När kom mensen tillbaka?
När kom er mens tillbaka efter förlossningen?
Jag har helammat Ronja sen födseln och hon är nu 3 månader och jag och sambon skulle gärna vilja ha ett syskon nu och bebisverkstaden är i full gång. Är dock orolig för att det ska ta lång tid, mensen brukar ju hålla sig borta när man ammar och jag vill hellst amma henne i minst 2 år. Hur har det varit för er andra? Frågan gäller er som har helammat i minst 5 månader.
Jadu, här har mensen hittat tillbaka "en normal menscykel" efter att avslaget lagt av, dvs efter 6-8 veckor nånting (minns inte exakt) - efter alla tre barnen…
Att amningen skulle förhindra mensen från att komma tillbaka tror jag faktiskt är en sanning med modifikation, för det är inte alls ovanligt med "oväntade" graviditeter medan amningen pågår. Grejen är ju dessutom att mensen kommer först efter ägglossningen, vilket innebär att du kan bli gravid på första ägglossningen och därmed inte hinna få någon mens alls.
(Jag vet en mamma som fick sina två första barn under samma kalenderår och som försökte göra om bedriften med trean och fyran, fast gick över tiden med fyran så han föddes typ 8/1 eller nåt - så jodå, det går att bli gravid så tidigt…)
Min mens höll sig borta under hela amningsperioden. Ammade lillkillen i 8 månader.
Men det är ju som Anna säger ägglossningen kommer ju först, så man vet ju aldrig när det blir en till ;o)

Den kom tillbaks när jag slutade amma. Den minsta ammade jag i 16 månader så den var borta i 2 år :)
#1 Javisst är det så att man kan få ägglossning och därmed bli gravid under tiden man ammar men vad jag har förstått är det inte så vanligt. Lite klumpigt uttryckt med "mens" då den bara är en konsekvens av ägglossningen.
Det är ju så att kroppen under amningen bildar ett hormon (minns ej namnet) som normalt hindrar att ägglossningen kommer igång.
Någon som vet vad som är "normalt"? Alltså när man brukar få tillbaks den om man helammar i 6 månader och delammar minst ett par månader till?
Min förhoppning är att min ägglossning kommer så fort som möjligt så jag kan bli gravid igen.

#4. Det kan nog vara olika. På mig har den varit borta ända tills jag slutat amma helt båda gångerna.
#5 Usch då, jag hoppas att min ägglossning inte håller sig borta så länge! Tänker inte ge upp amningen för att kunna saffa syskon men samtifigt vill vi inte vänta med det i 2 år heller. Hoppas att den kommer tillbaka snart ändå. :(
Men du kan ju inte hel-amma i två år, så den kommer kanske igång när du börjar ge lite annat som gröt mellan måltiderna och automatiskt minskar lite på amningen.
Med min första ammade jag i 6 månader utan mens.
Med den andra, som inte gick att amma, pumpade jag ut mjölk i tre månader. Men jag slutade gå upp på nätterna och pumpa redan efter 2 månader och då tog det inte lång tid innan mensen kom tillbaka.
#7 Nej helammar gör man ju bara i 6-7 månader kanske men vissa som tex #2 och #3 får inte tillbaka mensen förrens dem har slutat att amma helt.
Ronja har slutat amma på natten nu. Hon brukar amma någon timme innan vi lägger oss vid kl 21-23 och sen inte förrens på tidig morgon vid 4.30-5 så om vi har tur kanske ägglossningen kommer igång snart, jag hoppas verkligen det! Vill så gärna ha ett syskon tätt!
Jag slutade amma ca 1½v efter förlossningen pga att det inte funkade längre.. :( Kommer min mens komma snart eller?
#9 Hur lång tid sen var det du födde? En av mina vänninor ammade också i max en vecka och hon har inte fått sin mens än och hennes bebis är nu två månader och hennes BM sa att det kunde ta någon månad till innan den kom så det kan ta tid även om man inte ammar.
Idag är det 1 månad sen..
Ah okej..

jag har nu helammat i 5 månader och har inte fått tillbaka min mens.
du kan ju alltid kompromissa med din kropp och "bara" amma i 1 år istället för två om du inte får tillbaka mensen innan dess?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

