Några råd???
Hej
Har en 17-årig son som för ca. ett år sedan förälskade sig i en tjej på ett forum på internet.Flickan är bosatt i USA och i somras ville min son åka dit men fick inte min tillåtelse.Istället kom flickan som är ett år yngre hit och stannade en månad.Kom även hit på jullovet och då startade allt.Hon hade med sig ett hundhalsband till min son som han skulle gå med runt halsen,de gick och köpte handklovar i leksaksaffären och våra hundkoppel började försvinna.Kontaktade flickans mamma ang.detta och pratade även med min son.Han påstod att allt var hans ide'.Har nu snokat lite och kommit fram till att det är flickans önskemål även om min son fortfarande förnekar.Det kom fram hemska saker om flickan hon har väldigt hemska fantasier i huvudet ,stort kontrollbehov,och vill få min son att prova infantilism också.Har pratat med BRIS.flera hjälplinjer och BUP och det enda svar jag får är att jag måste stoppa detta förhållande för flickan är sjuk.Har försökt prata med min son flera gånger men det slutar med hårda ord.Han är en så duktig och fin pojke men en ensamvarg och har aldrig tidigare haft en flicka.Flickan manipulerar och kontrollerar min son totalt och jag mår jättedåligt av oro.
Någon som har något råd,Hur ska jag få min son ifrån denna flickan?
Tacksam för alla tips
Du måste väl kunna bestämma huruvida hon får komma och hälsa på eller inte? Ta med sonen till BUP och låt dem prata med honom. Och hennes föräldrar, säg åt de att du inte vill att de ska vara tillsammans och beskriv det du sett.
Jag skulle förbjuda honom att träffa henne, iaf i ditt hus och sålänge han bor hemma! Det är dina regler som gäller, och du vet det bästa för din son.
Hon har tydligen manipulerat honom ordentligt så du får vara bestämd.
Men som tur är bor flickan i usa, så hon ska väl hem och förhoppningsvis kommer hon inte tillbaka… Det är ju en bit ändå?
Usch… Hemskt… Det där är bara sjukt. Hundhalsband..
Tack för era svar ,skönt att människor förstår.Har redan gjort klart för min son att hon aldrig mer är välkommen hit,men om 10 månader fyller han 18 och då kan ju han åka dit om han vill.Detta vill jag ju förhindra men hur ska jag få slut på deras förhållande innan dess?
De pratar på internet dagligen och har funderat på att säga upp abonnemanget men då tar jag bort allt från honom.
Han använder ju det till så mycket annat.Självstudier,samla information om allt mellan himmel och jord.Han är ju väldigt allmänbildad.
Det hemska är att han har ett väldigt gott hjärta och jag tror att flickan utnyttjar detta.
BUp ville inte ens träffa honom när jag ringde dem,de sade bara att flickan verkligen behövde hjälp eftersom hon verkade störd och att förhållandet borde stoppas.Men inga råd om hur.Inte så lätt att bara stoppa med tanke på hur känslosam min son är.
Han är så otroligt fin också men tror att han inte är det,har t.o.m sagt att han är rädd att han inte kan få någon annan flicka om han gör slut.
Skulle kunna skriva på i evigheter.Detta är det enda jag tänker på dag som natt.Tack än en gång
Om det är via datorn de håller kontakten så är det där du måste begränsa. Har han datorn i sitt rum så kan den istället få stå i vardagsrummet. Kanske även ha begränsade tider för användning? Vill han så kan han säkert sitta vid en dator i skolan, men poängen är att du markerar vad du som är OK eller inte. Du kan också prata med skolkuratorn på hans skola och fråga vad denne tycker att du ska göra. Jag vet att BUP inte alltid består av personer man vill hänga i julgranen…

