Matvägran...vad gör man?
My har nu hunnit bli 1 år och 8 mån (blir i augusti nu) och hon är så dålig på att äta! Spelar ingen roll vad jag erbjuder! Till frukost har jag erbjudit gröt; välling, smörgås, juice ja allt man kan tänka sig men hon tar inget. Har provat att låta henne vara utan mat till nästa måltid…men då äter hon lika dåligt då… så när dagen är slut har jag kanske fått i henne en smörgås och en yoggi. Börjar bli orolig över detta men det är inget som märks på hennes AT. Hon är jättepigg och glad. Dricker bra och mycket. Däremot kan hon få såna utbrott så jag blir orolig. Får hon inte som hon vill slänger hon sig hård i golvet och kan slå huvudet i både här och var och vi försöker hinna med henne men inte alltid vi hinner. sen ligger hon och sparkar fläktar och skriker i ursinne…..ända tills vi kommer…ibland hjälper inte ens det. Många säger det är trots men tycker det är så tighta utbrott…
nån som känner igen sig i detta?

Matar ni henne fortfarande eller äter hon själv?
Vår My, 15 månader, har matvägrat i perioder.
En av anledningarna till matvägran har varit att efter magsjukan i februari så fick hon "torsk" i munnen, långt bak i munhålan och ner i strupen, vilket kliar när hon äter.
Vi upptäckte det ganska sent, det hade säkert gått en månad innan vi fattade vad det var. Hon fick då Mycostatin utskrivet och efter bara en vecka åt hon mycket bättre.
För någon vecka sedan upptäckte vi åter "torsk" men denna gång beror det på att hon stulit lillebrors napp och sugit på. Han är ju bara 5 veckor så att han har "torsk" är ju inget konstigt.
Matvägran går i perioder och jag är ingen expert på området. Det enda jag gjorde när de stora tjejerna var små var att helt enkelt strunta i att de matvägrade. De satt med vid bordet och fick plocka med maten bäst de ville. Jag såg till att inte se hur lite eller mycket de åt. Någonstans har jag läst att barn ända upp i skolåldern klarar sig på "en bulle varannan dag".
Det viktigaste är att inte hetsa upp sig över maten, låt det vara, hon äter när hon behöver.
Naturligtvis ska du kontakta BVC eller en läkare om hennes AT försämras eller om hon förlorar vikt.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Såg det där amerikanska programmet Doctors då de tog upp det här med matvägrande barn.
Den ungen ville inte heller äta och bara skrek och hela familjen ar där och gullade och trugade ocxh sprang och hämtade diverse saker för att få ungen att äta och allt blev bara värre. Han bara skrek mer och blev alltmer hysterisk ju mer familjen sprang där runt honom.
Han den där experten satt med under en middag och åt och familjen fick följa hans råd. De ställde helt enkelt fram en tom tallrik framför ungen och ignorerade honom totalt och satt och njöt och pratade trevligt med varann. Det tog inte många minuter förren ungen fattade att han inte fick någon uppmärksamhet och började då ta mat från föräldrarnas tallrikar + från faten som stod på bordet och visade att han ville ha, han t.o.m tog från grönsaksfaten och grönsaker var något han vägrat prova förut. Enligt experten skulle de ge honom maten han ville ha men inte göra någon större grej av det utan ta det ganska coolt.
min son är precis likadan periodvis och vi har också märkt att det bara blir värre om vi uppmärksammar det. Antagligen har han besvär av sina tänder som nu ploppar upp på löpande band, och det kanske gör direkt ont att äta vissa dagar - vad vet vi? Vi serverar mat och så får han klabba själv och äta med händerna. Ibland äter han väldigt lite och då får man ha lite extra mellis sen, frukt och keso går rätt bra i honom.
Men det är ju jättesvårt att inte låta sig stressas av att ungen inte äter, det sitter ju så djupt i en sen den första bebistiden att man vill mata honom. Och det är ju också en väldigt vanlig fråga från andra hela tiden när man har barn: hur äter han? Det blir lätt lite laddat eller hur?

Tusen tack för era svar. JAg har börjat ignorera henne när hon är sådan. Äter hon inte när maten serveras får hon vara utan till nästa mål. Hon dricker jättebra å det har jag hört är det viktigaste. Hennes AT kan man inte klaga över. Hon är full av energi och trots. :-)