föräldrar dagar!
jagser nu att jag har fått alla föräldrar dagar på våran son. även fasst vi har delad vårdnad och han har inte övelåte dessa till mig.
fler som råkat ut för detta?
eller kan det vara för att jag hade ensam vårdnad första ca 2 veckorna?

Vi har inte fått några papper om sonen än. Han är en månad nu så det borde ju komma snart…
Jag tar av dotterns dagar nu men de är snart slut tror jag, e-legitimationen har lagt av så jag kan inte kolla o sköta det via webben längre…morr…
De kanske var snabba i ditt fall o skickade ut innan ni skrivit under faderskapet men det borde ju ändras till nästa gång då.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#1 att skriva på vårdnads papper får du oftast ringa och beställa tid om själv. och vad menar du till nästa gång? pojken är ju 14 månader nu

Hehe! Jag fick för mig att han var ny! Då borde de ju ha hunnit rätta till det när de fått besked om att ni har delad vårdnad.Du får höra av dig till dem.
Här får man kallelse till att skriva på faderskapstestet men det är ju semestertider så det beror säkert på det.

#3 måste ni göra testet till och med? jo men vi har ju hjälp från socialen så det spelar ju ingen roll vem av oss som tar ut dagarna iaf. tyckte bara det var annorlunda

#4 Nä bara in till familjerätten o skriva under papper.
Ja det var skumt för det ska ju vara uppdelat 50/50 och ska det överlåtas så ska det ju ske skriftligt men det måste ju blitt nått fel i ert fall.

#5 jo det måte ju ha blivigt det. men det spelar ju inte så stor roll vem av oss som tar ut dagarna iaf eftersom vi iaf måste ta ut precis alla.

Nä iof
Men har man inte rätt till nåm jämnställdhetspeng eller nått nu med? Fast det kanske inte heller spelar nån roll i ert fall? Jag vet inte hur den funkar har inte läst nått om den.

#7 ingen aning alls. tycker allt det där är så struligt. detta pappers sverige =P men 79 dagar var att vara hemma sedan ska man ut på jobb marknaden =(
på min sida på f kassan ser det ut som att jag har alla dagarna men så är deet inte utan ansöker jag om mer än mina får jag dem inte, kan det vara så du har det kanske?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#9 nej jag kan plocka ut varenda dag själv
Citerat från försäkringskassan
"Antal dagar att begära ersättning för
Föräldrarna har tillsammans rätt till 480 föräldrapenningdagar, alltså 240 dagar var (gäller barn födda efter 1 januari 2002). Föräldrarna kan avstå dagar till varandra, förutom 60 dagar som alltid är reserverade för respektive förälder. Är du ensam vårdnadshavare har du själv rätt till alla dagarna.
Här nedan ser du hur många dagar som totalt finns kvar för barnet. Om du har tvillingar så ser du hur många dagar som totalt finns kvar för för bägge barnen. Vi reserverar oss för eventuella begäran om ersättning som ännu inte har behandlats eller utbetalats."
Och på min sida så står det endast utsatt totalt antal dagar kvar, inget om vilka som är mina eller vilka som är mammans, utan totalt antal dagar kvar samt antal dagar som är uttagna till mig resp till henne.
Att vårdnaden varit endast din och sedan ändrats gör nog helt enkelt så att du har rätt till alla dagar men kan överlåta det du vill till pappan, dock kan det hända att hans fasta 60 dagar utgår som dina då han inte hade delad vårdnad med dig i början.
Hoppas detta ger mer klarhet i det hela
Att alla dagar är dina hindrar dig troligtvis inte att överlåta en del till pappan.
// Paltfan

#11 jo det är ju precis detta jag sagt här i tråden=) men som sagt spelar det ju ingen roll för oss vem som tar ut dom det är ju iaf pengar som hamnar i samma plånbok. men det var lite komiskt bara och jg tänkte om flera råkat ut för detta