Hemsk mamma jag är, tvingar på ungen blöja...
Vi har bokat en resa utomlands och jag har sagt att det bara är på ett villkor, att storasyrran (12 år och torr en natt i veckan kanske) sover med nattblöja. Hon brukar få ha det när vi är på semester eller sover borta och tidigare har hon inte protesterat så mycket, men nu blev hon vansinnig. Men jag stod på mig. Var det fel av mig?
Svårt för mig att svara på! Det är väl rätt känsligt! Jag skulle aldrig vilja sätta på mig en blöja om jag var 12 år. Men jag har aldrig varit sängvätare heller.
En svår frågeställning! Vad skulle alternativet varit? Plastade lakan?
Min lillasyrra var "sängvätare" i yngre tonåren och hon hade en typ av elektronisk matta som las under lakanet som avgav en signal eller dyligt vid fukt. Minns inte hur det funkade riktigt då det var drygt 10 år sedan. Kan ha varit en "avvänjningsgrej" också.
Men kan inte det vara ett alternativ?
Sen att tvinga henne ha nattblöjja tycker jag inte var elakt, bättre det än att måsta bya lakan på hotellet, det är väl bara familjen som är varse om blöjjan? Men känslig grej för flickan, det är det garanterat.
// Paltfan
#2, tror det var en sån som henrik schyffert nämnde i sins tand up i lördags. . han hade en sån. Den gav tydligen stötar så fort det blev blött. . men, som han sa, han var torr på 2 veckor..
Draglakan funkar inte bra och blir extremt otympligt och jobbigt att hålla på med på en utlandssemester, vart ska man tvätta? Kissmatta har hon prövat tidigare och den hjälpte inte alls.
Nej det måste nog bli blöja i alla fall, som sagt var, hon brukar ju få ha det ibland. Får hoppas att semestern uppväger pinsamhetsfaktorn…
#0 Nä du har tyvärr inget annat fungerande alternativ tyvärr. Och du kan ju säga som så att det ju bara är ni som kan se det, hon behöver ju inte ha det när hon är vaken som tur är.
Men nog förstår jag att det är känsligt, kul är det ju inte att ha blöja när man är så stor men är man sängvätare så är man.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Har ni varit i kontakt med en läkare? Om inte så bör ni nog göra det och om ni har så kanske h*n har något förslag på hjälpmedel åt henne.
Själv anser jag att det kränker barnet/tonåringen att tvinga på en blöja. Hon säger ju själv att hon inte vill ha! Nej, jag tycker i så fall att man måste tillsammans med flickan hitta andra lösningar även om det kan bli lite bökigare.

hur länge ska ni vara borta? en vecka? Är ni inte borta längre kanske du kan ta med några lakan och lite tvättmedel. Jag förstår henne att hon blev vansinnig. Jag har själv varit sängvätare ända upp till femte klass, och usch vad jag kommer ihåg hur hemskt jag tyckte det var.
Hoppas ni hittar en lösning och får en skön semester :)

Plastad frotte lakan som man kan köpa på metervara kan ju vara ett alternativ också..köp ett par stycken så kan ni ju tvätta upp dom när dom har blivit kissiga..
Kram Eva

ja de är bara att tvätta av och hänga i dushen eller på balkongen att torka, jag hade aldig kränkt en på 12!!! att sätta på sig blöja. Måste kunna komma fram till en bättre lösning, har ni provat allt som ex, ej dricka efter kl 8 på kvällen,eller kissa med henne innan läggdags? och hur mycket kissar hon på natten/ dagen? normalt eller mycket och ofta eller???
Jag håller med dom 4 senaste inläggen.
12 år är en ganska känslig ålder, och jag förstår at hon blir vansinig, måste sätta dig in i hennes situation!