kan du beskriva "hämska fantasier"?
Jag förstår att BUP inte vill ta emot honom, för man är faktiskt inte onormal för att man gillar handklovar och hundhalsband.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Glömde skriva att jag skulle säga upp internetabbonemnaget. om du inte vill att de ska ha kontakt så är det ett smidigt sätt att begränsa den. Även fast det lär gå ut över annat också.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Ja säg upp abonemanget. fakta till studier med mera kan han fixa på skolans datorer. Visa vart skåte ska stå och om några månader kan du kanske skaffa internet igen. säg det att om han inte slutar prata med henne ryker hans internet. visst han kanske blir sur men han kommer förstå då han blir äldre. Men samtidigt så har ju Telefonkontakt rätt man är inte störd bara för att man tycker om annorlunda saker.
Inne på dator kan de med största sannolikhet berätta hur du går tillväga för att spärra vissa sidor på internet.
_Nedan är skrivet utefter egna erfarenheter utan att skuldbelägga, sett ur ett större perspektiv. INGET nedan är i negativ bemärkelse eller anklagande på något sätt.
camsip, det är dags att ta av "mammaglasögonen" och se samt acceptera den man din son försöker hitta vägen till att bli. Om några år kanske han ser tillbaka på detta och tänker att - jaha, det var inget för mig men jag är en eller ett par erfarenheter rikare.
_
Som du beskriver honom så låter det som att han har manipulerat dig, lindat dig kring inte bara sitt ena utan båda lillfingrarna.
Jag har sprungit på både en och fem sådana killar. Hos mamma har man fårakläder på men så fort hon vänder ryggen till tittar vargen fram och eftersom han är en sådan omtänksam, fin och känslosam kille kommer du aldrig att se vargen, av den enkla anledningen att du har skygglappar på.
Det finns inget rätt eller fel. Han är så stor nu att du måste låta honom göra egna misstag och ta ansvar för det han utsätter sig själv och andra för. DU kan inte längre axla den manteln åt honom, då blir han aldrig vuxen.
Vad han finner attraktivt eller inte har inte du någon som helst möjlighet att styra och det är inte heller din uppgift, han måste hitta sig själv och för att göra det är han tvungen att pröva sig fram precis som alla andra.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

#8 det är rätt det du skriver. fram tills att han blir 18 kan hon ju bestämma med sedan är det kört och visst så länge han bor hemma kan hon ta bort internet och dator med mera men vad ska göras den dagen han flyttar hemifrån. nog lite så BUP ser det oxå skulle jag tro.
Tack igen
Hemska tankar som hon har är typ att hon hatar den mänskliga kroppen och vill förstöra den så länge det inte är hennes egen.
Det är inte bara handklovar och hundhalsband med i bilden utan även göra skärsår och sticka med nålar.De spelar en roll där min son ska vara undergiven och hon dominant även utanför det sexuella.
Hon säger att det enda som kan ''tända'' henne är att skada andra människor och så har hon känt hela sitt liv ,sedan hon var mycket liten.
Jag ser inte ner på de som vill använda handklovar m.m men det är ju så mycket mer runt omkring.Att hon dessutom inte verkar få nog utav galenheter utan även vill introducera infantilism komplicerar allt.
Jag menar hon tycker om att klä sig som ett barn och gillar att låtsas att hon är mamma till sina nallar.Hon har ett helt galet beteende.
Jag är kanske lite utav en hönsmamma och jag säger inte att min son är felfri men jag vet att han innerst inte vill hålla på med hur mycket galenheter som helst.

