Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 7131 ggr
mtina
2009-04-07 12:52
0

vatten till bebis?

jag har gett ca 20ml vatten (kokat, avsvalnat) till min lilla kille ngn enstaka gång, på bvc säger hon att han inte behöver vatten, att man ska vara aktsam med det men hon säger inte riktigt varför..men nu när det börjar bli så varmt ute så kan jag känna att han kanske kan behöva några slurkar eller? han får bara ersättning..

hur gör/gjorde ni? han är nu 11v…

Link-
2009-04-07 13:10
1

Jag har inte gett mina vatten när de var så små. Men det kan bero på att jag bor norröver och de är födda höst/vinter, så behovet var inte så stort hehe.

Har hört att det inte är farligt att ge vatten, men att man inte ska ge så mycket. Så att de inte dricker sig mätta på vatten istället för maten.

anija
2009-04-07 14:16
0

Bvc här sa att det är okej att ge vatten när det är varmt ute. Bara det är rumstempererat, så de inte får ont i magen. Men bäst är det att amma lite oftare, eller som i ditt fall erbjuda ersättning lite oftare.

Jossan86
2009-04-07 15:06
0

Ja i och med att han får ersättning får han ju i sig vatten då så jag tror inte att han behöver något mellan måltiderna, barn äter så pass ofta att dom klarar sej med det…

Man brukar börja med vatten då de börjar äta riktig mat och gröt Glad

AnnaLundin
2009-04-07 16:58
0

Oavsett om de får ersättning eller bröstmjölk så får de i sig tillräckligt mycket vätska för att klara sig alldeles utmärkt utan att man behöver pytsa i dem vatten också.

Har man ett barn som ligger i underkant på viktkurvan så är väl risken med att ge vatten att barnet tar vattnet i stället för mjölk och då har svårare att öka i vikt.

Zahara
2009-04-08 11:13
0

vi åkte till israel när tösen var 7 veckor var då 32grader varmt där, hon fick lite vatten men bara en två tre teskedar åt gången ett par gg omn dagen. Idag är hon 8 må drukit vatten i flaska sedan hon var 4 månader. Gör det du känner bäst Ligger de som de ska i vikt så är ju vattenni nget farligt :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Rocktjejen
2009-04-08 17:26
1

bvc här i Karlstad sa likadant till min dotter att man inte skulle ge vatten för att han fick ersättning o så barn då hade inte behov av vatten.men hon började o ge vatten iaf till honom vid 4 mån ålder då han började med smak portioner.

jag tycker bvc säger så olika på olika ställen och kunde kankse vara lite mer klarare med vad dom menar om saker och ting.

Jag tror ju inte förstås att ett par tsk kokt avsvalnat vatten gör något.lita till din egen intution.

Kram Eva

Gullan402
2009-04-08 21:25
0

Stora flickan är född i december och sommaren efter var inte speciellt varm så hon fick nog inte vatten mer än till maten då hon började äta. Lillan född i juni och den sommaren var bland de varmaste jag varit med om fick lite vatten i flaska flera gånger om dagen just för att få fukta munnen. Henne ammade jag inte alls pga att jag åt starka värktabletter.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

annica1984
2009-05-21 01:26
0

Jag vet bara att om man helammar behöver man inte ge dom vatten (speler ingen roll hur varm det är), dom får väl den vätska dom behöver från mjölken.