Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3301 ggr
JMax
2009-05-05 22:33
0

Tygblöjjor

Någon som har använt tygblöjor på sina barn o har erfarenhet av det? Jag funderar på att ha det typ när man är hemma o sen vanliga om man ska i väg eller så men jag tycker att det verkar vara en djungel…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Tussebus
2009-05-06 00:12
0

Har ingen personlig erfarenhet men en bekant till mig använder dem på sin flicka och jag tror hon har vanliga blöjor om de går ut.

Jag tycker det verkar ganska meckigt…

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

JMax
2009-05-06 11:13
0

Ja det verkar ju lite bökigt men jag tänkte att det kanske funkar när man är hemma. Köper man begagnade så kanske man sparar lite pengar å så miljön då. Jag känner ingen som använt det så jag har ingen nära att fråga om råd heller.

Tussebus
2009-05-06 11:48
0

Var lite inne på samma spår ett tag om jag nu skulle bli gravid så småningom. Fast sen tänker jag på tvättkostnaden…

Å andra sidan så är tygblöjor bättre i det avseendet att ungen känner när den gjort på sig vilket inte är fallet med de blöjor man köper i affären, så då kanske den bli blöjfri fortare… Det väger ju upp en del..

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

JMax
2009-05-06 12:01
0

Blöjfri tror jag hänger på hur lata föräldrarna är…

Tussebus
2009-05-06 12:04
0

Mycket möjligt. Jag har en kompis som var extrem med sin förstfödda: så fort flickan kunde sitta fick hon gå på pottan typ varannan timme, så hon var blöjfri när hon började på dagis!

Nea-1
2009-05-06 20:48
0

Vi hade två stycken i föräldragruppen som använde tygisar. Dom tyckte  det gick jättebra på dagarna, hemma som borta men de använde ju vanliga på nätterna.

JMax
2009-05-06 21:21
0

Det verkar ju lite bökigt o halvsunkit att ha med dem när man ska ut på stan å så eftersom man måste ha med dem hem igen…

amlis
2009-05-06 23:16
0

Mina två tjejer (numera 7 och 9 år) hade tygblöjor och jag tycker fortfarande det var suveränt. Kan bara rekommenderas men det är klart mer jobb. Båda var dock torrt innan de fyllde två, utan särskild pott-träning - de visade själv intresse väldigt tidigt, men det är självklart väldigt individuellt från barn till barn.

Första c:a 1 1/2 vår ar jag helt konsekvent, enbart tygblöjor var det som gällde både hemma, när vi var ute och på natten. Sedan blev det jobbigt på nätterna, visst fanns större tygblöjor som funkade - men jag tyckte att "paketen" blev så stora.. känndes inte riktig bra för barnet helt enkelt så då blev det pappersblöjor i alla fall.. och sista månaden innan hon slutade helt så använde jag även dagtid sådana blöjor som man kan dra upp och ner som trosor "för säkerhets skull" (var helt nytt då att sådana fanns)

Jag fick andra barnet just när första höll på att sluta med blöjor (1 3/4 år mellan de) och det måste medges att jag just i övergångsskedet inte var helt konsekvent med tygblöjorna för bebisen då. Var vi ute kunde det bli pappersblöjor vid vissa tillfällen. Ibland hände stora flickan fortfarande "olyckor" så jag släppade ändå hela tiden massor med extrakläder med mig - och skippade då ibland tygblöjor för bekvämlighetens skull. Men hade de alltid hemma.

För oss fungerade det jättebra. Men jag hade många blöjor/byxor och även en stor uppsättning bodies/sparkdräkter (sitter bättre) för fler byten blir det. Sedan har vi eget hus dvs är inte hänvisad att dela tvättmaskinen/boka tider, är nog bra att kunna tvätta när det behövs - men jag tycker inte det blev så himla mycket jobb som jag hade väntat mig faktiskt.