Men vilken typ av föräldrar har flickan? Inte skickar man sin 16- åriga dotter tvärs över Atlanten till en pojkvän hon träffat via nätet? Vem betalade hennes biljett till Sverige?
Sen är det komplicerat med din son, han är på väg in i vuxenvärlden och snart myndig så ju mer du begränsar lär bara bli bakslag i er relation och det kan leda till att han absolut intensiviserar kontakten ytterligare med tjejen och att allt i slutändan blir totalfel.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Jag är mycket skeptisk till hennes föräldrars ansvarstagande…vilken roll i det hela har de, hur resonerar de, varför gör de inget för att hjälpa sin dotter osv.?
Susanne 
Susanne 
Jag tyckte också att det var märkliga föräldrar som vågade skicka henne iväg sådär.Jag har lite kontakt via mail med hennes mamma och hon påstår att hon sökt hjälp åt sin dotter.Men jag litar inte på hennes mamma eftersom hon inte verkar seriös.Hon har t.o.m sagt att hon är villig att betala en resa dit åt min son när han fyller 18 trots att jag gjort klart för henne att jag ej accepterar förhållandet.Hon påstår på samma gång att hon också vill att deras förhållande ska ta slut.
Vad jag inte nänmt är att min son blev mobbad under flera år i skolan och blev i samma veva utan vänner.Har sedan suttit hemma ensam.Jag blev därför så glad när han sade att han ville börja styrketräna men detta har flickan också satt stopp för eftersom hon inte vill att han ska bli starkare än henne.
Jag vet att jag har berömt min son lite väl mycket men saken är den att all information som jag hittat om flickan råkade jag hitta i min dator som tidigare varit min sons.Det var sparade konversationsloggar.Jag känner faktiskt honom väl.
Där ser man klart och tydligt att min son går med på allt hon säger för att tillfredsställa flickan.Hon blir rent av sur och ifrågasätter om hon inte är viktig om han inte spelar med.
Med tanke på hans dåliga självförtroende och goda hjärta blir jag extra orolig.Tror dessutom inte att hans självförtroende blir bättre av att hon gång på gång säger att han är söt som en flicka och t.o.m har klätt honom i sina kläder.Han gör allt för henne.
Vet inte om han är blint förälskad eller om han accepterar allt eftersom han inte tror att han kan få någon annan flicka om det tar slut.
Det är en farlig kombination.Hon -Dominant med kontrollbehov.
Han - Dåligt självförtroende.(Trots att han ser jättebra ut)
En annan sak som är så sjuk och skrämmande är att han ska ta emot all smärta i deras våldsamma lekar,och att hon sagt att hon hatar den mänskliga kroppen och vill bara förstöra den så länge det inte är hennes egen.Hon har t.o.m berättat att hon fantiserar om att hon skär upp människor när hon tillfredsställer sig själv.
Jag berättade allt detta och mycket mer när jag ringde till BUP eftersom det oroar mig att min son inte inser själv att flickan är sjuk.Men det enda de tyckte att han behövde hjälp med var sitt självförtroende och detta var inte deras bord.Däremot ansåg de att flickan absolut behövde hjälp och att förhållandet borde stoppas.
Hur ska jag få min son att förstå?
Känns inte som om jag hjälper honom genom att ta internet ifrån honom.Vill att han ska inse själv att detta inte är något bra men att försöka prata med honom är som att prata med en vägg.
Detta låter faktiskt inte helt klokt. Sätt stopp för detta nu, så långt du nu kan. Visst måste man ha respekt för att ens äldre tonåringar utforskar sin sexualitet, men snälla… Hur flata ska vi vuxna egentligen vara?!
En sårbar kille, som antagligen redan mår dåligt av mobbing och ensamhet, utsätts i det här förhållandet för sådant som riskerar att skada honom både psykiskt och fysiskt. I värsta fall med allvarliga konsekvenser.
Några förslag är:Tillåt inte dator på sonens rum utan ställ den där det alltid är folk i rörelse, t.ex i köket eller TV-rummet eller en hall. Tillåt inte obegränsad datortid, utan sätt även en rimlig tidsgräns.
Försök tala öppet med honom under lugna omständigheter, förklara för honom att du älskar honom och vill att han ska växa upp till en självständig, stark individ. Och att du därför måste göra bruk av ditt föräldraansvar när du ser att han blir manipulerad och illa behandlad. OK att han fyller 18 om ett tag, men 10 månader är lång tid i en tonårings liv! Förhoppningsvis så hinner mycket hända om de är åtskilda i nästan ett år.
Sedan kan jag tycka att du bör försöka få tag i en annan kontakt än med dem du redan talat med på BUP. Lämna flickan utanför och ta upp detta med hans ensamhet och utanförskap, om han är deprimerad så bör han få träffa någon att samtala med. Om inte annat så kan du säga att du är orolig för att han mår dåligt, och be att de hjälper er att ta itu med situationen.
Vad har han för intressen? Kanske han kan fås att börja med en kurs, börja träna en lagsport eller något som han kanske kan vara intresserad av? Har ni hund? Om inte, kanske han skulle se livet från den ljusare sidan och få nya kontakter om ni hade möjlighet att skaffa en? Och kanske så kunde han få gå kurser med den? Ni kanske inte alls har den möjligheten, det förstår jag- men om. Djur har hjälpt ensamma människor sedan tidernas gryning.
Jag kan inte låta bli att känna, att om han kunde klara av att bygga upp sin självkänsla så skulle han inte vara lika öppen och sårbar för skadligt inflytande- oavsett vad det handlar om.
Lycka till!

