Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 73792 ggr
AlbaStiffler
74

Rossligt spädbarn utan förkylning

Halloj. Min pojke är nu 2,5 månader och har ända sedan födseln haft rosslig andning och täppt näsa. Har pratat med flera barnmorskor och barnläkare om det och de menar att han har trånga näsgångar samt mjuk luftstrupe. När luftstrupen hårdnar (om typ 1/2 år) så ska problemen försvinna menar läkaren. Problemet förklarar läkaren är att strupen klibbar ihop så att säga och att det därmed fastnar slem i halsen. Resultatet blir en andning som påminner om astma, eller som snarkningar och rosslingar.

Näsan rensar vi regelbundet med koksaltnäsdroppar, men detta löser ju knappt upp utan rensar bara lite. Det blir lite bättre men inte bra. Halsen däremot är det inte så mycket att göra åt för man kan ju inte få honom att hosta. Läkaren tipsade om att det kan lätta om han ligger på mage, men han hatar att ligga på mage så det är lite knepigt. Störst är problemen kvällstid och på natten då han snarkar rätt rejält och det hela lungan vibrerar samt att näsan är tjock.

Någon som har vart med om detta i mindre eller större grad och som har tips? Bra knep? Även förkylningsknep kan ju funka även om han inte är förkyld bara låter som det… Någon som vet när deras problem-barn blev bra (strupen hårdnade och näsgångarna växte)?

Knepigt det där för han besväras absolut av det men man gör inget åt det…

JMax
2

Oj va knepigt. Stackars liten. Går det kanske att höja upp huvudändan på hans säng eller där han ligger så att han kommer högt med huvudet?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AlbaStiffler
1

Mmm, har funderat på det, men är inte säker på att det hjälper värst mycket eftersom han rosslar även när han sitter. Men kanske blir det lite bättre. :-)

JMax
1

Ok.

Tycker att det är konstigt att de inte kan hjälpa honom på nått sätt. Inte roligt att höra sin lilleskrutt så ju…Rynkar på näsan

AlbaStiffler
0

Nä, det är inte kul alls. Om det inte växer bort gör man tydligen inget ingrepp förrän han är typ 2-3 år. vad man gör då vet jag inte, men man kanske vidgar näsgångarna, eller något sådant (pollyper kanske). Låter ju lite otrevligt det med så vi hoppas det blivit bra tills dess och helst förr än så.

Ingen annan som har tips?

miryame
2

Har aldrig använt det eller hört något om det, men jag hittade det här för ett tag sedan: "Näsfrida" '

Om du testar, recensera gärna!

Kimpa
0

Känner igen det på sätt och vis. Båda mina barn hade
det där " rosslandet" i halsen, men oftast när de satt med huvudet nedåt och höll på med något eller ansträngde sig.
De sa på bvc just det där med att luftstrupen är mjuk och att det brukar försvinna efter några månader. Kan ju säga att det höll i sig ända upp till 1-års åldern.
Men som sagt bara när de hade huvudet lite nerböjt. Ingen av dem har blivit störda av det och nu är det borta.

AlbaStiffler
0

Min sons näsa, eller näsborrar har plötsligt växt så pass att han nästan slutat snorka med näsan iaf. Strupen rosslar fortfarande, emn inte alls lika mycket och inte lika otäckt. Nu är han snart 4 månader. :-)

JMax
0

Skönt att det blir bättre iaf! Det låter ju som att det går åt rätt håll!

Tussebus
0

Kan berätta en skräckhistoria om en kollegas barnbarn som även han haft detta rosslande sedan födseln och detta sades bero på mjuk luftstrupe precis som ovan.

Då grabben var ca 1 vecka gammal känner plötsligt mamman på sig mitt i natten att nåt inte stämmer med barnet: hon känner på honom och tycker han känns kall. Tempen visar på 34 grader! Hon ringer sjukvårsdupplysningen som larmar ambulans. Det visade sig vara nån hjärtåkomma som bara kunde opereras nere i Malmö så de fick flyga dit ner med ambulanshelikopter.

Nu gick det bra och grabben e opererad och frisk efter vad jag har förstått, men läskigt ändå…

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken