Barn iFokus

Barn

Etikett05-barn-6-12-år
Läst 10739 ggr
Tussebus
1

9-årig sängvätare

Var barnvakt åt sonens kusiner ihår då föräldrarna skulle fira bröllopsdag och ut och dansa för första gångne på 13 år(!).

Sonen deras är nio år men beter sig som om han vore sex. Jag kom på mig själv med att prata till honom som om han vore så liten också eftersom det är så han är i sitt sätt.

På nätterna har han blöja eftersom han inte vaknar av sig själv eller av väckarklockor eller om det blir blött i sängen (eller det har visst hänt några enstaka gånge). Nu har de

äntligen fått en tid på SöS om utredning för honom. Men jag tycker synd om honom. Han tyckte det var så otroligt genant igår att han höll på att krypa in i väggen när han skulle få fram att han hade "en..en sån där som Martin [lillebror på 2 år] har. Det börjar på B".

Han visste inte vart den fanns (föräldrarna blev mkt förvånade då de fick höra detta eftersom de gått till samma skåp i några år nu varje kväll för att ta fram den). Han ville absolut ringa dem för att fråga dem vart den fanns. Även då hade han mycket svårt att få fram ordet. Detta förvånade färäldrarna då han annars frimodigt talar om den. Kanske var det extra känsligt igår då vi var där..

Är det någon med liknande erfarenhet som har nå förslag på vad man kan göra i dessa situationer? Ska påpeka att de har en tid hos BUP också.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

elyse
0

Förmodligen kommer de att prata om detta med att han inte är torr på BUP och under utredningen. Det låter ju som att något är lite tokigt, med hela situationen för honom.

Elisabeth-J
0

Jag kan verkligen förstå att han tycker det är pinsamt när han får ha blöja och är 9 år. Min son har också varit sängvätare, han slutade nu när han var 11 år. Läkaren kommer att förklara för dom vad det beror på, det är inget psykiskt i dom flesta fall, det är fysiskt. Vi fick lakan som har varit jättebra, det är lakan som man tvättar i 90 grader, man kan lägga det under ett vanligt lakan eller ha dom ovanpå då dom är lika mjuka som vanliga och inte prasslar. Jag kan ju förstå om föräldrarna tycker det är mer praktiskt med blöja för att slippa tvätt men för barnets skull kan det vara förnedrande för många. Jag tvättar hellre en extra maskin tvätt i så fall. 9 år är dessutom en väldigt känslig ålder, hoppas att det snart blir bra  för honom.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

magma
0

Jag förstår också att han hade svårt att få fram ordet. Om det vore upp till mig så skulle blöjan bort med omedelbar verkan, och inte användas en enda natt till! Men det är det ju inte…

Min tanke är att det kanske inte är så konstigt om han verkar barnslig för sin ålder, när han i och med blöjorna behandlas som en bebis?!?

Jag hoppas att de får bra, adekvat hjälp på Sös och att det hjälper sonen både med att få slippa blöjorna, och med sängvätningen.

Rocktjejen
0

Jag säger som ovanstående…jag förstår pojken det är ett jätte jobbigt och dom skäms oftast av att dom är sängvätare.Att använda blöja vid den åldern kan vara nog så förnedrande tror jag.Viktigast är att inte lägga skuld på pojken då han inte är torr natte tid..han kan ju inte rå för det.

Min dotter var också sängvätare från det året hon skulle fylla 6 år tills hon var 10-11 år och lika fort som det kom lika snabbt gick det sen en dag över.Det var inget fel på hennes kiss blåsa iaf. och vi fick pröva alarm madrass (vilket inte hjälpte) pga att hon sov så hårt och inte vaknade av att den tjöt.

lakan blev vi också erbjudna gratis och jag köpte på metervara plast frotte flera st.

Min dotter skämdes inte av att hon var sängvätare hon tog det så naturligt helt enkelt.

Håller tummarna för denna killen att han och hans föräldrar får all tänkbar hjälp.

Kram Eva

MaMaMade
0

Vår son fick nässprej, Minirin, pga outvecklade njurar. Han använde det i några år, mellan 6- o 9-årsåldern tror jag. Han sover dessutom som klubbad så han vaknade inte heller alla ggr av att det blev blött i sängen. Fungerade klockrent, det "stänger ner" njurfunktionen nattetid. Ngt som kroppen själv ska sköta men inte alltid har satt igång för en del barn.

Hoppas att allt går bra hos dr o för killen!

Tussebus
0

Coolt! Det är tydligen samma sak för den här grabben: han sover så djupt att han inte vaknar av dånande väckarklockor eller föräldrar som ställer honom upp och tar honom till toa.

Men han lär väl få börja med larm och grejer och sen kanske övergå till nässpray.

Kanske har det ett samband med hans förmodade syndrom (om det är Aspbergers eller vad det är).

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

magma
0

Njaaa… Det vete 17. Men de lär väl få reda på om det kan finnas ett samband då de träffar läkaren.

