matvägrar
min dotter på nästan 1 år matvägrar. hon sk bara ha yougurt i flaska och mat spottar hon ut.
hon har dock blivit sjuk och har haft feber och hosta har hon kvar.
hur kan man göra för att få henne att äta? min man vill att hon ska svälta tills hon äter.. hon har inte ätit något sedan frukosten vid 9 imorse, och det var yougurt..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
hon är för liten att sätta hårt mot hårt, ge henne det hon vill ha så att hon får i sig lite näring. Och se framförallt till att hon får i sig vätska.
jag tror hon kommer äta igen när hon börjar känna sig frisk igen.

vatten ratar hon också… men hon är pigg och kry och får det hon vill ha. ibland ratar hon yougurten också.
hon åt nästan en hel burk fruktpuré och lite yougurt till middag och sedan lite till yogurt när hon skulle sova..
håller med Anna. . .ge efter och ge henne det hon vill ha så hon inte får vätskebrist. . vår lilla var också sjuk nyss och ville inte dricka
. Semper ( tror jag) har gjort någon typ " f estis" från 1 år. DOM dricker hon i alla lägen. . så om du har ööjlighet så prova dom, samt deras smoothie :)
Man måste hålla isär några olika saker när mantalar om att barn matvägrar.
1. Går barnet upp i vikt enligt viktkurvorna eller skär barnet kurvor och växer barnet på längden enligt kurvorna? Om barnet går upp enligt sin kurva är det inte någon matvägran. Då får barnet i sig det som behövs iaf vad gäller kaloriintag.
2. Om ett barn tillfälligt verkligen vägrar att äta mer än ytterst lite och tillfälligt står still i viktutveckling på grund av tillfällig sjukdom finns heller inget att oroa sig för bara det är tillfälligt.
3. Om ett barn är tillfälligt sjukt är det bästa att låta barnet äta det vill.
4. Ett barn kan skära viktkurvor för att hitta sin kurva, speciellt barn som ammats.
5. Även mycket smala barn som verkligen äter lite och även ligger lågt på längdtillväxt kan vara helt friska. Utvecklas barnet motoriskt, språkmässigt mm normalt är allt förmodligen ok men man kan bli ett fredlöst villebråd från BVC:s sida. Vet av egen erfarenhet! Det aktuella barnet låg mycket lågt i längd tills vederbörande var 18-20 år men då blev kläderna för korta nästan varje månad och blev till slut 185 lång. Vilken tur att jag lyckades av styra behandling med tillväxthormoner när han var cirka 12 år.
6. Problemet om man har en riktig matvägrare är att veta hur mycket is magen man ska ha. Finns problem med matvägran hos riktigt småbarn är det lätt att göra det värre genom att sätta förmycket fokus på det. Förbjud mor- och farföräldrar plus mostrar, fastrar, grannar mm att fråga om Kalle ätit ordentligt idag.
7. Ligger ett barn lågt i viktutveckling känner det inte hungerkänslor för blodsockerhalten går snabbt ner och ju lägre den blir desto mindre hunger känner barnet så det gäller att se till att barnet plockar i sig något så ofta det går men utan dramatik. Skär en smörgås i småbitar och lägg dem t ex på taket till leksaksbilen.
Men det viktigaste av allt: Vi är alla olika!
Det kan ju faktiskt vara så att hon har ont i halsen, så där som man själv kan känna; en stor klump och som gör ont när man sväljer.
Så som många ovan säger: ge henne det hon vill ha till hon kryat på sig.
Det är nog inget att ora sig för. Tids nog äter hon när hon blir riktigt hungrig.
Det har varit perioder med bägge mina barn då man undrat vad de lever av! Men så läng de är pigga så är det ingen fara. De har sina svackor med ätandet.

#5 har också funderat på halsont.
hon äter fortfarande inget annat än sånt som går att svälja direkt, som yougurt, gröt och fruktpuré. hon är pigg som vanligt, och tråkigt nog så lär hon inte vilja äta sin första födelsedagstårta som jag ska ställa mig och baka imorgon till hennes kalas 
#6 Min lilla dotter brukar ofta få halsont i samband med förkylning och äter väldigt dåligt då.
Gröt, yoghurt och glass är ungefär vad hon brukar äta ett par dagar då, sen är allt som vanligt igen
.
Min son är precis likadan när han blir sjuk och ibland märker man att han nog har lite ont i halsen. Man vet ju själv vad som är "skönt" när man har ont i halsen.
Låt tösabiten hållas, huvudsaken är att hon får i sig vätska i någon form. Ge henne lite kall glass till födelsedagen, det går nog ner! Och sen kommer hon att ta igen vad hon har missat i form av varm vanlig mat.
#4 tack för ditt inlägg, det låter som att du har erfarenhet av detta! jag har en ettåring som inte alls äter som "alla andra" han plockar i sig lite då och då ngt litet, ibland äter han varm mat, ibland inte alls, ibland lite välling, ofta banan.. han ammas på morgon och kväll ännu. jag är orolig för att han inte äter bra och blir än mer orolig av alla extra kontroller hos doktor och bvc och nu vill de skicka oss till dietist, men jag fattar inte vad en dietist ska göra åt att han inte vill öppna munnen när man kommer med mat??
men nu sen jag struntade i bvc råd att sluta amma och låter honom dricka sålänge han vill de gånger han får så har han blivit liiite hungrigare och börjat gå upp några hundra gram iallafall..
har du några bra råd på hur man får honom att peta i sig lite mer mat? eller någon annan kanske har?
(förlåt för trådkapningen #0)
Hmm… jag tror faktiskt att hon ska behöva "förtjäna maten"
Aktivera henne mycket och se till att hon har mycket sällskap inte bara "gosse-djuret".
Hon kan vara uttråkad, och det leder ofta till : sluta äta m.m..
Hoppas det hjälper!
Gör det inte det så kan du kontakta mig på mejl!