Mamma + Barn
_Hej!
_
Tycker det är så intressant med folk som har små bebisar.
Hur gammal var du när du fick ditt barn första gången?
jag är 23, 24 i höst. . fick min lilla tös förra somamren, så 22, :)

jag var oxå 23 med första o 32 med andra..

jag var 20
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Okej.
Jag var 26 år när första kom och 29 år med andra.

20 med första 23 med andra..
Jag fick första barnet det år jag fyllde 34.

17 med första, 21 med andra

finns sån här tråd på gravid.ifokus med… :-)
Jag är 29 och har just fått mitt första barn. :-)
Jag var 23. Han är 1år snart.

Jag fick mitt första troll när jag var 23, nummer två kom 18 månader senare:)
Jag fick min Elina ca en månad innan jag fyllde 32
Amor vincit omnia
Jag fick min lilla älsklingstjej när jag var 27 år.
Fick min son Neo när jag var 22, 10 dagar senare fyllde jag 23.
Jag var 18 år. :)
Lite kul off topic är historiken i släkten, dock…
Mormor var 18 då hon fick sitt första barn - min mamma!
Mamma var 18 år då hon fick sitt första barn - min storasyster!
Min storasyster var 18 år då hon fick sitt första barn.
Jag var 18 år då jag fick mitt första barn.
*skrattar*

Jag var 24 när jag fick wilma.
Första gången var jag 29, andra gången 32.
21år med första och 23år med andra….är nu 41 år!
22 första
26 andra
32 tredje
34 fjärde
36 femte
19år när sonen kom..

Vilka för- och nackdelar finns det med att vara ung resp. äldre när man får första barnet?
Ni som har barn, vad rekomenderar ni?

Jag rekommenderar att valet är väl genomtänkt. Att man har en trygg sist själv och gärna har jobbat några år så man är stabil på arbetsmarknaden (har något att komma tillbaka till när man väl fått barn)… När nu väl det är beror ju på var och en. För min del inföll det när jag var 29år. :-) Det är jag glad för att jag väntade "så" länge. Nu kan jag spara på föräldradagarna och inte ta ut så många eftersom både jag och min man numer tjänar bra med pengar osv osv. Det är skönt att inte ha det så snålt med pengar när man har barn för det finns inget roligare än att köpa babykläder och sånt (kläder till sig själv kommer man inte ihåg att köpa och har itne tid att köpa, hehehe).

Jag rekomenderar att man skaffar barn när man vill det, inte förr inte senare. Jag fick som jag skrev tidigare mitt första när jag var 23 och mitt andra 18 månader senare och i början av andra graviditeten så blev jag frivilligt "ensamstående". Jag har aldrig haft problem med min ekonomi eller arbete även om jag bara hade haft några år på arbetsmarknaden innan barnen kom. Föräldrapenningen har räckt länge dessutom.
Fördelen för mig som ung förstföderska tycker jag är att jag känner mig mycket mer flexibel och inte lika trött som mina äldre vänner.
Nackdel kan jag inte komma på, att jag bor för litet men det beror ju inte på min ålder

Stämmer det att mamma/barn löper större risk för komplikationer om kvinnan är äldre och förstföderska eller är det bara "skrock"?