Jag håller inte med de som säger att du kränker flickan och att hon inte ska behöva ha blöja.
jag anser att om hon inte vil ha blöja, så kan hon själv tvätta lakanen varje gång det händer. Eller vad ni nu skulle kunna tänka er att ha för "hjälpmedel". Hon är ju såpass stor att man ska kunna "gå halva vägen var" anser jag.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Jag har inga barn själv men jag kan tänka mig in i hur det känns att vara 12 år och sängvätare. Det är inget som flickan väljer själv därför tycker inte jag att hon bör straffas. Jag skulle tro att hon lider tilllräckligt som det är av att vara annorlunda än dom andra i sin ålder. Att tvinga på henne blöja vid 12 års ålder är kränkande i mina ögon, nu är jag iof inte mamma men om jag vore det skulle jag heldre tvätta lakan varje dag än utsätta min dotter för den kränkningen. Bor ni på hotell så bör väl lakanen bytas varje dag av personalen.
#11 Att tvinga flickan att tvätta sina egna lakan tror jag kanvara riktigt illa. Det blir verkligen att hon ska bli straffad för att hon är sängvätare, vilket inte är något som hon kan rå för själv. Det ger bara budskapet att det inte är acceptabelt och att mamma och pappa inte längre orkar med henne.
Jag förstår att det är en jobbig situation för hela familjen och att det innebär mycket extra jobb, men för flickans skull så skulle jag tro att det bästa är att inte göra så stor affär av det. tvätta lakanen utan att klaga, hon skäms nog iaf varje gång hon vaknar och inser att hon kissat i sängen.
Bra talat Ylva_87!
Jag håller med i allt!

vettiga åsikter ylva_87

11# är du allvarlig ska hon bestraffas för att hon har ett problem. Tror nog knappast det blir bättre snarare sämre.
Jag hoppas att dina barn aldrig får det bekymmret.
Har en flicka på 7 som har probelm med att hålla sitt bajs ska jag tvinga henne att tvätta sina trosor själv eller honkanske ska gå med bajsiga trosor efter som hon bajsar i byxorna.
Jag hoppas verkligen du inte menade allvar med det du skrev
TS du kränker ditt barn om du tvingar henne att ha blöja på sig det kan skapa många problem som inte är lätta att få bort.
Inte ens vi som har en flicka på 7 får ta på henne en blöja då det är kränkande
Skulle hon kunna tänka sig att använda TENA?
Det är ju ingen riktig blöja i den bemärkelsen men kanske kan underlätta eftersom OM olyckan är framme så blir ni ersättningsskyldiga om sängen förstörs vilket inte är gratis.
Jag förstår hur du menar # 11 och kan till viss del hålla med.
Hade det varit min dotter som var grintjurig, helt omedgörlig och inte ens tänkte försöka kompromissa så fick hon inte följa med.
NEJ, man ska inte straffas för att man är sängvätare men är man 12 år så ska man kunna kompromissa och att i det här fallet tvinga mamma att tvätta varje dag på utlandssemestern är lika illa som om hon blev tvingad att tvätta själv. Det är ju inte bara lakanen som ska tvättas utan även pyjamas, påslakan och täcket.
Finns det tillgång till tvättmaskin på hotellet som man får använda?
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

men är det nån som gått till läkare med flickan..det finns ju faktiskt möjligheter att få bukt med problemet…
Så jobbigt att 12-åringen inte är torr. Vad har hon själv för förslag, om hon nu inte vill ha på sig en nattblöja?

Annser nog att de måste gå till läkare… om de nu inte är ett troll eftersom hon inte svarat på 3 dar eller nått…..
#4:"Draglakan funkar inte bra och blir extremt otympligt och jobbigt att hålla på med på en utlandssemester, vart ska man tvätta?"
Extremt otympligt? Tvätta? Draglakan är engångsartiklar i aopppaer och plast som du slänger när de blivit blöta, och de är både lätta och enkla att vika ihop så de tar liten plats. Med andra ord ett hundra gånger bättre alternativ, än att utsätta flickan för att tvingas välja mellan att bära en blöja eller inte få åka på semester! Så ja, jag tycker nog svaret är "ja" när du undrar om du gjorde fel.
Har hon träffat en läkare?
Har hon fått hormoner?
Det finns även byxor som ser ut ungefär som boxerkalsonger/trosor som är plastade, och som finns som hjälpmedel till barn som är sängvätare- just för att de ska slippa ha blöja när de helt uppenbarligen är för stora för det.
Du skriver i en annan tråd att du själv är sängvätare och alltid varit det. Det låter ganska ovanligt, och eftersom din dotter är sängvätare vid 12 års ålder så tar jag för givet att ni träffat läkare och fått veta orsaken till din egen, men också hennes, sängvätning?
Jag har engångs skydd till sängen som jag har i mitt ena barns säng. Ibland händer det ju olyckor även om de är stora och ett tag hände det väldigt ofta, men nu har vi löst det hela på det här sättet.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Hej!
Nej jag är absolut inget troll men det har inte funnits så mycket för mig att svara på. Ja jag är själv gammal sängvätare och för min del fanns inte så mycket att välja på, om mamma sade det så var det blöja som gällde. Jag vill gärna vara schysstare, men i vissa lägen är det faktiskt så att blöja är bäst för alla. (Tror jag i alla fall..)

