Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 6252 ggr
spindelfot
0

Studera med småbarn

Ja, förhoppningsvis är jag student i vår.. Om den där jäkla skolan kan få tummen ur och skicka ut kallelsen snart ;(

Och jag känner att jag vill prestera så bra som möjligt, utan att gå in i väggen.. förstås.

Min son är två år gammal och går på ett dagis, som är jättebra och han trivs utmärkt. Alltså har jag tid till att gå i skolan om dagarna och slipper distans. Det är skönt!

Men när man pluggar måste man ju också även göra läxor och studera hemma. Detta skulle jag gärna behöva planera in ordentligt, så att man bara inte slänger sig framför teven när han har lagt sig för kvällen, jag behöver få in lite struktur i studerandet! När jag pluggat tidigare har jag fått okej resultat, mest pågrund av dålig självdiciplin och undermålig planering.. Men nu vill jag göra om och göra rätt, och tar gärna emot bra tips för hur jag skall lösa min värdefulla tid!

Ni som pluggar och har barn, hur löser ni det, fritids-pluggandet?

För jag kan inte lägga all min tid på pluggande, jag behöver ju sova, diska, tvätta, dammsuga, och kanske nån timma vid datorn också..:/

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

AnnaLundin
0

Jag gjorde ett försök att läsa in en kurs på distans, halvfart, på kvällstid. Men jag insåg snabbt att jag var alldeles för trött på kvällarna, så jag lade ner studerandet då. Jag går hemma med barnen på heltid annars, så det var bara en chansning att försöka få till det. Det kunde ha gått…

Kommer Du vara på skolan hela dagarna, när barnet är på dagis? OM inte, försök hinna med fritidsstudierna också innan du hämtar barnet.

spindelfot
0

Jag får se hur schemat ser ut när jag börjar. Det är inte jättemånga kurser jag läser upp, 350 poäng, så förhoppningsvis får man nån timme över nån eller några gånger så att man kanske kan stanna kvar och plugga i skolan..

Plugga hemma är jättedåligt för mig har jag märkt! Jag testade att läsa distans när jag gick hemma, tyckte det lät som ett fantastiskt alternativ, både intellektuell stimulans + komma ikapp lite!.. Men det var rena rama katastrofen, jag orkade aldrig plugga någonting..

Att plugga distans är dåligt överhuvudtaget för mig, även när jag kanske får en dag hemma själv att plugga, jag börjar diska och göra annat - har ingen självdiciplin alls, är helt hopplös.. Hoppas på att självdiciplin är någonting man kan lära sig med lite struktur.. såhär hopplös kan man ju inte vara hela livet, om man ska vara en vuxen människa ;)

Elisabeth-J
1

När mina äldsta barn var 2 och 3 år började jag studera och det fungerade bättre än jag trodde. Jag pluggade på kvällarna när dom hade somnat vid 19-tiden, satt inte uppe i flera timmar men sen fanns det också tider på dagarna, vissa dagar började man senare och andra dagar slutade man tidigare så dessa tider pluggade jag också. Sen hade jag även barnvakt ibland av min grannes tonårstjej som mer än gärna ställde upp och passade barnen ett par timmar eller inför ett prov så kunde jag plugga en lördag eller söndag när hon kunde vara barnvakt.

Önskar dig lycka till med ditt studerande!

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

murderdolls
0

Du kanske får någon/ngra håltimmar i skolan om du har tur, isf så kan du ju försöka att plugga lite på dem.

Vad är det för kurser du läser och på vilken skola?
Förra terminen läste jag heltid (100%) och hade bara skola 2dagar i veckan eftersom att jag hade turen att få alla lektioner lagda på just dessa två dagar.

kitty
0

när jag pluggade ( var gravid) hade dom flest andra barn sp, gick på dagis. Dom förlängde dagistiden med ca 1 timma eller mer och pluggade efter skolan innan dom gick hem

LM
1

Min kille studerade när jag var mammaledig och jag nu när han är pappaledig. Nu ska dottern börja på dagis om en vecka och vi både kommer plugga. Jag hoppas och tror att det kommer att fungera lika bra som det gjort innan. Det är väl alltid värt ett försök att plugga :-)

spindelfot
0

Jag har upprop på fredag.. skolan jag ska börja i verkar vara rena rama aphuset! De hade inte skickat någon kallelse, jag hade ringt och ringt för att försöka få klarhet i när jag skulle börja egentligen..

Och idag ringde de äntligen.. jag ska som sagt börja på fredag, men de är inte ens säkra på att kurserna jag sökt kommer finnas som klassrums-alternativ. Drygt att jag förutom studierna även kommer behöva reda upp en massvis med administrativt trassel! SUCK!

hoppas det löser sig.. morr morr.

Jag tror jag ska göra så att jag försöker att fixa så mycket tid som möjligt om dagarna att plugga, tex plugga på biblioteket. Att plugga hemma funkar nästan alltid dåligt, jag börjar städa och sådant istället, jag är helt hopplös! Även om jag nu tvingas läsa distans så ska jag masa mig in till biblioteket.

Att förlägga studierna till kvällarna skall jag nog vara ytterst restriktiv med, om jag gör det ska jag bara göra enklare saker. Renskrivning av texter eller enkla uppgifter.

LM
0

Jag tror du kommer fixa det där alldeles ypperligt, det är bra att ha lite ordning och reda på pluggtider. Att gå iväg till biblioteket är bra (även om det inte är på distans), så man separerar på plugga-tiden och hemma-tiden. Lycka till med skolan :-)

Sihle
0

Hej

Jag studerar på Universitetet och är ensamstående heltidsförälder åt två barn 3 och 5 år gamla. Ibland är det riktigt kämpigt (i tentatider om barnen blir sjuka osv) men oftast så går det utmärkt, jag har barnen på dagis 8-16 och under den tiden så pluggar jag så effektivt jag kan, inför varje delkurs så gör jag en studieplan som jag sen måste hålla mig till och oftast så klarar jag det. Efter dagishämtning är det familjetid som gäller och kvällar och helger så pluggar jag ibland ikapp om jag har missat något. Att gå till biblioteket eller annan plats är ett ypperligt bra råd! Hemma finns så mycket att göraTungan ute

Lycka till!