JMax
2009-05-07 00:02
0

#8 Tack för ditt svar!

Hur funkar de rent allmänt? Det verkar vara mycket "saker" man behöver, blöjbyxor, virkade byxor, inlägg, rispapper, frotté, stora "handdukar" typ som ska vikas…mm

Hur vet man vad man behöver om man köper begagnat, så man inte blir lurad utan får med allt?

amlis
2009-05-07 23:34
0

#9 Ahm? Nja.. kan inte riktig instämma i det du säga.. men det här var ju alltså för typ 6-9 år sedan så kanske en del har ändrats även där.

Jag hade tygblöjor i olika storlekar (medan barnet växte) De vånliga ImseVimse rutvävda tyckte jag bäst om. Fick även låna mer "fasta" som liknar vanlig bomullstyg men de gillade jag inte alls. Som jag sa hade jag ganska många, olika storlekar vartefter barnet växte och även under en perion olika storlekar (annan uppsugningsförmåga) dag/natt. Tror jag hade minst 24 st/storlek vilket räcker för c:a tre/fyra dagar om jag minns rätt.

Första två-tre månader vikt som en trekant med tjockare vikt "gren" som man lindar runt barnet. Sedan blev det "knöligt" när barnet blev mer rörligt och jag vek blöjan bara som smal remsa. Över blöjan ett rispapper (eller liknade, finns tvättbara inlägg) vilket jag starkt rekommenderar för att underlätta att avlägsna bajset. Och som avsluttning en blöjbyxa. Även här gillade jag ImseVimses bäst, men det fanns inget större val här i Sverige. Bomull eller ull. Andra helt i plast är klart "tätare" men väldigt ortrevligt känsla, så de använde jag bara två-tre gånger i testsyfte men blev inte övertygat. Min syster i Tyskland hade en variant av väldigt tunnt,mjukt/smidigt plast som dock knöts vid sidorna/framme som var rätt så bra, men det fanns inte här i Sverige. ImseVimses vanliga blöjbyxor förbli inte helt täta efter några tvätter samt att de aldrig sitter så hård att de inte kan läcka vid sidorna men jag tyckte att de var smidig och trevlig i "känslan". Även här rekommenderas dock att inte har för få, de blir fuktiga och behöver ofta bytas tillsammans med blöjan. De kan torkas emellan, behöver inte tvättas vid varje kissfläck men det är ju "smaksak" hur man trivs med det. Minst 8 st om man inte tvätter dagligen (jag körde tvätten ungefår var tredje/fjärde dag)

Mer hade jag inte. Har aldrig haft stickade ulltrosor över dock i början vanliga bomullstrosor mest för att hålla omlottströjan på plats. Kan rekommendera att sedan använder bodies så fort barnet börja röra på sig lite mer, så sitter blöjbyxan bättre på plats. Vanlig byx-tröjkombination fungerade dålig för oss - ofta åkte då hela paketet nerför benen.. främst sedan när barnen började krypa/gå.

Jag tyckte inte det var särskild krångligt när man väll hade fått flytt på det. Men visst blir skötväskan lite mer välfyllt. Man bör utöver själva blöjan även alltid ha bljöbyxa och ombyteskläder med (har alltid haft minst dubbla uppsättningar med mig)

Hur man vet vad man behöver är omöjligt att besvara exakt innan man gör egna erfarenheter. Jag trodde mig vara väl förberedd men kom sedan på egna upptäckter/åsikter och fyllde på/bytte vartefter.  

Återkom gärna med fler frågor, jag ska tänka lite på saken och kommer kanske på fler detaljer..

trollet85
2009-05-10 12:45
0

Vet att min lillebror hade viktygblöjor när han var liten. Men de e 15 år sen.
Kompisen har tygisar till sin dotter. tycker det verkar riktigt smidigt. Hon har formsydda tydblöjor och ilägg till dom, och utanpå har dom en blöjbyxa. Vet inte om detta behöver ändras var efter barnet växer, eller om det går att köpa samma konsept för större barn sen.
Jag funderar i alla fall på att testa tygisar när barnet kommer.

