika behandlingar av spädbarnskolik fungerar. Denna studie hittar ni här. På sid 23 står att läsa att man inte hittat något som styrker att akupunktur skulle hjälpa över huvud taget, dvs det är inte vetenskap och får därmed inte användas av legitimerad sjukvårdspersonal över  huvud taget och inte av någon anna heller för den delen.

Socialstyrelsen handlägger en anmälan som gäller verksamheten i Stenungsund. Det finns en del att läsa om den här och här.

Det finns också en studie om spädbarnskolik i form av en doktorsavhandling som innehåller en hel del intressant att läsa. Tyvärr fungerar det inte att göra en klickbar länk på just denna webadress så ni får kopiera den och klistra in den i webläsaren.

www3.lu.se/info/pm/2002/385_pressm.html

Facklan
0

men om man behöver hjälp ! vart ska man då vända sig ??

det är ju det som är problemet.

[Anunnaki]
0

Problemet är att det inte finns något som lindrar spädbarnskolik utom möjligen sockervatten och, om barnet inte ammas, använda komjölksfri ersättning.

Om akupunktur verkligen skulle fungera är det mycket märkligt att den i Stenungsund som bedriver omfattande verksamhet i strid med lagen inte skaffar sig tillstånd från Etikprövningsnämnden och sedan genomför en kontrollerad randomiserad studie för att se om akupunktur hjälper eller ej.

Man kan ju fråga sig varför hon sex år efter att blivit antagen till forskarutbildning inte genomför denna forskning utan i stället enbart driver en luckrativ verksamhet som företagare.

Enligt uppgifter i massmedia har hon för flera år sedan behandlat mer än 1000 barn utan att utföra dessa behandlingar så att de uppfyller kraven på att vara randomiserde och kontrollerade som del i sin forskning.

Med tanke på att hon som utför dessa behandlingar inte fullföljer den forskning som är grunden till att hon blev antagen till forskarutbildning plus de mycket stränga kostråden ligger det nära till hands att spekulera i om hon inte ens själv tror på akupunkturbehandlingen.

För sin magisterexamen planerade hon att göra en studie på 20+20 barn men hon avbröt den med förklaringen att hon inte ville undanhålla kontrollgruppsbarnen behandlingen som hon ansåg gav så fantastiskt goda resultat. I massmedia har hon uttalat att hon vill genomföra en studie  om akupunktur mot spädbarnskolik för satt få akupunkturbehandlingen vedertagen som vetenskap så att alla kolikbarn ska kunna få den och slippa sina besvär. Varför genomför hon då inte denna studie? Hon har haft chansen i sex år utan att ha ett ens börjat genomföra studien.

Själv är jag skeptisk till akupunktur men jag skulle gladeligen ändra mig den dag någon har genomfört en studie på vedertaget sätt och där påvisat att akupunktur med hög evidens ger lindring för kolikbarnen.

Det står vem som helst fritt att genomföra den studie som personen i Stenungsund aldrig verkar komma till skott med och då förstås i kontrollerad och randomiserad form.

Legitimerad sjukvårdspersonal får enbart ge behandlingar som är vetenskap och beprövad erfarenhet allt annat är olagligt. Vad jag inte vet är om det är lagligt för föräldrar att tillåta att deras barn behandlas i strid med lagen.

magma
0

#2: Nja, visst finns det vägar att gå om man har stora problem med spädbarnskolik, även om det inte är så kul att ge bebisar mediciner. Båda mina barn blev mycket hjälpta av en receptbelagd medicin som heter Dicykloverinhydroklorid, som saktar ned tarmverksamheten- eftersom denna oftast arbetar på högtryck när bebisar får kolik, och då bildar gaser i tarmen. Det är iallafall teorin. Mina barn (och hela familjen) var iallafall glada att de inte behövde skrika i skräck och panik av smärta tills fyra på natten, innan de somnade ett par timmar av ren utmattning. För att sedan vakna igen redan klockan sex, sju.

Om jag hade vetat då vart man kunde vända sig för att prova akupunktur mot koliken, då hade jag absolut gjort det! Och valt den receptbelagda medicinen som andrahandsval, om inte akupunkturen hade hjälpt.

[Anunnaki]
0

Jag vet att den medicin som #3 nämner finns men det finns risk för farliga biverkningar med den så den används inte så ofta.

Det är i dagsläget olagligt att ge akupunktur mot spädbarnskolik. Men finns det någon som håller med mig om att den person ändå gör det i stället borde fullfölja sina forskarstudier och göra en randomiserad kontrollerad studie för att börja få svart på vitt om akupunktur verkligen hjälper?

Kan det vara så illa att den som utför dessa behandlingar inte ens tror på det själv och därför inte vill utsätta sig för risken att få ett negativt resultat i en seriös studie?

magma
0

De farliga biverkningarna uppstod mer förr i tiden, då läkarna ansågatt den inte kunde överdoseras- den användes då ungefär som Minifom används i dagsläget. Idag så är doseringarna mycket bättre och hårdare reglerade, och biverkningar är väldigt sällsynta.

