Sova själv!
Har 2 pojkar 5,5år och 3,5år. De delar rum och har en våningssäng därinne som inte används. Vi sover alla (2 vuxna och två barn) i vår dubbelsäng och problemet är den stora killen som absolut måste sova jämte mamma eller pappa, lillkillen kan somna i sin säng men kommer in till oss under natten. Har pratat om detta med den stora pojken, att han är stor nu och ska börja förskoleklassen efter sommaren och då kan man sova i egen säng, och lillebror sover ju i samma rum (ett tag i alla fall) att mamma och pappa får ont i ryggen av att sova tillsammans med hela familjen…. Men inget funkar, det är gråt gap och skrik från den stora pojken så att den lille inte kan sova… Jag vet inte vad jag ska göra…. Någon som har ngt tips?
Mvh/Mamman som vill ha sängen fri från sparkande barn ;)
"En stund i taget - här & nu"
Vilket dilemma!
Det finns lite olika alternativ. Kommer just nu bara på 2 men andra har säkert mer eller mindre bra lösningar också.
Ett är att vara "hård", du ska sova i egen säng. Lillebror får under invänjningstiden somna i er säng och bli buren till sin egen när storebror somnat.
Ett annat alternativ är att han får somna på en madrass på golvet brevid er säng. Bär sedan in honom till egen säng när han somnat.
Går det på något sätt att dela på våningssängen? Han kanske tycker att det är skrämmande att sova högt upp och behöver komma ner en bit.
Att barnen kommer på natten är jag den sämsta människan att uttala mig om då jag alltid låtit dem krypa ner i vår säng om de kommit till oss.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Ingen aning om hur ni kan göra elelr så, men får man fråga när ni får tillfällen för "vuxenlekar" om ni har barnen i sängen..?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
#1 Tack, ska ta ett allvarligt försök nu :S
#2 "vuxenlekar" blir aldrig i sängen om vi inte har barnvakt…. Men det finns ju fler ställen i ett hus ;)

#3 hehe, det är sant! tänkte inte så långt, jag är trött och jags själv har sängen i vardagsrummet och dottern i sovrummet :P
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Vaknar även den större pojken på natten? Accepterar han inte att du eller din man nattar honom i hans säng (alltså är där tills han somnar), läser saga etc? Det kanske är en jättedum fråga, men jag vet att det finns många familjer som inte direkt har några rutiner när barnen ska sova.
# Jo han går med på att nattas i sin säng, har vi TUR somnar han och vaknar inte förrän senare under natten och kommer in till oss. Men oftast har vi inte sån tur, utan då vaknar han för minsta lilla och det går inte att "smyga iväg" när han har somnat, utan att han vaknar och ska gå upp. Vill få in bra rutiner senast till hösten när han börjar i förskoleklassen, för då vill jag ha lugn och ro nattetid ;)
# 6, då har ni en bra start, att han kan nattas i sin säng.
En, enligt, diverse tvprogram enkel metod är denna.
Natta ordentligt med mycket gos, gå därifrån.
Kommer han upp så ta honom i handen, natta i egen säng igen 1 puss 1 kram och med ett tydligt -Godnatt. Gå därifrån.
Kommer han upp ta honom i handen utan att prata, led honom till sin säng och stå nedanför när han klättrar upp och lägger sig, gå därifrån.
Upprepa sista proceduren igen och igen och igen osv.
Det tar en stund men glöm inte bort att andas och man kan inte lyckas direkt alla gånger. Hetsa INTE upp er, det märker han direkt.
Min egen fortsättning på natten hade sedan varit att om JAG fått sova ett par timmar med maken ifred i vår säng så är barnen välkomna att sova resten av natten med oss om de dyker upp.
Kommer de innan jag gått och lagt mig eller utan att jag fått några timmar själv i sängen så skulle jag upprepa sista proceduren.
DU är stark och klarar av att sätta gränser.
Hur du än väljer att göra så kommer du att lyckas så småningom.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Med vårt första barn kommer jag ihåg hur man smög på tårna där hemma så fort han somnat pga att han vaknade för minsta lilla ljud, och kom då genast upp ur sin säng.
Blev med tiden lite mer bestämd att du SKA ligga i din säng. Hade dörren helt öppen och så fick han lyssna på mitt donande i köket som är utanför hans sovrum, och så gick jag in till honom lite då och då och strök honm lite över håret för att sedan gå ut i köket igen.
Sa även till honom att han hör mig hela tiden.
Efter det har han sovit varje natt i sin säng. Visst hände det att hon kom till oss vissa nätter, men då gick vi bara tillbaka in i hans rum där han somnade om fort.
Han är idag 4år och sover hela nätterna i sin säng och har gjort det i 1½ år.