men har utredning gjorts?!?!?!

precis, har ni varit hos läkare??!!
#22: Du tror det är bäst för alla med blöjor, men det håller uppenbarligen inte din snart tonåriga dotter med om. Och om du nu redan tror dig ha fattat rätt beslut, så undrar jag varför du ens startade denna tråd?
Du skriver även att "Nej jag är absolut inget troll men det har inte funnits så mycket för mig att svara på."
Har du inte läst de frågor som har ställts i flera av inläggen?
Ja vi har varit hos läkare, hon har fått pröva larm-matta och hormon-nässpray, men det har inte hjälpt.
Jag startade tråden för jag kände mig lite taskig, ville nog ha lite stöttning, men det fick jag inte så mycket. Men det är okej, jag får skylla mig själv.
Tycker du inte att du fick stöttning? De första inläggen var ju positiva och stöttade dig i beslutet, men man kan kanske inte räkna med enbart bifall om man tar upp det du skrev om? Då bör man antagligen räkna med att det finns ganska vitt spridda åsikter.
Jag sympatiserar verkligen med både dig och din dotter! Eftersom det är en jobbig situation som det verkar vara svårt att hitta en lösning ut ur.
Men jag stöttar däremot inte ditt beslut, eftersom jag inte håller med om att engångsdraglakan är otympliga att ha i packningen, och behöver vare sig tvättas eller torkas utan bara är att slänga. Din dotter borde åtminstone kunnat fått välja mellan att ha blöja eller att ta hand om sina draglakan själv på morgonen och slänga dem?
Vad synd att det inte har hjälpt med larmmatta eller hormonspray, har läkarna ingen teori om vad det kan bero på? Kan det handla om någons lags inkontinens? Det borde isådanafall vara möjligt att operera.

Varför är det pinsamt om hon bara bär den under natten? Då är det ju ingen annan än hon själv och de övriga i familjen som vet om det, men visst kan jag förstå att det känns genant att ha blöja då man är så pass gammal, men har hon inte protesterat tidiagre så tycker jag det är konstigt att hon gör det nu. Kanske du/ni borde ta reda på om det är något annat som ligger bakom?

#28 Är det inte det en stor hemlighet att kräva att en 12årig flicka ska hålla för sig själv? Tjejer i den åldern pratar mycket med sina kompisar, jag personligen tycker inte det är schyst att hon ska tvingas till något så kränkande och som hon sedan inte kan bearbeta genom att prata med sina kompisar. om hon berättar för kompisar så är risken stor att det kommer förekomma mobbing i fortsättningen. Även om hon bara berättar för en kompis så brukar sådanda hemlighete ha en tendens att sprida sig vidare.

#29 Jag tror du misfårstår, jag menar givetvis inte att hon ska hålla det för sig själv om hon inte vill, men tycker det är konstigt att hon protesterar nu om hon aldrig gjort det tidigare.
Det är aldrig schyst att tvinga någon till något, oavsett ålder. Väljer filckan att berätta för sina vänner, vilket jag inte tror att hon gör, då hon tycker det är genant, så är det bra om hon kan bearbeta sina känslor, som du skriver. Tragiskt vore ju om det skulle förkomma någon form av mobbning, men är man 12 år gammal så tror jag faktiskt man har förstånd att kunna tänka längre än näsan är lång. alltså att inte berätta. Hur som helst, det känns som att vi håller på att glida ifrån ämnet nu.. jag tycker i alla fall att flickan och de övriga i familjen borde kunna komma fram till ett gemensamt beslut, där alla kan känna sig nöjda.
Som jag nämde i mitt tidigare inlägg så är det också möjligt att det ligger något annat bakom. Draglakan kan jag varmt rekoendera då de är både enkla att ha med och väldigt diskreta.

