Barn iFokus

Barn

Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 2222 ggr
lisette
2009-05-07 22:46
0

bilbarnstol

funderar på att byta bilbarnstol till min son. vet inte riktigt hur mycket han väger, men det är omkring 15 kg.

då är frågan om man redan nu ska byta till en 15-36 kilos stol, eller om man ska ta den som är storleken mindre.

jag har kollat på denna. vad betyder ECE R 44/03 godkänd?

vilka krav finns det för stolar?

Susanne
2009-05-08 11:12
0

Jag gillar inte stolar där man ska använda bilbältet för att sätta fast dem. Det är knöligt och bökigt innan de lär sig spänna fast sig själva.
I min fantasi sitter barnet även bättre och säkrare i en bakåtvänd stol med "eget" 5-punktsbälte.

Ang. ECE så hittade jag detta som egentligen inte beskriver det så bra men hoppas att det hjälper lite.
Källa: www.vti.se/templates/Page____2658.aspx
I Sverige accepterades tidigare två typer av godkännande, benämnda T- och E-godkännande. (T-godkännandet var ett äldre svenskt godkännande efter nationella svenska regler. Detta är nu borta, och stolar med enbart T-godkännanden får efter 2008-05-09 inte längre användas.)
Idag accepteras enbart ECE R. 44/03-godkända produkter (eller senare versioner av standarden). Det formella godkännandet utfärdas av Transportstyrelsen, efter bl.a. praktiska prov hos VTI.

E-godkännande.

Bilden visar ett exempel på hur ett E-godkännande kan se ut. Siffran 5 efter bokstaven E anger att provet är utfört i Sverige samt att godkännandet utfärdats i Sverige. De första två siffrorna 03 i godkännandenumret, till exempel 03 eller 04, anger nästan alltid vilken version av ECE-reglemente 44 som använts.

E-godkännandet är ett europeiskt godkännande. Det förekommer att man både kallar det för E-godkännande, ECE-godkännande eller ECE R. 44-godkännande. Fackfolk beskriver även vilken version av reglementet som de använder genom att lägga till versionsnumret efter siffran 44, till exempel ECE R. 44/03, ECE R. 44/04 osv. Provet kan utföras i något av de ca 15 länder som antagit ECE R. 44-reglementet och blir därmed automatiskt gällande i alla andra länder som också antagit ECE R. 44. E-godkännandet är indelat i grupper eller viktklasser benämnda 0, 0+, 1, 2 och 3.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Susanne
2009-05-08 11:15
0

Läste att man inte ska sätta ett barn i en sådan stol som du länkar till förrän barnet är 4/5 år. jag tror det var på den sidan jag länkade till.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Gluskap
2009-05-09 00:18
0

Jag hade nog valt en liknande Britax Multi Tech (yrkesskada), den kan du ha både bakåt och frammåt. De bör åka baklänges tills de är minst 4 år.