Finner inga ord….
hemskt verkligen. Och jag förstår att man som förälder känner sig handfallen i en sådan situation. Lever du med sonens pappa? Har de en bra relation? Är han insatt i det här? Tänkte att en far kanske är den som kan råda sin son bäst i relationsfrågorna och alla som rör klivet in i vuxenvärlden för en tonårsgrabb?
Uppmuntra honom till styrketräningen, aktiviteter och nöjen utanför hemmet. Kanske har han någon kusin eller annan anhörig som kan dra med honom ut på "nya äventyr" och bort från databurken och tankarna kring henne. Hon kan ju inte kontrollera vad han gör eftersom hon bor så långt bort.
Din son behöver mycket bekräftelse och uppmärksamhet… eftersom det inte hjälper när du pratar med honom borde du kanske försöka få någon annan att prata med honom. ?
svårt verkligen!!
Lycka till…….. Kram Anna

TS hur har det gått för dig?
Vänd dig till amerikanska ambassaden i stockholm och berätta allt. Sen får dom ta ställning till om dom vill släppa in ett par där knivar spelar en central roll. Det är rätt svårt att hålla någon ifrån internet om det finns olåsta nätverk i närheten.
Fortfarande fast i samma dilemma och ser ingen utväg .Inväntar svar från en person som har arbetat med tonåringar som varit i liknande situationer.#16 Pojkens far har varit ute ur bilden s
edan han pojken var 3 år gammal eftersom han missbrukade och misshandlade mig.När han började bli våldsam mot min son lämnade jag honom.Min man och svåger har försökt tala med honom men utan resultat.
Tack än en gång för alla råd har provat en del ,kanske hjälper på sikt.
Tack för all förståelse.
Till alla er som engagerat er i mitt stora problem har jag goda nyheter.
Min son träffade nya vänner och har börjat gå ut , är nästan aldrig hemma.Har dessutom gjort slut med tjejen.Gissa om jag är lycklig.
Tack alla som har gett mig råd!!!!!
Det var roligt att höra 
Nu kan du se fram mot en lugn och skön sommar.
Susanne 
Susanne 
Verkligen roligt att höra!! Hoppas det fortsätter åt rätt håll nu, och lycka till!
Blev jätteglad över att höra hur din son lever upp träffar nya vänner!

Hittade nyss den här tråden… Men vad kul för sonen! Glad för din skull också
.

Va skönt!! Lycka till i fortsättningen!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Börjar bli orolig.Han verkar nedstämd men påstar att det inte är något.Börjat sitta hemma igen och har inte varit ute på tre dagar.Har upptäckt att han fortfarande chattar med tjejen.Allt var väl för bra för att vara sant.
Nu är det definitivt slut.Han har skaffat sig en ny flickvän och har ingen alls kontakt med den gamla flickvännen.
Har dock inte träffat den nya själv ännu, hoppas bara hon är ok.
Åh, vad bra för honom.
I den åldern så är det ju inte så vanligt med längre förhållanden och särskilt inte på distans. Bjud hem den nya tjejen så får vi hoppas att den är någon vettig. Lycka till.