#30 det jag reagerade på var att du skrev att det bara är hon och familjen som vet om det. Visst kan man absolut hoppas att flickan har kompisar som klarar av att hålla tyst tyvärr vet man inte det föres efteråt om hon väljer att berätta.
Precis som du skriver så tänker hon säkert själv så långt att hon är rädd för mobbnig, just av den anledningen tycker jag inte heller det är schyst att sätta henne i en sådan situation att tvinga henne att gå med på något som hon sedan dessoutom inte kan berätta för någon. Många berarbetar saker genom att prata och i den åldern är det vanligt att man pratar med sina kompisar.

#31 Jag håller verkligen med dig om att det är oschysst att tvinga någon till något de själva inte vill, så det bästa vore ju helt enkelt om alla inblandade parter kunde diskutera igenom saken och komma fram till ett gemensamt beslut som känns bra både för flickan och föräldern/föräldrarna.
Hon är ju 12, så jo, det bör gå diskutera saken med henne. Bra tips Bunn
// Paltfan

Tack för det Paltn! :)
Jo, det borde vara det bästa, att kunna komma fram till ett samförstånd.
Att hon protesterar nu, kan ju ha samband med att hon kommit fram till en punkt där hon till sist känner sig för stor för blöjor. Det är mycket som händer i brytningen mellan barndomen och livet som tonåring, hon kanske har börjat intressera sig för pojkar och börjat upptäcka att hennes egen kropp förändras? Då kan det naturligtvis vara väldigt svårt att backa till barnstadiet och använda blöjor.
Hm.. Ingen mamma lr pappa är perfekt. Alla uppfostrar sina barn efter egna tankar och på sitt eget sätt.
Det finns inga handböcker på bästa mamma eller pappa i välden.
Så följ ditt eget tycke - ska hon ha blöja då har hon det. Ingen annan kan komma med några tankar lr råd för alla handlar ju så olika & det som funkar på den ena behöver inte ha positiv effekt på nästa.
Nej, ingen är ju perfekt.
Men vad gäller råd, så är det ju just det man kan, komma med tankar och råd alltså. Ingen kan gå sin egen väg genom livet utan att någon gång lyssna på andra! Sedan är det upp till den som läser/lyssnar/ber om råd att göra valet om de vill ta till sig dem eller ej.
För då kan man ju vända på det, när du skriver "Så följ ditt eget tycke - ska hon ha blöja då har hon det." När ska dottern börja följa sitt eget tycke? När hon är 12, 16 eller 25 år? Ju äldre barnen blir, desto mer självbestämmande behöver och kräver de ju?
Har ni testat Minirin tabletter?
Det finns ju plastade drag som beskrivs ovan som man bara kastar.. Hur enkelt som helst! Väger inget och tar ingen plats, bara att vika ihop och kasta.
sen kissa sent samt kanske tom väcka en gång på natten så hon får gå upp och kissa..
Jag har ett förslag. Om det gäller en kortare semester så kan du prata med henne om att hon kan ha blöjan och berätta att det kanske blir dyrt om ni måste betala osv. Och säg att det kanske är roligare att spendera pengarna på allt roligt under semester. Sen när ni kommer hem så får hon sluta med blöjan men att hon bara har den under semestern. Förstår du vad jag menar. Inget tvång men att ni kan prata lugn och ro om det. Hon kanske vill köpa lite saker och sånt under er semester och ha det som en morot under denna korta tid. Sen löser ni det hemma sen. Kramar till dig

Jag vet inte riktigt hur det funkar för sängvätare men kan man inte göra så att man väcker henne 1-2 ggr under natten (väckarklocka eller att ni väcker henne) och ser till att hon går på toaletten?
Jag har själv en hyperaktiv blåsa (och ingen läkare vet varför
trots prover) så jag går vanligtvis upp på toaletten 2-3ggr per natt och det får jag helt enkelt ta och leva med eftersom att det alltid har varit så.
Skulle du själv tycka att det okej att få ha blöja "under hot"?
Ja om jag skulle behöva det så skulle jag tycka att det var okej…
Och du tror inte att den inställningen kan ha något att göra med att du försvarar det beslut du tog, och den åsikt du redan har?
Ja nu har vi i alla fall varit iväg till Egypten och det funkade till slut bra med blöjorna. Det var ju ingen som såg och dessutom blev lillsyrran magsjuk så hon fick låna blöjor att ha på sig. Då var det visst inte så farligt längre. *S* Skönt. Nu hoppas jag hon torrar till sig till nästa år så vi slipper diskussionen.