Barn iFokus

Barn

Etikett08-nybliven-förälder
Läst 7247 ggr
Ninjisen
0

Tillreda ersättning?

Jag ammar men ger ersättning efteråt då min mjölk inte räcker…
En sak jag har funderat över är hur man på smidigaste sätt gör iordning flaskan… Och snabbaste! :)

Nu kokar jag upp vatten i vattenkokaren, fyller i flaskan och häller i pulvret… Sen måste jag hålla flaskan under kall-vatten kranen för att kyla ner den..
Känns så onödigt…

Hur gör ni?

lisette
0

koka upp vattnet i vattenkokaren, sne när du ska ha ersättning så häller du upp vattnet i flaskan och ställer dne i micron. vi kör 40 sek. blir väldigt bra!

gjorde med som du tidigare och oooj vad bökigt det var!

LM
0

Vi körde 70ml kallt vatten från kranen och 30ml kokande vatten och sen pulver då. Kalla vattnen kan man ha i kylen så är det bara att ha lite kokat varmt vatten i en termos så blir det rätt så smidigt, eller ha blandat rätt temperatur i termosen så håller det sig bra så är det bara pulver som fattas. Vet inte om doseringen med vattnet är helt rätt det kan ha varit 60ml och 40ml, det är bara att testa sig fram.

AnnaLundin
0

Först - hur gammalt är ditt barn?

Sen - kommunalt vatten eller egen brunn?

Man kokar vattnet för att få bort eventuella skadliga bakterier i vattnet. Har du kommunalt vatten så bör du egentligen kunna hoppa över att koka vattnet innan du använder det.

Annars finns alternativet att koka upp en lite större mängd, hälla i flaskor, kyla ner flaskorna i kallvattenbad och sen förvara i kylskåpet. DET vattnet kan du sedan värma till rätt temperatur i mikron innan du häller i pulvret och skakar om.

(mikrovågorna kan skada B-vitaminerna så det är en fördel att värma vattnet innan pulvret blandas i, om du vill använda mikron)

Det tredje alternativet är att blanda pulvret med det kalla kokta vattnet och sen värma i vattenbad eller flaskvärmare till lagom temperatur.

CarolaCarro
0

Jag brukade koka upp vatten och hälla i de i en termos.

Believer
1

Koka upp lite mer vatten, vänta tills det svalnar och häll upp på flaskor och in i kylen.

Sen är det bara antingen värma upp vattnet i micron, eller som vi gör, ställa i kastrull m. vatten på spisen.

Ninjisen
0

Min dotter är 1 månad (imorgon)…
Kommunalt vatten har vi då bor i lägenhet…
Jaha, det visste jag inte.. att det inte är så noga att koka kommunalt vatten.. Men låter ju vettigt.. Eftersom det inte är någon lerig brunn det kommer ur :)

Tack för tipsen! Jag ska prova att koka vatten och ställa i kylen… För att sen värma i mikron.. Men lägga i pulvret efter då, som du sa…

FerretCrow
0

tänk bara på att vattnet inte får vara för varmt då du her i pulvret då det tar bort vissa vitaminer. =)

kitty
0

jag ger ocksåe rsättning samt frusen bröstmjlk. Jag kör vattnet i mikron ( utan pulver i) för att sedan kyla ner det med bröstmjölksisen. . är 99 % alltid rätt temp. väldigt praktiskt kl. 04 på morgonen. .

Ninjisen
0

#7 Ojdå… Det har jag inte tänkt på.. Jag har försökt att alltid ta kokhett då det inte löser upp sig riktigt om jag tar fesljummet :)
Blir som gryn överallt… Liksom..
Men då är det fel att ta kokande alltså :) Ska tänka på det!

kitty
0

vilket märke har du på ersättningen?

Ninjisen
0

Jag har nes.. tror jag den heter… Nestles nummer 1 :)

kitty
0

jag tycker Nes är dålig, den gav våran lilla väldig magknip och luktade väldigt skumt

babysemp är det enda som funkar här

Ninjisen
0

Ahaa… Jag har inget att jämföra med.. Men jag kanske skulle ta och prova semper, kan man byta eller reagerar dom på det??