Om de nu bara misstänker att han har Aspbergers, så är det antagligen en mycket god idé att be om en utredning nu när de ändå träffar en läkare- det kan ta mycket lång tid att få hjälp med en utredning! Och under tiden så kanske pojken har eller får det svårt i skolan med inlärning, socialt samspel etc- utan att kunna få det vuxenstöd som en diagnos berättigar honom.

Dessutom- om det skulle visa sig att han INTE har någon bakomliggande diagnos/syndrom så är det ju jätteviktigt att få veta! Både för honom och dem själva. Eftersom det kanske innebär att det krävs ett helt nytt synsätt och bemötande av honom, om hans annorlunda sätt/beteende beror på något helt annat än t.ex Aspbergers. Då kanske situationen kan gå att få rätsida på- men det primära och nödvändiga är ju att de har en korrekt, verklighetsförankrad utgångspunkt, och kanske även genom kontakt med BUP.

När skulle de få träffa läkaren för sängvätningen?

Tussebus
0

#7 de vet inte riktigt när. Nån gång i maj bara, de skulle få mer info senare.

Ska säga till dem att be om en utredning samtidigt. Nånting är det då han beter sig som 6 år och har svårt att förstå andras känslor eller att saker gör ont på andra…

Gullan402
0

Min väninnas pojk är 8½ och sängvätare liksom storebror, pappa och farbror var i samma ålder.
Pojken skäms inte utan accepterar det och föräldrarna gör ingen stor affär av det. Problemet är att det inte funkar att sova borta hos kompisar som  andra barn gör etc. Men hos oss vågar han sova, jag har varit barnvakt till honom sen han var c a halvåret då föräldrarna behövt barnvakt.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Skruttan-1
0

sängvätare hör till mognad o göra. Det finns olika tester att göra för att se att det bara är sängvätare o inte bakterier osv. Har med en son som är sängvätare han sover borta hos sina vänner och jag brukar ta o säga till föräldrarna om detta och att han tar med sig eget täcke,kudde samt skydd.

Gullan402
0

#10 visst går det att sova borta men pojken som jag pratar om skäms för att han är sängvätare. Han är rädd att de andra barnen i skolan får reda på det, i övrigt, dvs hemma accepterar han det utan att skämmas.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Tussebus
0

Den här pojken hade en torr period då han var fem tror jag, men så började han kissa ner sig igen på natten… Han sover för djupt verkar det som.

lyckligalinda
1

Ja jag kan ju av egen erfarenhet säga att det inte alls är så dumt med blöjor, är själv livslång sängvätare och jag skulle inte klara mig utan kan jag säga.

Skruttan-1
0

#11 det är pinsamt det förstår man ju, det är mycket lätt att en vän råkar försäga sig o sen är det igång. Barn är rätt elaka nuförtiden det går ner i åldrarna detta med hacka o mala på nån :( Min son är 13 snart o han kissar ännu inte ofta men det kommer perioder, han är framåt kille och säger till sina vänner själv att han är sängvätare. Detta var väl värst när han var runt 9 år eftersom de skulle på kolloläger och sova flera st ihop då vart han ledsen o ringde hem. Jag pratade med lägerledarna och berättade våran hemlighet, lösningen vart kisseskyddet i sovsäcken och sov med 2 vänner en bit ifrån övriga. Han var torr denna natt men ja han var ju rädd att han skulle kissa. Det finns även bra medicin för sängvätare dyr som katten o denna funkade inte alls för oss. Men då var han 8-9 år när vi testa den skulle han ta den nu tror jag den hade funkat bra. Har ni kollat med läkare som är inriktade på sängväteri? Inte dricka något 3 tim innan sovedags och väcka när vi går o knoppar (var ett tips funkar inte här då våra son sover som en stock) ta en sked hunung innan sängdags är en huskur. Sen ska de dricka mycket vatten på dagen. I skolan hur kissar han där? 2-3 gg ska de gå på toaletten inte för ofta då deras blåsa inte blir upptränad att hålla inne mycket kiss. Men inte heller för sällan. Utan var 3-4e timme ska det tömma blåsan. Har ni vart hos läkare? bra tips får man ju där.

Skruttan-1
0

Det funkar inte att hans vänner sover över hos er? tänkte då kan man ju ha kisseskydd klart i sängen och sen om det blir olycka kan han säga det o när dom äter frukost kan man upp o smyga undan detta :) Sen finns det jätte bra madrassskydd som täcker hela madrassen detta märks inte att det är ett "sådant" skydd. det fick vi genom vårdcentralen men ska be om ett till ta större än sängen har han 90 ta 120 då täcker man ner som ett heltäckande vitt skydd runtom därmed får man itne en nerkissad madrass. Lycka till o ställ mer frågor jag har säkert med tips :)

lyckligalinda
0

Daens inkontinensblöjor är väldigt diskreta och behöver inte kännas "bebis" om man inte gör det till det. Skillnad mot när jag var tretton och fick gå med snibbar och blöjor. Det var inte så kul…