En liten fråga, har förstått att olika blöjor passar olika barn, pga deras kropsform.
Men annser ni som använt tygisar, att dom skulle passa bättre på tjej än kille? Eller spelar könet ingen roll?

amlis
2009-05-11 14:17
0

De som jag använde från ImseVimse(rutvävda) är bara kvadratiska tygbitar som kan vikas på olika sätt - så själva blöjan passar nog vilket barn som helst. Däremot har blöjbyxorna olika utformingar och sitter därmed olika.. Så visst kan det vara skillnad för olika barn. Men De flesta har bra kardborreknäpning och är därmed ganska så anpassbar.

Själv så hade jag olika storlekar på både blöjor och blöjbyxor ju äldre barnen blev.

Jag kan dock inte säga något om tygissar "passar" bättre på flickor än pojkar - själv har jag bara två flickor. Det handlar ju mest om hur man placerar blöjan/har passande byxa - inte kan det vara beroende av könet?

Sedan att det sitter olika på olika bern pga kroppsformen är ju självklart.. som jag skrev tidigare: vi hade alltid bodies på så att "paketet" satt kvar bättre och vi slapp ha blöjbyxan för hård åtsittande.

Nea
2009-05-13 00:40
0

Jag har formsydda tygblöjor till mina lilla tös och haft det från det att hon föddes (i princip). Vi testade vikisar men de blev så klumpigt, så vi köpte formsydda blöjor begagnat.

De vi har är one-size blöjorna. För barn som väger under 3kg kan de bli lite klumpiga och svåra att få plats med i blöjbyxan men det går. Det enda inlägg vi har i våra blöjor är rispappret.

Vill man kan man lägga in extra inlägg i blöjan för att de skall suga upp kisset bättre dessutom kan amn även ha ett inlägg som gör att fukten inte trönger upp mot rumpan. De sista kan vara bar att ha om barnet blir röd i stjärten. Vi använder dock inget av detta utan har bara rispappret.

Jag tycker inte att det är så mycket krångligare att byta tygblöja som en vanlig blöja, speciellt inte om man har formsydda blöjor. Vill man ha blöjor som är ännu mer likt vanlig bölja kan man köpa allt-i-ett blöja.

Mer info finns på imsevimse

JMax
2009-05-13 13:08
0

Det verkar ju smidigt med formsydda o ännu bättre allt i ett blöjjan! Men det verkar inte finans så mycket begagnat ju…

Linusidah
2009-05-21 10:19
0

Vi är helt inne på att köra med tygisar, dels för att det sparar miljön lite, men oxå för att det kommer spara våran plånböcker massor! Båda min småbröder har nästan bara haft tygblöjor & mamma hade kvar säkert 10-15st vikblöjor, några allt-i-ett & 6-7st blöjbyxor, så det blir inte så mycket att köpa till heller :)

Vi bor i eget hus & kan alltså tvätta när vi vill. Dessutom har vi eget vatten med självtryck så valet var ganska lätt. Bara elkostnaden för tvättmaskinen som kommer till.

Däremot lutar vi lite åt att ha vanliga blöjor när man ska bort eller så, men det antar jag ger sej när bebisen kommer.

JMax
2009-05-21 11:20
0

#15 Det är ju smidigt om man kan få eller få köpa bililigt av vänner o bekanta för det blir ju en ganska dyr summa när man köper in den annars. Jag kollar fortfarande runt o är ganska inne på allt i ett blöjorna, de verkar ju himla smidiga. Vi har oxå eget hus med tvättmaskin om man inte hade det skulle det nog vara bökigare.

Clean.se
2022-12-26 13:40
0

Tack för denna information, den har hjälpt mig mycket !