Ingen ägglossning efter 8 mån!
Nu är vi trötta på att vänta! Imorgon blir dottern 8 månader och inte en skymt av ägglossning/mens! Vi ville påbörja syskonverkstaden direkt efter förlossningen så att syskonet kom tätt men nu börjar det dra ut på tiden.
Finns det något sätt att kicka igång ägglossningen? Jag har för mig att jag har läst att man kunde ta något preventlivmedel för att få igång den men kommer inte ihåg vilket. Någon som har hört något om detta?
Amningen sägs ju påverka ägglossningen men jag vill inte ge upp den på länge än (nattammar och ammar ibland på dagen också) men det vore tråkigt om det var det ända sättet att få ägglossningen tillbaka igen. Någon som vet andra sätt som ej påverkar amningen?

jag har inte heller sett någon skymt av mens sedan min föddes för 8 månader sedan.. vissa kvinnor får ju inte mes och ägglossning tilbabak förens de slutar att amma. vi kanske är sånna båda två?
Om ni verkligne vill ha ett syskon NU så är det nog "bara att sluta amma".
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
#1 Ja vissa kvinnor måste ju sluta amma helt innan de får den tillbaka men jag "vägrar" att acceptera detta. :P
Jag planerar som sagt att amma så länge som Ronja vill och det kan ju bli allt mellan en dag och flera år till och jag vill inte vänta längre!
Känner dessutom att det vore ganska egoistiskt att ta amningen ifrån henne som både är nyttig och en stor trygghet och tröst.
Jag har googlat lite men hittar inte så mycket info, bara att gyn inte vill skriva ut Pergotime osv förrens någon månad efter avslutad Amning.

jag känner lite samma sak det där med när jag vill sluta amma.. sluta när min dotter vill och så.. men jag vill ju inte ha fler barn än, men jag förstår att du är frustrerad..
Men det är nog bara att "välja", amma eller skaffa ett syskon.. tyvärr 
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Har inte heller hört nått annat än att sluta amma. Skulle inte våga exprimentera med olika preparat heller för det går ju ut i mjölken.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Min mens kom igång härom veckan när min son blev 10 månader. (Vill också ha barn tätt). Var nära att de upp amningen men jag tyckte de var viktigare att min son fick amma än att få tillbaka ägglossningen.
#4 Nej man vill ju inte det! Jag ska nog ringa gyn/preventivmottagningen och höra vad de säger. Måste ju finnas preventivmedel man kan ta fast man ammar och några av de kanske kan kicka igång ägglossningen. Om man tex tar p-piller brukar ju mensen bli regelbunden, alltså reglerar den ju ägglossningen.
#5 Precis så tänker jag också! Jag vill absolut inte ge upp amningen. Jag hade tänkt att amma Ronja så länge hon vill och det skulle kännas väldigt egoistiskt att ge upp den bara för att jag vill ha tillbaka ägglossningen.

Jag åt inte p-piller under hela tiden jag ammade men har för mig att jag fick nytt recept när jag var på återkoll efter typ tio veckor efter förlossningen eller nått. Eller har jag helt fel? Minns inte riktigt…

Är du säker på att du inte har ägglossning? Man behöver inte få mens för att ha det efter grav. Min mens är tillbaka trots helamning. Har redan två barn med 15 månader mellan dom så jag kunde vara utan mensen.
#8 Kan man? Jag trodde att man alltid fick mens efter ägglossning (om inte ägget blev befruktat vill säga).

Det börjar ju med ägglossningen så du kan ju ha den men inte veta om det förrens du får mensen eller att det sen visar sig att du är gravid om ni lyckats pricka in den.
Kroppen kan säkert spela en en massa spratt medans man är gravid och ammar, skaffa ägglossningstester o kolla så är du ju på den säkra sidan. Finns på nätet att köpa mycket billigare än på apoteket.

Kroppen är ju skitskum efter graviditeter. Man kan ju bli gravid medan man helammar och mina första menstrationer efter den här graviditeten var knappt märkbara blodmässigt, men resten av symptomen var där. Så ägglossning misstänker jag att jag hade. Min dotter är snart 6 månader och min kropp har väl kunnat bli gravid i 3-4 månader redan.
Jag håller med #10 om att köpa ägglossningstest för att kolla. Och köp på nätet där det finns billigare. Ni kommer ju att behöva många för att hitta av rätt tid på månaden. Lycka till!

Kolla billigatester.se och lycka till!
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Jag ficm min mens tillbaks 3 månader efter förlossningen trots helamning, hade gärna bytit med dig :)

Hör med barnmorskan ammar ni så drar det ut på tiden, själv var hade jag väl bara en månad läkning så var jag igång direk, o jag hade gärna sluppit mens ett tag.
jag pratade med en tjej igår som har en dotter som är typ 9-11 månader ungefär, hon hade nyss upptäckt att hon var gravid igen i 18e veckan… Hon hade inte hunnit få ngn mens tillbaka efter förra barnet och alltså blivit gravid på första ÄL…