Susanne
0

Jag sökte i Fass på Dicykloverinhydroklorid och den finns tydligen inte längre.
De sjuksköterskor jag pratat med säger att det finns ett preparat men att det kan ge allvarliga biverkningar såsom kramper och andningssvårigheter. Om det är ovanstående preparat eller ett annat vet inte jag.
Viggo har kolik och jag letar nu desperat efter någon som utför akupunktur på spädbarn i eller i närheten av Uppsala.
För mig (har själv provat akupunktur) känns det bättre att låta honom få akupunktur än att ge honom ett preparat med otrevliga biverkningar.
Mailade idag till Socialstyrelsen med en förfrågan om var jag hittar information på deras hemsida om spädbarnsakupunktur och får ajg bara ett svar så delar jag med mig här.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Susanne
0

Det ringde en kvinna från Socialstyrelsen och berättade att det inte finns några uppgifter om spädbarnsakupunktur på deras hemsida men att hon skulle vidarebefodra mitt mail till en annan kvinna som var väl insatt i ämnet, dock är hon på semester och återkommer nästa vecka.

Susanne Glad

Susanne Glad

magma
0

Läkaren som skrev ut det var en erfaren barnläkare som arbetat med barn under hela sitt yrkseliv, han är nu pensionerad- tyvärr, för han var en suverän människokännare och läkare på många sätt. Jag litar på att han visste vad han talade om. Det är ca 4 år sedan vi använde det, så kanske det har kommit ut ett likadant under annat namn, vet ej.  För oss var det räddningen, några dagar efter att vår son började med det så fick vi det första leendet han gett oss på tre veckor! Stackars lillplutt:(

Hoppas du hittar en akupunktör och att det hjälper er, du får avlägga rapport här sedan! Jag hade provat om det fanns att tillgå när vi behövde hjälp.

Susanne
0

Det är lite klurigt det där med akupunkturen. Ingen vill ju göra reklam för sig då det med största sannolikhet resulterar i bland annat ramaskrin och uthängning i media.
Jag kollade helt enkelt upp akupunktörer i Uppsala på Eniro och ringde första bästa. Presenterade mig och frågade rakt på sak -Utför ni akupunktur på spädbarn?
Till svar fick jag en motfråga -Och du vet om att det inte är vetenskapligt bevisat att akupunktur hjälper?
-Ja, det vet jag, rent vetenskapligt fungerar akupunktur inte alls på någon men min 6 veckor gamla son har kolik.
Fick en tid imorgon, torsdag, kl 15 då hon ska kika på honom och ge mig lite tips och råd ..??
Kanske att hon vet några beröringspunkter som jag kan använda mig av hemma (det vore kul i så fall).

Susanne Glad

Susanne Glad

magma
0

Lycka till, hoppas att han/ni blir hjälpta!

Susanne
0

Nyss hemkommen och gråter nästan av glädje.
Kom till akupunktören med en trött liten kille som inte kunde komma till ro utan bara bökade och stökade.
Han var spänd i hela kroppen och viftade med knutna nävar.
Försökte få honom att ligga upprätt mot mitt bröst men han bara spjärnade mot och liksom försökte skjuta sig ifrån mig.
Vi pratade en stund och hon visade mig några beröringspunkter som jag kunde massera lätt och sedan fick han ett snabbt stick i varje tumgrepp.
Efter första sticket lutade han sig mot mig och efter det andra somnade han ordentligt. Han vaknade inte ens när jag satte ner och spände fast honom i babyskyddet.
Jag är så imponerad!
Hoppas, hoppas att vi inte behöver bära runt en skrikande Viggo ikväll, dock har jag ställt in mig på att inte bli besviken om så är fallet.
En eller ett par gånger till ska vi dit men sedan ska det vara klart.

Susanne Glad

Susanne Glad

magma
0

Låter underbart! Jag hoppas det blir skillnad för honom ikväll! Jag har läst att det oftast räcker med 1-2 behandlingar, sa hon något om det?

Susanne
0

#12, 2-3 gånger var vad hon sa till mig och är även vad jag läst på andra sajter.

Klockan är nu 19.40 och jag har precis satt mig med en kopp kaffe.
Jag ammade Viggo för ca 2 timmar sedan och han somnade då som en stock istället för att börja knorra vilket i vanliga fall slutat med fruktansvärda skrik fram till 21-22. Han har sina skriktimmar mellan 15-22 och jag vet att det är lindrigt jämfört med många andra små stackare.
Hör honom grymta i sömnen mellan varven men han har inte vaknat och haft ont än.
Lite för tidigt att ropa Hej! men än så länge lutar det uppåt och jag är så glad för hans skull.

Susanne Glad

Susanne Glad

magma
0

*håller tummarna* Skrattande

Susanne
0

# 14, Tack!
Ammade igen runt 21 och nu smaskar han sådär härligt igen när han äter.
Han ligger utslagen i sängen med armar och ben avslappnat utåt och händerna är inte knutna.
Samtidigt som det är helt underbart att se så blir jag förbannad över att det ska hyssjas om alternativa vägar.
Jag ropar inte Hej! riktigt än, det finns en morgondag också men idag fick jag lite egentid och vila.

Susanne Glad

Susanne Glad