AnnaLundin
0

#13 - du kan byta.

Däremot kan det vara bra att byta successivt, genom att blanda i en del av den nya sorten i den gamla och öka andelen pulver fårn nya sorten successivt. Låt det ta några dagar i alla fall.

CarolaCarro
0

#13 Varför byta om Nestle funkar bra för ditt barn???

Ninjisen
0

Nej grejjen är såhär att jag är lite osäker på hur jag ska göra med ersättningen.. Förrut så kokade jag upp vatten i vattenkokaren, hällde i pulver och kylde sen flaskan under kallt vatten.
Tog ju massa tid men nu kokar jag upp vatten i vattenkokaren, låter det stå…. så det kallnar.. Sen tar jag vatten i flaskan.. värmer i mikron och sen i med pulver… Kanon..

MEN hon fick svamp (torsk) på tungan dagen efter att jag började med den här metodet. Saken är att ersättningen känns inte som om den löser upp sig i flaskan riktigt.. Den är lite mer grynig än innan när jag hällde pulvret i det jättevarma kokade vattnet…

Så när hon äter är det liksom små prickar på hela hennes tunga (mjölken)… o nu fick hon torsk… Så jag funderar på om det har ett samband…. Förstår ni?

Bvc sa nej men… Det känns så :S

CarolaCarro
0

16# Torsk och ersättning har nog inget samband..  Vattnet kanske inte är tillräckligt varmt för att pulvret skall lösa sig??

Ninjisen
0

Ja men om jag mikrar vattnet längre så måste jag ju ändå kyla ner det i kranen med kallvatten sen…. Eller hur gör man?

Måste ju gå foooort… Dom små har inget tålamod hihi!

lisette
0

det kan inte ha ngn betydelse att ersättningen är grynigare. det är väl så att den har svårare att lösas upp ordentligt när det är ljummet, som du själv skriver.

sen har nog inte detta med torsken att göra heller tror jag.

CarolaCarro
0

Ja de små tycker de måste gå fort.. Du får kanske lära dig se tecken hos henne som visar att hon är hungrig tidigare så du kanske slipper känna dig stressad att de skall gå fort.. Tror Nestle skall ha 45grader varmt för att kunna lösas upp klokt…

SusanneStromstedt
0

Har ni glasflaskor? De har varnat för att värma upp i plastflaska i micro, för ämnen som är väldigt onyttiga frigörs….Därför råddes alla föräldrar att använda glasflaskor till uppvärmningen/ Kram

Ninjisen
0

Aha det hade jag ingen aning om… Finns det glasflaskor alltså?
Eller du menar att du häller över det sen i en plastflaska?

SusanneStromstedt
0

Man kan hälla över i en plastflaska sen om man vill, men visst finns det nappflaskor av glas =)

http://www.barnvagnar-webbutik.com/BabyOno.htm

http://www.careb-trading.com/

Ninjisen
0

Oj va häftigt! Jag har Dr Brown nu och såg att dom också hade flaskor.. i glas! :)

[BeautifulPink]
0

Vi kokar upp vatten och sen har det i tillbringare i kylen. Sen häller vi upp vattnet i nappflaska när det är dags för mat, värmer i micron, pulver och sen skaka. Blir det för varmt så kör vi flaskan under kranen en stund. Men vi kokar inte vattnet inför varje mål utan vi har det förberett.

AnnaLundin
0

Jag har aldrig haft problem med att pulvret inte löser upp sig ordentligt.

Ett tips till som jag praktiserade på slutet när mina stora barn fick välling, var att lära sig hur mycket kallt resp varmt vatten som behövs för att få en lagom varm portion. OM jag minns rätt så skakade jag ihop pulvret i ca 130 ml kallvatten och sen hällde jag på 70 ml vatten från vattenkokaren. Gör man så kan man ju dessutom förbereda och ha ett mål färdigihopskakat i kylskåpet och värma det med det nykokta vattnet från vattenkokaren.