#11. Kroppen behöver lite tid att ställa om sig efter en förlossning också.
Jo jag vet.. sen har jag ju fortfarande avslag, drygt hoppas det ger sig snart..
#12 Det är inte min kropp jag kompromissar med i så fall utan mitt barns hälsa. WHO rekomenderar alla mödrar (och inte bara i u-länder som många tycks tro) att man helammar i sex månader och sen delammar i minst 2 år men gärna längre. Och i så fall så får det hellre bli så att syskonet får vänta. Men som sagt håller jag tummarna för att ägglossningen kommer igång när jag börjar delamma, hade verkligen varit tråkigt att vänta så länge.
Men jag har hört en del som blivit gravida utan att mensen komit tillbaka..
#16 - skälet till att de blivit gravida utan att mensen kommit tillbaka finns att läsa i #1, där jag har skrivit:
"Grejen är ju dessutom att mensen kommer först efter ägglossningen, vilket innebär att du kan bli gravid på första ägglossningen och därmed inte hinna få någon mens alls."

jag blev gravid när mitt första barn var 2-3 mån o jag hade ingen mens…
#18 Det är ju så att när du har ägglossning släpps ett ägg ut ur äggledaren och blir ägget inte befruktat får du mens. Om det blir befruktat uteblir mensen och ditt barn börjar utvecklas.
Så om man inte får någon mens mellan förlossningen och graviditeten har du blivit gravid på första ägglossningen. :)

mm låter logiskt
Min mens kom tillbaka när Emma var 6 månader ganska precis. Helammar så mycket som hon vill fortfarande.

Jag ammade i 8 månader men mensen kom inte tillbaka förrens 13 månade efter förlossningen. Men jag var lika glad för det.
Jag har ammat barn nr
1. 9 månader, mensen kom efter 9 månader
2.10 månader, mensen kom efter 9 månader
3. 14 månader, mensen kom efter 4,5 månader
4. 14 månader, mensen kom efter 10 månader
barn nr 5 är snart 1 år (31/12) jag ammar henne fortfarande och har ännu inte fått någon mens…..
Så för mig har det varierat en hel del……
Tack för era svar! Det varierar ordentligt ser det ut som.
Jag fick min mens när lilla killen var 6 månader o jag helammade han fick lite smakportioner men inte mycket..
Ett barn som alltid har fått ersättning och ingen bröstmjölk behöver inte bli mera sjuk än ett som blir endast ammat. Tycker att det var nedklankade att skriva att det är ditt barns hälsa du kompromissar med och att mammor typ "ska" amma osv.
/En mamma som aldrig ammat utan kör ersättning 100%…
om denna tråd fortfarande är aktuell så svarar jag att jag har ingen mens än, lillkillen fyller 1år nästa vecka och jag delammar ännu..
men ni kanske redan lyckats med bebistillverkandet :)
#27 Tyvärr är den aktuell än. Tösen blir snart 9 månader och ingen mens i sikte. Jag delammar fortfarande och vill inte ge upp det förrens Ronja självmant slutar. Jag tycker att det är jättemysigt och det är en stor trygghet och tröst för henne och det är såklart jättenyttigt även om hon inte lever på det längre.
Jag tycker att det är jättetråkigt att ägglossningen inte vill komma igång. Har funderat på att ta kontakt med gyn- eller preventivmottagningen för att höra om preventivmedel tex p-piller skulle kunna kicka igång den (har hört att det går men är osäker) men har inte fått tummen loss till att ringa. Vi vill verkligen ha syskon!
#28 jag har gått på p-piller en tid men slutade efter att jag blev deppigare av det, men det verkar itne ha kickat igång ngn ägglossning här iaf.. men man kanske ska göra på ngt spec sätt? det kanske funkar för dig :)
vi försöker ju inte få syskon just nu så här är det bara positivt om ägglossning låter vänta på sig..
men jag vågar inte lita på att jag inte blir gravid trots Amning och ingen mens ;)
nog för att jag gärna vill ha en liten till, men det är inte läge för det just nu :)
men jag håller tummarna för att ni snart lyckas 
#29 Kollade upp det och det var visst p-ring som skule kunna kicka igång ägglossningen men som sagt ät jag osäker på om det stämmer eller ej. Ska försöka få tummen loss och ringa till gyn i veckan.